Oslo

Samferdselsbyråden i Oslo sier nei til regjeringens bomløsning. Vil heller øke bomtakstene ytterligere.

Samferdselsbyråd og MDG-førstekandidat Lan Marie Nguyen Berg takker ifølge Dagbladet nei til regjeringens løsning av bompengekrisen, og slår fast at bompengene skal økes, ikke kuttes. «Helt vanvittig», ser samferdselsminister Jon Georg Dales (Frp) kommentar.

Byrådet lanserer Oslos nye klimastrategi om bord i en trikk den 9. august. Raymond Johansen, Inga Marte Thorkildsen og Lan Marie Nguyen Berg. Foto: Ole Berg-Rusten

  • Aftenposten Redaksjon
  • NTB

Bompengeløsningen, som forelå sent fredag kveld etter langvarig intern strid mellom regjeringspartiene, innebærer:

  • Mer penger til store kollektivprosjekter i byene.
  • Kutt i bompenger utenfor byområdene.
  • Mindre bompengeandel i prosjekter som E8 Ramsfjorden, E6 Hålogalandsbroen og E18 Arendal-Tvedestrand.
  • Høyere statlig andel til store kollektivprosjekter i byene, opp fra 50 til 66 prosent.
  • Utredning av hvordan det er mulig å bygge Nord-Norgebanen.

Byråden tolker denne som et tilbud om større statlig finansiering av bypakkene mot en reduksjon i bompengene. Det slår hun fast at ikke er en aktuell løsning for MDG i Oslo. MDG sitter i byråd sammen med Arbeiderpartiet og SV.

Hun sier at hun i stedet vil øke bompengene for å kutte i kollektivprisene.

– Bompengene bør vesentlig opp i neste periode for å få ned biltrafikken og få finansiert store kollektivprosjektene som ikke er finansiert i dag, sier Berg til Dagbladet.

– Vi ønsker å kutte kollektivprisene med 20 prosent neste periode. Det er bra miljøpolitikk som kommer alle til gode, spesielt de med lav inntekt. Det vil innebære at en enkeltbillett vil koste 29 mot dagens 36 kroner og et månedskort kan gå ned til 600 kroner.

Ruter har beregnet at dette vil koste Oslo og Akershus rundt 700 millioner kroner, sier hun.

MDG i Bergen er også kritiske til regjeringens bompengeavtale.

– Denne byen trenger faktisk mer bompenger for å nå målsettingene om mindre utslipp, enda bedre luft, mindre støy og mer plass, sier førstekandidat Thor Haakon Bakke til Bergens Tidende.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener MDGs utspill er «helt vanvittig».

«Byrådet i Oslo vil si nei til mellom 5 og 6 milliarder kroner i drahjelp fra staten til bomkutt og kollektiv! Her skal bilistene svi også når de ikke trenger det! Det er altså helt vanvittig!», skriver han på Twitter.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier på sin side at det er uaktuelt at bompengenivået i Oslo skal heves ytterligere.

– Vi har en tverrpolitisk avtale med en historisk satsing på kollektivtrafikken, som er vedtatt av både bystyret i Oslo, fylkestinget i Akershus og av Stortinget. Den ligger fast, sier Johansen.

Les også

  1. Dette er fagmiljøets dom over regjeringens bompengeløsning

  2. Frp og KrF varslet raskt støtte til Solbergs historiske ultimatum. To timer senere sa også Venstre ja.

  3. – Bompengestriden har stjålet fokuset fra lokalpolitikken

  4. Lastebilnæringen frykter at den må betale for bomrabatter til privatbilene

Les mer om

  1. Bompenger
  2. Oslopolitikken
  3. Kollektivtransport