Oslo

Oslo sør får bedre kollektivtilbud

I vinter la Ruter ned direkteruten mellom Bjørndal og Oslo sentrum. Nå har bystyret overkjørt Ruter.

Innbyggerne på Bjørndal får et like godt kollektivtilbud som de hadde før direkteruten til oslo sentrum ble nedlagt i desember. Foto: Håkon Mosvold Larsen

  • Wasim Riaz
    Wasim Riaz

I desember sluttet buss nummer 71E, den eneste direkteruten til sentrum fra Bjørndal, å kjøre lenger enn til Ryen. Meningen var at passasjerene skulle ta T-banen fra Ryen til Oslo sentrum. Bjørndal ligger sør i Oslo, 15 kilometer fra Oslo sentrum.

Dette ville ikke innbyggerne på Bjørndal godta. Dermed samlet de inn nok underskrifter, slik at saken kunne behandles som innbyggerinitiativ i bystyret. Der var det mange som ønsket å styrke kollektivtilbudet for innbyggerne i Oslo sør.

— Det er fare for at mange flere blir nødt til å velge bil, sa Hallstein Bjercke (V) fra talerstolen.

— Vi klarer ikke å ta befolkningsveksten uten å bygge ut kollektivnettet, argumenterte Frps Tomme Skjervold fra talerstolen.

  • Ruters vedtak om å kutte direkteruten til sentrum er del av en større strategi - og det samme kan skje flere steder

Får redusert reisetid

— Det er tydelig at kollektivtilbudet for dem som bor i Oslo Sør ikke er godt nok, og det vil vi at byrådet nå skal ta tak i, var den klare beskjeden fra Sunniva Holmås Eidsvoll (SV).

Også flere elever ved Bjørnholt skole er rammet av at bussen forsvant. Nå bruker de mye lengre tid til skolen.

Onsdag ettermiddag vedtok bystyret følgende:

"I påvente av en helhetlig kollektivplan for Oslo sør ber bystyret byrådet om å styrke kollektivtilbudet for innbyggerne som reiser mellom Bjørndal og sentrum, slik at reisetiden til Oslo sentrum reduseres til tilsvarende nivå som før nedleggelsen av rute 71E."

Bystyret har også bestemt at byrådet må lage en plan for å forbedre kollektivtilbudet i Oslo sør.

LES OGSÅ: Varsler nytt togkaos i sommer

Kan få bussen tilbake

Vedtaket i bystyret sier ikke spesifikt at bussruten må gjenopprettes. Det er opp til Ruter å gi innbyggerne et tilbud som er i tråd med bystyrevedtaket. Rødts Bjørnar Moxnes påpeker at vedtaket kan bety at Ruter må gjenopprette linje 71E.

— Dette vedtaket betyr at hvis Ruter blir nødt til å gjenopprette busstilbudet for å gi befolkningen i Oslo sør et godt kollektivtilbud, så må Ruter gjøre det, forklarer Bjørnar Moxnes.

Les også

  1. Ny rapport: - La trikk og sykkel erstatte bil og buss i Bygdøy allé

  2. Varsler nytt togkaos i Oslo til sommeren