Før var det motorvei og avstengte havnearealer. Nå er det en enorm byggeplass. Men om tre år får Oslo en helt ny bydel ved fjorden.
Slik blir Bjørvika når i 2016, sett fra luften. Se flere bilder ved å trykke til høyre. Foto: Illustrasjon: Statens Vegvesen/Via Nova
Kjersti Flugstad Eriksen
SLIK SKAL DET BLI I 2016: <b>Deichman:</b> Det nye hovedbiblioteket i fem etasjer (midt i bildet) skal stå ferdig rundt årsskiftet 2016–2017. Byggestart tidlig neste år. Boksamling, kinosal, lesesal, kafeer og småbarnsavdeling. De regner med to millioner besøkende hvert år. <b>Dronning Eufemias gate: </b>Bjørvikas aveny (til høyre for Deichman), over 40 meter bred, med trikketrasé med gressdekke, kollektivfelt, sykkelfelt og biltrafikk. Fortauene på begge sider skal få granittdekke, og 200 trær fra forskjellige deler av verden. Trærne skal plantes fra øst mot vest etter opprinnelsesland.Gaten går mellom Barcode og Deichman. I vest starter den som en forlengelse av Prinsens gate, i øst går den over i Bispegata. <b>Vannspeilet(foran Deichman):</b> Riksantikvaren ønsket seg en fjordbukt, men politikerne vedtok et ferskvannsbasseng som kan tappes for vann dersom det er bruk for plassen.I DAG: Slik ser det ut i samme omåde akkurat nå. Bak Tollboden bygges Operagaten og Dronning Eufemias gate. Foto: Rolf ØhmanSLIK BLIR HÅKON 5.S GATE: Gaten går langs Middelalderparken langs Sørenga. Veien skal stå ferdig om et år. Hit kommer trafikken fra Mosseveien, Ekebergtunnelen og Kongsveien. I nordenden av gaten møter den Dronning Eufemias gate i et kryss. Det er planlagt en gangbro over vannspeilet til Middelalderparken. Muren som i dag skiller Middelalderparken og veien skal erstattes av et lavt gjerde. Foto: Statens Vegvesen/Via NovaHÅKON 5.S GATE I DAG: Bak buskene i Ekebergskråningen begynner hele Bjørvika å ta form. Under skråningen, ikke synlig på bildet, ligger Sørenga bro. Hele skulle rives, men halvparten står igjen. Foto: Rolf ØhmanSLIK BLIR AKERSELVA: Elven skal opp i dagen. I år bygger Bjørvika utvikling bro der Operagaten krysser Akerselva, helt nede ved utløpet noen meter øst for Operaen. Under broen blir det en 44 meter lang undergang. Når broen er ferdig i år, skal resten av Akerselvaallmenningen bygges. I løpet av de neste årene skal Akerselva åpnes frem til togskinnene på Oslo S. Foto: Placebo Effects ASAKERSELVA I DAG: Et stykke igjen til broen er ferdig, og ikke så mye elv å se foreløpig. Foto: Rolf ØhmanSLIK BLIR STASJONSALLMENNINGEN:Går fra Annette Thommessens plass i Schweigaards gate, over Akrobaten bro og togskinnene på Oslo S til Bjørvika. Den sørlige delen, ved byggene i Barcode, skal ryddes og beplantes før ferien i år. Da blir hele allmenningen tilgjengelig. Foto: Placebo EffectsSTASJONSALLMENNINGEN I DAG: Fortsatt er det mange bygninger som ikke er ferdige, men selve stasjonsallmenningen ved enden av Akrobaten skal stå ferdig i år. Foto: Rolf ØhmanSLIK BLIR BISPEKILEN: Bispekilen er en forbindelse mellom fjorden og Gamlebyen. Retningen er lagt slik at det er en siktlinje mellom Ladegården og Akershus festning. Bispekilen er tenkt som oppholdsrom først og fremst for lokalmiljøet, med havnebasseng og ganske smale kaikanter. En fotgjengerbro skal gå på tvers over Bispekilen. Lohavngata, som skal bygges som adkomst til boligene i Barcode, krysser Bispekilen med en kjørebro. Foto: Placebo EffectsBISPEKILEN I DAG: Utsikten til Akershus festning er den samme, men veien skal flyttes lenger inn, og husene bygges ved sjøen. Foto: Rolf ØhmanSLIK BLIR LANGKAIA: Langkaia går forbi Havnelageret. Den er 200 meter lang strekker seg fra den innerste bukten mellom Oslo S og Operaen og ut mot Vippetangen. Når den er ferdig, skal bilene gå innerst mot Havnelageret, og et bredt oppholds- og spaserområde ytterst. Eget skatefelt blir det også.Trær, busker og gress skal plantes denne våren. Foto: Thomas Høimyr, Placebo Effects ASLANGKAIA I DAG: Foran Havnelageret begynner det allerede å bli promenadeaktige tilstander. Foto: Rolf ØhmanSLIK BLIR OPERAKVARTALET: I år starter byggingen av de tre siste og østligste byggene i Barcode-rekken, eller Operakvartalet, som det også heter. Her kommer det 200 leiligheter. Foto: Illustrasjon: Oslo S Utvikling/Eve ImagesOPERAKVARTALET I DAG: Foreløpig mangler Barcode tre hus før hele rekken står ferdig. Foto: Rolf Øhman
Klikke deg gjennom bildeserien over saken for å se før— og etter-bildene av nye Bjørvika.
