Oslo

Slik kommer du forbi dørstokkmila

Anders Øen i Skiforeningen kan ikke love at du slår naboen i Holmenkollmarsjen selv om du følger dette treningsprogrammet. Men han garanterer at turen gjennom Marka blir både morsommere og går raskere enn den ellers ville gjort.

Noen minutter etter start på Holmenkollen skimaraton i Sørkedalen i fjor var hele feltet godt samlet. I anledning 40-årsjubileet har det tradisjonelle rennet skiftet navn tilbake til Holmenkollmarsjen.
  • Kristina Overn

Nettsiden knelte av overbelastning da Skiforeningen åpnet påmeldingen til den 40. utgaven av Holmenkollmarsjen i forrige uke. Skifrelste nordmenn klikket serveren i senk for å få gli 54 kilometer i flokk gjennom Nordmarka lørdag 9. februar neste år.

Les også

Slik blir du en bedre løper

Anders Øen i Skiforeningen har satt opp et treningsprogram for deg sånn at du er best mulig forberedt når du står på startstreken om snaut fire måneder. Skal du ikke gå Holmenkollmarsjen, men et annet turrenn – eller kanskje du koser deg i skiløypene uten å stille i konkurranser – er treningsprogrammet likevel en god hjelp til bedre kondisjon. Hver uke frem til 9. februar finner du et nytt ukesprogram på osloby.no. Det kan være godt å ha når høstmørket og kulden kryper inn og sofaen frister langt mer enn mørk asfalt og glatte stier.

Bruk tiden riktig

— Trening skal være morsomt, og det blir nok enda morsommere om man setter opp og følger et program. Da tenker man også mye bedre over hva man skal gjøre. Ofte er det litt tiltak å komme seg ut i

Les også

Tren som Aamodt og Kjus

utgangspunktet, og hvis man ikke har noen plan på hva man skal gjøre, blir øktene ofte kjedelige og med dårlig kvalitet. Det handler om å sette seg et mål og bruke de minuttene man har til å trene riktig, sier Øen.

Han kommer ikke til å be deg løpe den samme runden i samme tempo hver gang du tar på deg joggeskoene. Tvert imot.

— En times joggetur er vel og bra, men utviklingen stagnerer fort dersom man gjør det samme hver gang. Dessuten blir det fort kjedelig. Variasjon er viktig for å oppleve fremgang, men det er også viktig for det mentale overskuddet, sier han.

Folkesporten

Som kursansvarlig for voksne har Øen vært vitne til en skiinteresse som har tatt fullstendig av i Oslo. På tre år har Skiforeningen doblet antallet deltagere på sine skikurs fra 1000 til 2000, og også for barmarkskurs og rulleskikurs har interessen vært stor.

**- Vi synes selvsagt dette er kjempemorsomt, det står jo i Skiforeningens formålsparagraf at vi skal få folk ut i Marka. Jeg tror dette handler litt om at når vi lever i en veldig hektisk

Les også

Blir best på bar bakke

hverdag og i et moderne samfunn, synes vi det er godt å ha noen verdier som er tradisjonsrike. Og skifølelsen er noe som ligger veldig nært den norske nasjonalfølelsen. Vi håper jo at denne interessen har kommet for å bli, sier Øen.**

En gulrot

Det er i alle fall ikke mye som tyder på at den er avtagende. På to dager var nesten alle plassene i Holmenkollmarsjen utsolgt. Men du trenger selvsagt ikke konkurrere for å gå på skikurs eller for å følge Aftens treningsprogram.

— Ofte kan en konkurranse være en gulrot, et mål for treningen. Vi anbefaler også alle å prøve å konkurrere, bare for å oppleve at det ikke er så vanskelig som mange tror. Men ingen skal føle at de må gå konkurranse, sier Øen.

For deg som skal ut med startnummer på brystet og vil følge treningsprogrammet fremover, har han likevel følgende løfte:

— Jeg kan ikke garantere noen sluttid i Holmenkollmarsjen, men jeg kan love spennende økter som du vil merke at du blir bedre av!

Anders Øen i Skiforeningen har satt opp treningsprogram for deg som vil komme i form til Holmenkollmarsjen eller andre skirenn i vinter.