Oslo

Ny bedriftskultur: Alt skal deles

  • Sol Sigurjonsdottir

- Det er typisk norsk at vi er litt trege, og når det skjer, så skjer det i dobbelt så stor fart. Nå er det blitt greit å være entreprenør. Man er på vei bort fra en klassisk byråstruktur. I større og større grad setter man sammen gode team til ulike oppdrag, sier Ida Falbakken (t.v.), frilans kulturaktør som jobber med de kreative næringene i Oslo. Hun har samarbeidet tett med 657, et av Oslos nye coworking-fellesskaper. - Ved å arbeide på denne måten kan man sette sammen team med bred tverrfaglighet. Det er en positiv utvikling ved at vi arbeider i fellesskap på denne måten, sier Sigri Sevaldsen, daglig leder i 657. Foto: Ørn E. Borgen

  • Oslos gründermiljø vokser raskest i verden

En ny generasjon gründere skaper en ny bedriftskultur i Oslo. Alt skal deles, og det finnes ingen hemmeligheter.

Gjennomsiktighet og samarbeid er stikkordene for en ny delekultur som er i ferd med å innta Oslos industri— og kulturnæringer med stormskritt. Coworking og prosjektbasert arbeid blomstrer i Oslo, med stadig flere arenaer for samarbeid på tvers av ulike bransjer.

— Oslo er det gründermiljøet i verden som er i raskest vekst. For fem år siden var det ingen som så til Oslo, men dette har endret seg raskt. Nå er det blitt en viktig arena, sier Charles Armstrong, grunnlegger av Trampery, et av Londons første coworkingspaces.

— Akkurat nå er Oslo den mest avgjørende byen i Norden. Nye arbeidssteder akselererer utviklingen, sier han.

Vil samle bransjen

Armstrong var nylig i Oslo på en konferanse om Spacemakers, det første bransjetreffet for Oslos gründere, eiendomsutviklere og kommunen. Sammen skal de skape en ny modell for samhandling og byutvikling.

«Coworking», «makerspace», samarbeid og fellesskap er fremtidens løsninger, skal en tro Oslo-gründerne. Her er det ingen bedriftshemmeligheter – kun åpenhet og deling.

— Det er en ny generasjon som er vant til å dele. Det er nok ingen andre bransjer som gjør det på denne måten, sier Sigri Sevaldsen, daglig leder i 657, et av Oslos første coworkingspace.

— For oss er det viktig at vi deler erfaringer, og er åpne om metoder. Det er kun slik man kan vokse, sier hun.

Lønner seg

Mye har skjedd i Oslo siden åpningen av de første gründerfellesskapene i Oslo for få år siden. De siste årene har det dukket opp flere såkalte coworkingspaces, hvor gründere, selvstendig næringsdrivende og andre leier kontorlokaler eller pult og arbeider i fellesskap. Et av de nyeste tilskuddene til dette er 657 som holder til i Fredensborg. Her er det ulike aktører i kommunikasjonsbransjen som arbeider sammen. I løpet av dette året vil de utvide med ytterligere fire etasjer med kontorlokaler. Etterspørselen er stor.

— Samarbeid er en ny form for konkurranse. Det lønner seg fremfor at man sitter hver for seg for å finne opp kruttet, man kan oppnå mer på denne måten. Det er det coworking det handler om, sier Sevaldsen i 657.

Deler på egen design

Jens Dyvik er kanskje den produktdesigneren i Norge som har tatt tankegangen om deling lengst ut. I to år reiste han verden rundt for å dele egen design med ulike mennesker gjennom avansert 3D-teknologi. Nå har han flyttet tilbake til Oslo, og samarbeider tett med flere makerspaces, blant annet Bitraf og Fellesverkstedet. Han har stor tro på deling som arbeidsmodell.

— Det handler mye om at dette er en finere måte å jobbe på. Det handler ikke bare om hva man gjør, men hvordan man gjør det. Det handler om å støtte hverandre i stedet for å jage hverandre.

Han mener det er lav terskel for å samarbeide i Oslo, og at man kan få til mer på denne måten.

— Det er vanskelig å leve som designer i dag. Produksjonen er sjelden på designerens eller brukerens vilkår. Jeg ville arbeide med åpen kunnskapsdeling hvor kunden kan være med på prosessen, hvor jeg kan sette egne vilkår som mikroentreprenør.

Selv om det skjer mye i Oslo, er det fortsatt en vei igjen å gå, mener Dyvik.

— Jeg har besøkt mange innovasjonssteder, og ser at vi har mye å ta igjen. Samtidig ser det lovende ut i Oslo, vi er i ferd med å få et økosystem av gründerfellsskaper og skapersteder. Det er viktig at det ikke bare forblir en boble, men at man kobles sammen og samarbeider, mener Dyvik.

Nerdegreie?

Oslo Business Region tok initiativ til bransjetreffet Spacemakers sammen med 657. De ønsker å ha flere treff i år, for å bedre samarbeidet.

— Oslo har hatt en aktiv startup-kultur de siste årene. Det er blitt trendy å være gründer. Det er ikke mange år siden det ble oppfattet litt suspekt. Her er det mye som har endret seg på kort tid, sier Fredrik Winther, administrerende direktør i Oslo Business Region.

— Det var en nerdegreie, men nå er det å være gründer det kuleste man kan drive med.

De arbeider med kommunen og aktørene for å lage en arena for et bedre samarbeid på tvers av de ulike bransjene.

— Jeg tror det stemmer at Oslo er en av byene hvor dette fenomenet er i raskest vekst. Dette har vært internasjonale trender lenge, som nå endelig har fått fotfeste i Oslo.

  1. Les også

    Suppesøstre med suksess

  2. Les også

    Ikke bare barnemat

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    Mara Zepeda (38) går i strupen på aksjonærenes gevinstjakt

  2. A-MAGASINET

    Gründer Lauga Oskarsdottir var hjemløs i New York: – Det verste var at jeg hadde satt meg selv i den situasjonen

  3. BOLIG

    En oase på deling: Kjøpte bygård sammen og gjorde den om til kollektiv

  4. A-MAGASINET

    Professoren mener han har funnet det perfekte antall jobbtimer for å nå til topps

  5. SPORT

    Kostnadene i Oslo-idretten kalles «urovekkende»: – Jeg har tre barn. Jeg kan ikke betale for tre aktiviteter.

  6. BOLIG

    Hvordan unngå at hjemmekontoret ødelegger hjemmekosen? Se arkitektens beste tips