Oslo

Sugardating-reklamen fjernes fra Oslos gater

Den rullende reklamen for sugardating er forbudt på flere måter og blir nå fjernet fra Oslos gater. Nettstedets advokater gjennomgår nå saken.

Politivedtektene i Oslo forbyr rullende reklame som denne. Foto: freethem.no

  • Hilde Bjørhovde
    Journalist
  • Olga Stokke
    Journalist

Forbrukerombudet konkluderer med at reklamen for et datingnettsted som lokker kvinnelige studenter til å inngå forhold til såkalte sugardaddies, er ulovlig.

Ombudet mener at reklamen er ulovlig fordi den bryter med likeverdet mellom kjønnene.

Reklamen er ulovlig på flere måter. Ordfører Marianne Borgen, som uttalte til Aftenposten at hun ville ha denne typen reklame vekk fra Oslos gater, får nå også hjelp av politivedtektene i Oslo.

Tidligere ordfører Fabian Stang kontakter Aftenposten for å gjøre Borgen oppmerksom på at den uønskede reklamen lett kan fjernes ved å bruke politivedtektene i Oslo. Der ble et forbud mot rullende reklame lagt inn i politivedtektene for flere år siden.

Ifølge politivedtektenes paragraf 5, punkt 3 står er det «forbudt å henge opp, utplassere eller transportere omkring kunngjøringer, plakater, oppslag eller lignende uten tillatelse fra berørt kommunal myndighet.»

– Jeg er glad for at Fabian Stang påpeker dette, og at vi kan hjelpe hverandre i å fjerne denne typen uønsket reklame fra bybildet, sier Borgen.

– Jeg har kontaktet Oslo politidistrikt og bedt dem følge opp vedtektene. Det har de lovet å gjøre, og reklamen kommer til å bli fjernet, noe jeg er svært glad for, sier Oslos ordfører.

Sugardating-reklamen møtte sterke reaksjoner

Borgen, og mange med henne, reagerte sterkt på reklamen med budskap til unge jenter om å «date en sugar daddy».

Nå er ordføreren opptatt av å hindre lignende reklamekampanjer. Hun vil ta opp kommunalt om firmaet som står bak reklamekampanjen, bør anmeldes etter Veilovens paragraf 33. Den omhandler reklameskilt ved offentlig vei.

– For meg handler denne reklamekampanjen litt om hva slags samfunn vi skal ha, og hva som skal være reklame i det offentlige rom. Å se på mulighet for å få det litt mer prinsipielt avklart, syns jeg har interesse, konkluderer ordføreren.

  • Vekst i sugardating etter NRK- program

Advokater sjekker

Sigurd Vedal som står bak nettsiden Rich Meet Beautiful, sier til Aftenposten at han har mottatt en rapport fra Forbrukerombudet som hans advokater nå gjennomgår. De har fått en frist til kl. 12 fredag på å gi sitt tilsvar.

-Vi mener at vi har laget reklame som henvender seg til både kvinner og menn, men det mener Forbrukerombudet at vi ikke gjør. Jeg vil ikke ta stilling til det juridiske eller Forbrukerombudets vurdering før mine advokater har gått gjennom saken, sier Vedal.

Han presiserer at bedriften hans vil forholde seg til lovverket i Norge og andre land.

– Reklamen skal også være i strid med politivedtektene?

– Det er nytt for meg. Men hvis det er noe som noen ønsker å kommunisere det med oss, tar vi det gjerne skriftlig.

– Ordfører Borgen sier til Aftenposten at hun vurderer å anmelde dere?

– Jeg kan ikke ta stilling til ting som blir kommunisert via mediene, vi må ha det skriftlig. Men vi retter oss selvfølgelig etter lover og regler, sier Vedal.

Les mer om

  1. Forbrukerombudet
  2. Fabian Stang
  3. Markedsføring
  4. Oslo
  5. Likestilling
  6. Studentliv