Oslo

Sporveien er halvveis med tunnelen til 1,5 milliarder kroner

Lørentunnelen er halvveis gravet ut. Nå starter arbeidene på Økern-siden mens nye Løren stasjon sprenges ut.

  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Tirsdag markerte ordfører Fabian Stang (H) at det er ett år siden byggearbeidene på Lørenbanen startet.

En smilende og som vanlig jovial ordfører fikk på seg arbeidsantrekk og ble kjørt inn i tunnelen, før han tok plass bak spakene på en diger borremaskin.

Les også:

Les også

Sjekk når du får 4G på T-banen

Den 1,6 kilometer lange strekningen mellom Sinsen og Økern, som for det meste går i tunnel, skal koble Løren på T-banenettet og trekke folk til å reise kollektivt med en splitter ny Løren T-banestasjon. Prosjektet skal være ferdig våren 2016 til en kostnad på rundt 1,5 milliarder kroner.

I tillegg til at det er ett år siden arbeidene startet, er man nå kommet halvveis i tunnelen.

Nå skal den nye T-banestasjonen sprenges ut i fjellet, og tunnelarbeidene begynner også på Økern-siden.

— Mer kapasitet

De som vil merke det best er dem som bor langs Grorudbanen, som nå slipper å kjøre gjennom sentrum for å komme til Nydalen og de andre stasjonene langs T-baneringen.

- Det viktigste er at den skaper en alternativ mulighet for å kjøre Øst-vest i byen. På den måten vil vi kunne frakte enda flere reisende, sier konserndirektør Cato Hellesjø i Sporveien.

Og ordføreren selv ble imponert over arbeidene som nå pågår.

— Vi politikere sitter med en bunke papirer som i og for seg er nyttige, men det gir en annen respekt for beslutningene som skal tas når man ser hvor komplekst det er i ute felten. Vi kalte det Lørensvingen . Nå er det Lørenbanen , det er uttrykk for hvor svært det er, sier Fabian Stang (H).

- Uten T-banen ville det vært kork

— Dette er et stort prosjekt. Det er ikke uten grunn at det tar tid og er kostbart, men det ser ut som om det er bra fremdrift, sier Stang, mens han sitter bak spakene på en borremaskin til ære for fotografene.

- Det må skje en massiv kollektivbygging fremover. Men mange prosjekter tar lang tid å gjennomføre, som Fornebubanen?

- Med Fornebubanen snakker vi om ferdigstillelse i 2021. I den korte sammenhengen er det lang tid, men i fremtiden vil det være en parantes.

— Det viktigste er at vi kommer i gang og får fart i disse prosjektene. Både Fornebubanen, ny sentrumstunnel for tog og T-bane, forlengelse til A-hus og tverrforbindelse i Groruddalen. Og når vi er ferdige med det, er det helt sikkert nye utfordringer, men vi står på, sier Stang.

- Hva betyr T-banen for Oslo?

— Uten T-banen tror jeg ikke transporten i Oslo ville fungert, det må vi være ærlige på. Bilen er kommet for å bli, og vi er glad i bilen mange av oss, men uten T-banen hadde det bare vært kork hele dagen.

Les også:

Les også

Tar Fornebu rekorden likevel?

— Når tok du den selv sist?

— Jeg har brukt T-banen ganske mye, men også tatt mye trikk og buss, i tillegg til å sykle.

- Men når tok du den sist?

- Nei ... Jeg får egentlig ikke lov å si det av politiet, det er av sikkerhetshensyn, sier ordføreren.

Les også

  1. Tunnelen det ikke var behov for ...

  2. T-banetunnelen stenges for sommer-opprustning

  3. Fornebubanen: prisen doblet på ett år

  4. Slik kan vestkantens fjordby bli

  5. Samferdselsprogram på plass for Oslo og Akershus