Oslo

Verdenskjent musikal settes opp i Oslo

Verdens kanskje mest kjente musikal settes for første gang opp i Norge.

Scenekvelder har sikret seg rettighetene til Lloyd Webber-musikalen The Phantom of the Opera med premiere i Folketeateret høsten 2018. Foto: Fredrik Arff

  • Hilde Bjørhovde
    Hilde Bjørhovde
    Journalist

Torsdag 18. september i 2014 summer det i Folketeaterets fullsatte sal. Det er premièrekveld på dansemusikalen Billy Elliot. En ny Scenekvelder-produksjon skal møte et forventningsfullt publikum.

Produsent Karianne Jæger er så nervøs at hun knapt får med seg det som skjer på scenen. I salen sitter noen ekstra kritiske publikummere fra London – representanter for musikalkongen Andrew Lloyd Webbers rettighetsselskap The Real Useful Group.

Lloyd Webber-musikalen The Phantom of the Opera er sett av over 100 millioner mennesker verden rundt. Her er Anthony Warlow operafantomet og Ana Marina Christine i Sydney-operaen i 2008. Foto: Mark Baker/ NTB / TT / NTB Scanpix

Liker de det de ser, kan produksjonsselskap Scenekvelder få rettighetene til Lloyd Webbers The Phantom of the Opera.

Jæger driver produksjonsfirmaet sammen med ektemann Atle Halstensen. I flere år har de prøvd å sikre seg Lloyd Webbers verdenssuksess.

Scenekvelders oppsetning av Billy Elliot The Musical på Folketeateret fungerte som døråpner til Andrew Lloyd Webbers rettighetsselskap The Real Useful Group. Foto: John Andresen

Tommel opp fra Lloyd Webbers representanter

– Jeg husker ingenting fra den kvelden, bare at representantene fra London kom opp på scenen og ga oss tommelen opp, sier Karianne Jæger. Dermed var Scenekvelder ett skritt nærmere å få The Phantom of the Opera til Norge.

Men tro ikke at det dermed bare var å dure i vei med Webbers operafantom. At det kunstneriske holdt mål på Folketeateret, var ikke nok.

  • Les også: Musikalkamp om turister

Sto skolerett for Lloyd Webbers folk

– Jeg måtte i lange økonomimøter i London, der The Real Useful Group gjennomgikk budsjettene våre til minste detalj, sier Karianne Jæger. Hun forteller at hun har «massert» musikalkongen Lloyd Webbers rettighetsselskap i fire år, før det endelig ble gitt grønt lys til den første musikaloppsetningen av The Phantom of the Opera i Norge.

Premiere blir på Folketeateret 7. september 2018.

– Jeg sto skolerett og fortalte til minste detalj hvordan jeg skulle produsere og markedsføre oppsetningen, sier hun.

– At vi har fått rettighetene, er en fjær i hatten for Scenekvelder. The Phantom of the Opera er det største du kan gjøre, sier Jæger, som mener musikalen får et perfekt hjem i Oslos gamle operahus Folketeateret.

Musikalkongen Andrew Lloyd Webber er streng med hvem som får lov til å sette opp hans kjente musikaler. Foto: NTB/Reuters

Tragisk kjærlighetshistorie

Handlingen utspiller seg i operahuset i Paris i siste halvdel av 1800-tallet. Det vansirede Operafantomet holder til ved siden av en underjordisk sjø under operaen og forelsker seg i sopranen Christine.

– Det hele er en tragisk kjærlighetshistorie med mange fasetter, sier Jæger, som ikke kommer til å fylle Folketeateret med vann, men satser på egen scenografi.

Å få lov til å produsere verdens mest kjente musikaler er ikke enhver forunt.

– Du må gjennom et nåløye, sier Jæger, som er svært fornøyd med at hennes og ektemannens lille produksjonsselskap er i ferd med å sette Oslo på musikalkartet.

Originalversjonen kommer til Folketeateret

Tidligere har Scenekvelder stått bak flere store produksjoner på Folketeateret, blant andre My Fair Lady, Annie, Billy Elliot the Musical, Mary Poppins og Singin’ in the Rain. I høst setter de opp Les Misérables, og det er allerede solgt 35000 billetter.

Nå skal de gyve løs på en musikal veldig mange nordmenn kjenner fra oppsetningene i London og på Broadway i New York. Det er originalversjonen av musikalen som kommer på Folketeateret.

– Vi bruker det originale manus og Lloyd Webbers kjente musikk, men med vår egen scenografi og kostymer. Regissør er australsk-engelske Stephen Barlow, og det blir norsk tekst, sier Jæger.

Det norske musikalmiljøet gjør klokt i å holde seg i nærheten av Oslo den første uken i mai.

– Da blir det åpen audition, sier Karianne Jæger.

Les mer om

  1. Musikal
  2. Oslo
  3. Broadway