Ingen fant på å gå søndagstur i Bjørvika for et par år siden. Fjorden så de fleste gjennom bilvinduet, og Operaen lå som et litt underlig tilbygg til Bispelokket.
Det var forurensning i luften, vanskelig å være fotgjenger og nesten umulig å være syklist. Men nå skal det bli et sted å gå, sykle og ta trikken, først og fremst. Målet med Bjørvika er at byen skal åpnes mot sjøen.
Samtidig blir Barcode bygget, en rekke tynne, høye bygninger som møtte massiv motstand før den ble vedtatt, både politisk og i befolkningen. En mur mellom Oslo og fjorden, mente mange. Neste år får man fasiten, når de siste byggene står ferdig.For nå går det unna. Bjørvika begynner å ta form, og i 2016 skal Bjørvika bli et promenadestrøk, et se og bli sett-område, med åpne byrom og havnepromenade, vannspeil og Akerselva. Fullt av folk. Rundt 8000 mennesker skal bo her og opptil 20 000 skal jobbe her.
Bispelokket er borte
Nå i mars forsvant siste rest av Bispelokket. Det er redusert til en midlertidig rundkjøring.
SLIK BLIR LANGKAIA: Langkaia går forbi Havnelageret. Den er 200 meter lang strekker seg fra den innerste bukten mellom Oslo S og Operaen og ut mot Vippetangen. Når den er ferdig, skal bilene gå innerst mot Havnelageret, og et bredt oppholds- og spaserområde ytterst. Eget skatefelt blir det også.Trær, busker og gress skal plantes denne våren. Foto: Thomas Høimyr, Placebo Effects AS
Om et år skal promenadefortau langs kaia foran Havnelageret stå ferdig, sammen med to stykker ny vei: Dronning Eufemias gate foran Barcode og Kong Håkon 5.s gate langs vannspeilet i Middelalderparken. Siste bit av Barcode skal bygges, tre boligblokker ytterst mot øst, og innen et år skal alle butikkene og spisestedene i første— og annenetasje i Barcode være på plass og i gang.Men den som kjører i Bjørvika nå, snirkler seg frem på midlertidige asfaltlapper, som flyttes litt hit og dit etterhvert som forskjellige veiprosjekter og bygningsprosjekter. Informasjonsansvarlig Rikke Brouer-Wangen i Veivesenet kan ikke si hvor mange ganger veiene må flyttes igjen, før hovedveiene i Bjørvika står ferdig i 2015.
— Det er et umulig spørsmål å svare på, sier Brouer-Wangen. Men en god del midlertidige løsninger står fortsatt foran oss.- En av våre største utfordringer, når vi bygger så mye ny vei i by, er logistikken. Å få bygge mens trafikken går, og ikke minst at kollektivtrafikken skal frem. Og syklistene, sier Brouer-Wangen.
SLIK BLIR AKERSELVA: Elven skal opp i dagen. I år bygger Bjørvika utvikling bro der Operagaten krysser Akerselva, helt nede ved utløpet noen meter øst for Operaen. Under broen blir det en 44 meter lang undergang. Når broen er ferdig i år, skal resten av Akerselvaallmenningen bygges. I løpet av de neste årene skal Akerselva åpnes frem til togskinnene på Oslo S. Foto: Placebo Effects AS
Planter utrolig mye
Men om ett år skal halve stasgaten Dronning Eufemias gate stå ferdig. På østsiden, langs vannspeilet i Middelalderparken, skal Kong Håkon 5.s gate stå ferdig omtrent samtidig. Da er ganske mye gjort.
— Men så skal det plantes utrolig mye trær, busker og roser. Og det er viktig at de får lengst mulig tid på å etablere seg før høsten kommer, så det gjør vi våren 2015, sier Brouer-Wangen.
SLIK BLIR BISPEKILEN: Bispekilen er en forbindelse mellom fjorden og Gamlebyen. Retningen er lagt slik at det er en siktlinje mellom Ladegården og Akershus festning. Bispekilen er tenkt som oppholdsrom først og fremst for lokalmiljøet, med havnebasseng og ganske smale kaikanter. En fotgjengerbro skal gå på tvers over Bispekilen. Lohavngata, som skal bygges som adkomst til boligene i Barcode, krysser Bispekilen med en kjørebro. Foto: Placebo Effects
De sentrale aktørene i Bjørvika er Oslo kommune, Bjørvika Infrastruktur, Statens vegvesen og Statsbygg. Geir Lynnebakken i Bjørvika Infrastruktur skal ha promenadefortau og stasjonsallmenningen, en åpen plass ved ferdig før høsten kommer. Han regner med at det skal gå etter planen.— Nå er det vår og vi ser lyst på det, sier Lynnebakken.
Også Paul Lødøen i Oslo S utvikling, selskapet som har ansvaret for boligbyggingen i Bjørvika, synes utbyggingen har gått fint så langt.
— Vi har fått bare positive tilbakemeldinger fra dem som har flyttet inn, sier Lødøen.
SLIK BLIR STASJONSALLMENNINGEN:Går fra Annette Thommessens plass i Schweigaards gate, over Akrobaten bro og togskinnene på Oslo S til Bjørvika. Den sørlige delen, ved byggene i Barcode, skal ryddes og beplantes før ferien i år. Da blir hele allmenningen tilgjengelig. Foto: Placebo Effects