Oslo

Én av to sier ja til bilfritt sentrum

Byrådet får grønt lys fra velgerne til å gjøre Oslo sentrum bilfritt: Hele 54 prosent av de spurte er positive til dette. Samtidig ønsker 57 prosent ny E18 vestover.

Jan-Erik Hovaukholen er nødt til å kjøre til sentrumskjernen når han skal holde førstehjelpskurs eller levere førstehjelpsutstyr til bedrifter i blant annet Dronningens gate. Han er derfor kritisk til bilfritt sentrum. Foto: Rolf Øhman

  • Wasim Riaz
    Wasim Riaz

Silje Ausland som er på tur fra Holtet til Oslo sentrum med sønnen Magnus Ausland-Østhagen tror ikke at det blir noe problem for folk å omstille seg hvis Oslo sentrum blir bilfri. Hun ønsker likevel at bare Karl Johans gate og gater rundt blir bilfrie i første omgang, og at det skal være lov til å kjøre til og fra Oslo S med en miljøvennlig bil. Foto: Rolf Øhman

— Jeg tror at det går an å gjøre Oslo sentrum bilfritt, men hele området innenfor Ring 1 er ganske stort. Jeg ser for meg at området rundt Karl Johan kan være fri for biler. Og så må man ha unntak for blant andre funksjonshemmede og taxier, sier Silje Ausland som er på tur fra Holtet til Oslo sentrum med Magnus (fire måneder).

I en fersk meningsmåling som Respons har gjort på oppdrag fra Aftenposten sier hele 54 prosent av de spurte at de er positive til å gjøre Oslo sentrum bilfritt. Ausland er ikke overrasket over at så mange vil ha bilene bort fra sentrum. Småbarnsmoren kjører en elbil, og er i sentrum to ganger i uken.

— Vi er et bevisst samfunn der vi vet at det går an å løse slikt, men for at dette skal gå bra, må innbyggerne få et bedre kollektivtilbud. Folk ønsker jo mindre forurensning, konstaterer Ausland.

Her er svar på 9 spørsmål om bilfri by.

Trenger bil for jobben

Elektriker Tobias Holm er avhengig av bilen i jobbsammenheng, og er skeptisk til bilfritt sentrum.

Som privatperson synes Tobias Holm at det er greit med bilfritt sentrum. Som elektriker synes 41-åringen at det blir vanskelig for ham å jobbe når bilene må ut av sentrum. Her sammen med lærling Tor Øiehaug (18). Foto: Rolf Øhman

— Når jeg skal gå i sentrum som privatperson, så synes jeg det er fint med et bilfritt sentrum. Det vil også være fint for kafeer og småbutikker, men ikke for alle. Som håndverker blir det veldig vanskelig for oss med et bilfritt sentrum. Det blir uansett dyrere for kundene.Også Jan-Erik Hovaukholen er kritisk til dette.

— Jeg driver med førstehjelp, og har mange kurs i sentrum. Det blir vanskelig å dra med seg dukker og annet utstyr gjennom byen. Hvis noe slikt skal gjennomføres, så må det bli med mange unntak. En løsning kan være å ha innfartsparkering nær sentrum der folk kan parkere, foreslår Hovaukholen.

LES OGSÅ: Verden hyller bilfritt Oslo.

Har ikke startet ennå

Nürnberg gjorde det for 20 år siden, nå har turen kommet til Oslo. Oslos ferske samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er klar til å kaste bilene ut av området innenfor Ring 1 før valget i 2019. Hun er glad for den massive støtten blant de spurte i meningsmålingen.

— Det er kjempeflott at så mange ønsker et bilfritt sentrum. Det er en viktig jobb som vi setter i gang nå, sier Berg til Aftenposten.

- Hvor vil dere starte?

Bilfrittgrafikk-DEkky1ZVJC.jpg

— Vi er nå i full gang med å planlegge arbeidet. Noe av det første vi vil gjøre er å snakke med de berørte aktørene. Jeg er opptatt av å legge opp til en bred prosess, slik at vi sammen finner løsninger som fungerer godt for Oslo, svarer Berg.Hun understreker at ideen om å gjøre bykjernen bilfri ikke er helt ny, men nå skal den gjennomføres.

