Oslo

Elbiler og drosjer kan bli utvist fra bussfilen

Her ser du en helt vanlig morgen i kollektivfeltet på E18 ved Blommenholm i Bærum. Vill vekst i elbiltrafikken gjør at Ruter vil bremse tilgangen. Bussen må frem.

På E18 er rekken av elbiler tettest. Her har også Ruter flest rushtidsavganger. Dermed blir det til tider kamp om plassen.
  • Bjørn Egil Halvorsen
    Journalist

Stadig flere gjør som askermannen Frode Rensvold, og investerer i elbil for å spare tid og penger.

Akershus sto for 26 prosent av det norske elbilsalget i årets ni første måneder. I september hadde 823 nye elbiler dukket opp i fylket, og antallet er dermed oppe i 2512. Dermed er rekorden fra i fjor, med 705 solgte biler, slått for lenge siden.

Fylles opp

Les også

Dette er så gøy, det er helt sinnssykt / Så tregt ... herregud, så tregt

Konsekvensen er at kollektivfeltene langs de største innfartsårene fylles opp med elbiler. Tettheten er aller størst på overbelastede E18 fra Asker/Bærum mot Oslo. Dette er også Ruters desidert mest trafikkerte busstrekning. Daglig passerer over 180 busser her bare i morgenrushet. Nå mener Ruter at elbilene er et problem for deres fremkommelighet. — Mengden elbiler er i ferd med å bli såpass stor at effekten av kollektivfelt på visse steder, og i visse tidsrom av døgnet, reduseres. Det er et spørsmål om tid før det begynner å bli et problem, sier plansjef i Ruter, Halvor Jutulstad. Det er særlig ved av-/påkjøringsramper og fletting av felt at det har en tendens til å klumpe seg, ifølge Jutulstad.

Selskapet samarbeider med Oslo kommunes bymiljøetat om tiltak for å få opp farten på trikk og buss.

Les også

Er dette byens tregeste buss?

Som Aften skrev sist måned, er snittfarten på visse linjer gåtempo. Dette er selvsagt ikke tilfellet på E18. Men Ruter vurderer som et av flere mulige tiltak å be Statens vegvesen innføre skilting som "forbyr annen trafikk enn buss i problemområdene", ifølge Jutulstad.

— Det kan gjøres så enkelt at underskiltet opplyser "gjelder buss". Dette vil da ekskludere drosje og elbil fra kollektivfeltet, sier han.

Flest hopper over fra buss

I en rapport fra 2009 konkluderte konsulentselskapet Asplan Viak at elbilene tar "tilnærmet like stor plass" i veinettet som vanlige personbiler. Hvis elbilandelen fortsetter å vokse, vil det bli en "betydelig kapasitetsreduksjon" i kollektivfeltene, het det den gangen.

Han understreker at Ruter ikke ønsker et generelt forbud mot elbiler i kollektivfelt.

— Men utviklingen videre må følges nøye, sier han. Staten har signalisert noe av det samme. Statssekretær Ketil Lund i Finansdepartementet sa til Aftenposten i fjor: - Det er åpenbart at elbilene ikke kan beholde alle fordelene til evig tid.

Selv elbilistene innser at restriksjoner etter hvert vil komme.

– Vi mener at trengsel i kollektivfeltet foreløpig ikke er et problem. Men på sikt vil en tilnærming med delvis utestenging nok tvinge seg frem, og det må innføres ordninger slik at kollektivtrafikken kan kunne slippe frem, sier styreleder i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold.

Frykter for elbilomdømmet

Sletvold tror en løsning der elbiler må smette inn og ut av det vanlige feltet, vil påvirke omdømmet til elbiler.

Les også

Fremtidens T-banenett vil koste 20 milliarder

– Jeg tror det vil skape stor frustrasjon blant fossilbilistene. Jeg er ikke så sikker på om politiet vil være så glad for det heller, fordi en slik løsning lett kan skape trafikkfarlige situasjoner. Både Sletvold og Grønn Bil mener restriksjoner vil føre til nedgang i elbilsalget.

– Mange bruker elbilen til å pendle til jobben. I områder der kollektivfeltet er et viktig incentiv, vil derfor slike begrensninger føre til nedgang i salget, sier prosjektleder for Grønn Bil, Ole Henrik Hannisdahl.