Oslo

Taxisjåfører om elsparkesykler: – Livsfarlige møter

Taxisjåfører i Oslo frykter de kan miste lappen, skade personer eller ødelegge bilen i møte med hensynsløse elsparkesyklister.

Bashe Abdallah, Abdiqani Abdulle og Mahad Farah snakker ofte om ublide møter med elsparkesyklister i Oslo.
  • Mari Aftret Mørtvedt
    Journalist

Når taxisjåførene samles utenfor Oslo Sentralstasjon er den ene fortellingen verre enn den neste. Alle vi møter har sett eller opplevd personer uten kontroll på elsparkesykkel i bybildet.

– En gang møtte jeg en kar som kjørte gjennom Hammersborgstunnellen på motsatt side av kjøreretningen, sier Isak Abdi.

Det er ikke tillatt for gående å bevege seg i tunnelen. Abdi valgte derfor å stoppe vedkommende for å snakke med ham. En mann rundt 30 år.

– Det er jo livsfarlig! Men han svarte bare: «Vi har mer rettigheter enn bilen». Jeg ble sjokkert.

Redde for å miste lappen

Oslo er det stedet i Europa med flest elsparkesykler i forhold til innbyggertall. I sommer har det vært rundt 30.000 i hovedstaden. Taxisjåførene ser stadig barn langt under myndig alder i trafikken.

– Først må vi få vite: Er det et kjøretøy eller er det ikke? Vi ser barn ned mot 10–13 år som kjører. De følger ikke trafikkreglene, sier Mahad Farah.

Flere av taxisjåførene har hørt om kolleger som har mistet lappen etter ulykker med syklister eller elsparkesyklister. Etter 25 år i yrket har Ahmed Ijaz sluttet å stå på taxiholdeplassene i sentrum, som følge av de nye trafikantene.

– I går var jeg 40 centimeter fra å kjøre på en elsparkesyklist ved Stortorvet. Han kjørte på rødt lys. Heldigvis hadde jeg akkurat fått grønt, så jeg hadde lav fart og rakk å stoppe, sier Ijaz.

– Vil du komme tilbake til sentrum om det blir mer regulert?

– Kanskje. Jeg har lappen på lastebil og buss også. Jeg vil ikke miste den.

Les også

Det kan bli aldersgrense på elsparkesykler. Oskar (7) synes ikke det er nødvendig.

Kjører på motorveien

Det finnes ingen grenser for hva en elsparkesyklist kan finne på, ifølge taxisjåførenes erfaringer. De har sett tre på én elsparkesykkel og fulle mennesker som kjører i høy hastighet. De har også møtt dem på motorveiene ut av Oslo, E6 og E18.

– Det er veldig skummelt, sier Bashe Abdallah.

Han synes situasjonen med elsparkesyklister er vanskelig. Abdiqani Abdulle beskriver dem som et problem i hele byen. Han har vært vitne til flere fall.

– Mange har ingen grenser, mener han.

Taxisjåførene er bekymret for å havne i ulykker eller skade bilen ved å kjøre over feilparkerte elsparkesykler.

Anne Karlsen Hove er leder av trafikkutvalget i Norges Taxiforbund, avdeling Oslo. Hun sier taxisjåførene selv kan ende opp med regningen dersom de kolliderer.

– En syklist eller elsparkesyklist kan stikke av. Da må vi selv betale for skader på bilen. Selv uten skyld, sier Hove.

Abdiqani Abdulle mener mange elsparkesyklister kjører uten grenser.
Mahad Farah reagerer på at barn ned i 10–13-års alder kjører elsparkesykler i trafikken.
Abdul Amman synes det er mer krevende å kjøre taxi med så mange elsparkesykler i bybildet.

– Kan ikke stole på en sparkesyklist

En syklist kommuniserer gjerne med blikk, kroppsspråk eller tegn. De søker øyekontakt. Dette gjør ikke sparkesyklister, ifølge Hove.

– Du kan overhodet ikke stole på en sparkesyklist. Ser du en på fortauet, så kan den fort være foran deg i veibanen, sier hun.

Hun reagerer spesielt på 10-åringer som fyker av gårde i full fart, gjerne med en venn bakpå. Hove mener uforutsigbarheten er det mest krevende med sparkesyklister.

– De er rågode på å finne snarveier. De leser trafikkbildet til sin fordel, uten hensyn til andre i trafikkbildet, sier Hove.

Mange av de faste kundene til taxisjåførene i Oslo er svaksynte og rullestolbrukere. Hove kjører en skoleelev fast hver uke.

– Tre av fem dager står elsparkesykler parkert på handicapparkeringen utenfor gården der hun bor.

Ulykkene kommer med regnet

Også trikkeførere ser mye farlig kjøring i bybildet.

– Det er verst når det regner. Da blir trikkeskinnene veldig glatte, sier Tore Andreas Elton. Han er klubbleder for trikkeførerne i Sporvognsklubben i Oslo.

Elton beskriver det som en gjenganger at enkelte forsøker å skvise seg mellom to motgående trikker.

– Vi vet at vi kommer til å se ambulanser når det regner. Da hører vi på internradioen at en trikkefører må vente, fordi ambulansen er der og plukker opp en vågal syklist eller elsparkesyklist, sier han.

Med inntoget av elsparkesykler har de innført en grunnholdning blant trikkeførerne.

– Vi pleier å si: Ikke pling, tut eller gjør noe. Hvis vi tuter, så skvetter de og det kan skape ulykker, sier Elton.

Han mener det beste er å vente til personen selv oppdager trikken, så lenge de kommer seg frem.

– Flyt i trafikkbildet. Det er det en yrkessjåfør liker.

Les også

  1. Ødelegge først, så bygge nytt

Les mer om

  1. Elsparkesykler
  2. Oslo-samferdsel
  3. Trafikk