— Dette er ingen ny idé. Vi ser at flere byer i Europa har gjort sentrumskjerne bilfri. Der er innbyggerne veldige fornøyde med det. Derfor tror vi at folk blir fornøyde også i Oslo. Det er også viktig å se sammenhengen mellom bedre luftkvalitet og mindre utslipp. Norsk institutt for luftforskning har kommet frem til at en reduksjon på biltrafikken med 20 prosent vil gi ren luft i Oslo. Det er målet vårt, og da er bilfritt sentrum ett av mange viktige grep på veien, sier en entusiastisk byråd.

Vil også ha ny E18

En annen samferdselssak som har skapt mye debatt de siste ukene, gjelder utbygging av ny E18 vestover. Her har MDG vært klare på at de ikke ønsker ny vei som vil gi økt biltrafikk i Oslo. På dette punktet er ikke partiet helt på bølgelengde med velgerne i Oslo. Hele 57 prosent av de spurte ønsker ny E18.

- Når det gjelder E18, så kommer veldig mye an på hvordan man har stilt spørsmålet. Jeg tror flere ville ha vært kritiske hvis de fikk vite at prosjektet vil koste 40 milliarder kroner. Jeg ser også at veldig mange er usikre. Det er ikke så rart siden det er et komplisert prosjekt, sier Berg som ikke har noen planer om å endre sitt standpunkt om E18 med det første.

Hun får full støtte fra byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

— Vi har vært tydelige på at vi ikke skal ha kapasitetsøkning som fører til mer trafikk i Oslo sentrum. Vi har ingen planer om å endre vår politikk. Det viktigste i denne saken blir å få frem vår politikk på en god måte. Hvilken løsning som til slutt blir valgt for E18, blir avgjort i forhandlinger med Akershus fylkeskommune og Statens vegvesen i begynnelsen av 2016, sier Johansen.

E18 som miljøprosjekt

Forskningsleder Aud Tennøy i Transportøkonomisk institutt sier at mange som skal til Oslo sentrum bruker kollektivtrafikk. Derfor er flere positive til bilfritt sentrum.

— Når det gjelder 37 prosent som er negative til dette, så er det vanskelig å tenke seg at alle disse kjører til sentrum. Her kan det være noen misforståelser rundt hva det egentlig handler om. Og så har det vært mange diskusjoner om negative konsekvenser som for eksempel butikkdød i sentrum. Når det gjelder E18, så er trolig flere som bor i Oslo berørt av dette, sier Tennøy.

- Hvordan er det mulig at folk både vil ha bilfritt sentrum og ny E18 vestover?

- Slik politikerne har fremstilt ny E18 vestover, så virker det som et miljøprosjekt med blant annet mer plass til kollektivtrafikk. Sånn sett kan folk være positive til begge deler, svarer Tennøy

  1. Les også

    Bilfritt Oslo sentrum: Den som vil, får det til - med litt fantasi

  2. Les også

    Så forskjellig velger vi reisemåte i Oslo og i resten av landet

  3. Les også

    Byrådet vil ikke bygge ut E18: - Uklokt, mener NAF. Fornuftig, mener transportforsker

  4. Les også

    MDG-topp: Det er jo helt greit å ta taxi

Relevante artikler

  1. OSLO

    Vil gi Oslo-innbyggere mulighet til å sommerstenge egen gate

  2. OSLO

    Vedtok bilfri by i Wien, da startet stormen

  3. OSLO

    Byrådet i Brüssel for å lære bilfri by

  4. OSLO

    Vil ikke lenger tvinge bilene ut av sentrum

  5. OSLO

    Her er dommen: Dette mener Oslo-folk om bilfritt byliv

  6. OSLO

    – Oslo er en trivelig by, men vi savner et bedre tilbud til de eldre