Oslo

Farlig tomrom på flere perronger

På eldre stasjoner, som Nationaltheatret stasjon, er avstanden mellom T-banevogner og perrong enkelte steder 16 centimeter.

Avstanden mellom perrong og T-bane er et stort problem på enkelte stasjoner, men Oslo Sporveier har ikke penger til å gjøre noe med det.

  • Amund Trellevik

I går falt en to måneder gammel baby ned mellom toget og perrongen på Karlsrud T-banestasjon. Høyden fra perrongen og ned til skinnegangen er 1,25 meter.

Babyen fikk ingen skader, og ble raskt hentet opp igjen av moren.Ulykken, som skjedde like før klokken 12.00, skyldes at avstanden mellom tog og perrong er opptil 16 centimeter på stasjonen. Det henger sammen med at stasjonen ligger i en sving.

Informasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo Sporveier bekrefter at endel T-banestasjoner ligger i kurver, og at det dermed kan oppstå en vesentlig avstand mellom tog og perrong.

  • T-baneulykke: Baby falt på skinnene

— Dette er stasjoner som er bygd for opptil 100 år siden, og de er beregnet til et helt annet togmateriell enn det vi har i dag. Vi prøver etter beste evne å rette ut perrongene når vi pusser opp eldre stasjoner, men har dessverre ikke økonomi til å rekke over alt, sier Rydmark.Problemet er størst på linjene til Holmenkollen og Sognsvann, ifølge Rydmark. Men også på Nationaltheatret stasjon er avstanden mellom tog og plattform et stort problem. Der har Sporveiene montert gule, blinkende lys i perronggulvet.

- Nationaltheatret ligger i en sving, samtidig som skinnegangen heller litt. Når vi kjører maks lengde på togene (seks vogner, red.anm.), kan det bli stor avstand på bakerste del av toget, sier Rydmark, tydelig ukomfortabel med situasjonen.- Ideelt er det ikke. Men å rette ut alle stasjonene, vil koste enormt.

Gummilister

Det er imidlertid håp å spore i de nye vognene som Sporveiene har kjøpt. Rydmark opplyser at en løsning kan være å montere gummilister på utsiden av dørene for å begrense avstanden.

- Det vil alltid være en viss avstand mellom tog og perrong. I noen land løser de problemet ved å montere en ekstra plattform som skyves ut fra døren når toget stopper. Vi kan også automatisere et varslingssystem over høyttalerne, som sier ifra når vi kommer til "farlige" stasjoner. I det daglige er ikke dette noe problem for oss, men situasjoner som den på Karlsrud i går, er selvfølgelig svært beklagelig og trist, sier Rydmark.

Han vil i dag ta kontakt med mor og baby.

Les også

  1. Baby falt på skinnene

Les mer om

  1. Tog