Oslo

Ruter tester ut nettbilletter

Synne Rødø var på BI tirsdag for å fortelle studentene om Ruters nye nettbillletter.

Ruter har startet salg av billetter på nett. Men du må til et «hentepunkt» for å få tak i dem.

  • Espen Hofoss

Det høres ut som en ønskedrøm for Oslos kollektivtrafikanter: Å sitte i sin egen stue, kjøpe 30-dagersbillett, og bare reise i vei.

Forrige uke åpnet Ruter for billettkjøp på nett. Men hverdagen blir foreløpig ikke så mye enklere for kundene. Kjøper du billett på nett, må du til et hentepunkt for å laste ned billetten eller reisepengene i reisekortet ditt.

Bruker BI-studenter som forsøkskaniner

Problemet er at billettavleserne rundt om i byen foreløpig ikke er online. Hvis du for eksempel kjøper billett på internett og leser av kortet på en buss, vet ikke billettavleseren at du har kjøpt billett, fordi den ikke er tilknyttet systemet der kjøpet er registrert.

Foreløpig finnes det ett hentepunkt i byen — inne i BI-bygget i Nydalen. I løpet av høsten kommer det ytterligere 15 hentepunkter i Oslo og Akershus.

— Hentepunktet er en enhet med en liten skjerm. Du legger kortet på automaten, og i løpet av noen sekunder vil billetten lastes inn på kortet, forklarer Sofie Bruun i Ruter.

Skal fjerne kø ved automatene

De neste tre punktene plasseres ut i Kværnerbyen, på Rykkinn og på Nesoddtangen i midten av september.

— I Kværnerbyen er det et stykke til nærmeste kommisjonær. Det samme gjelder Rykkinn. Vi vil undersøke om et hentepunkt er en god løsning for dem som bor et stykke unna et utsalgssted eller ikke har en fullverdig billettautomat på sin holdeplass, forklarer Bruun.

— På Nesoddtangen er det ofte kø for å kjøpe billett. Tanken er at det blir mindre kø når folk kan kjøpe billett på nett og laste den ned på hentepunktet, sier Bruun.

Ruter leker også med tanken om å sette ut hentepunkter på store institusjoner, kjøpesentre, skoler og arbeidsplasser.

Vil ha kjeft og skryt fra reisende

Ruter understreker at nettsalget foreløpig bare er en test. De håper på mange tilbakemeldinger fra kunder. Ruters "nettbutikk" kan testes på ruter.no/pilotprosjekt.

— Vi er klar over at nettbilletter og hentepunkter er en løsning som ikke passer for alle, men vi har mange ulike kunder og må utvikle flere typer løsninger. Vi tenker nettsalg vil gjøre ting lettere for dem som ikke kan kjøpe billett der de bor, sier Bruun.

- NSB har allerede en app der du kan kjøpe og lagre billetter på telefon - også billetter til t-bane, trikk og buss i Oslo. Da slipper du å gå innom et hentepunkt. Hvorfor bruker ikke dere denne løsningen?

— Vi utvikler en egen app-løsning som vil komme rundt årsskiftet. Men fremdeles har bare rundt halvparten av Norges befolkning smarttelefon. Derfor tester vi også nettløsningen med hentepunkter, for å finne ut om det kan være en løsning for de reisende som ikke har smarttelefon eller billettautomat på sin stasjon..

På nett i 2016?

På sine nettsider skriver Ruter at de planlegger å være online med alle billettavlesere i 2016.

— Vi må skifte ut flere tusen komponenter som er plassert i billettavlesere hos ulike underleverandører i hele Oslo og Akershus. Det tar nødvendigvis litt tid. Bare i bussene er det 3000 kortlesere, påpeker Bruun.

Men selv om Ruters billettavleserne kommer på nett, er det ikke sikkert du får lov til å laste ned nettbilletter på dem.

— Først må vi teste om en slik løsning i det hele tatt er mulig. Det er heller ikke sikkert det er en god løsning at de reisende først laster ned billetten og så aktiverer den i det de går på en buss. Det kan veldig lang tid og skape kø. Vi må teste det mer før vi velger løsning for nettbilletter. Det kan hende vi fortsetter med hentepunkter som en permanent løsning, sier Bruun.

Slik ser hentepunktet ut. Foreløpig er det en forsøksordning, men på sikt kan slike bli plassert ut over hele Oslo og Akershus.