- Ruter vil ikke forlenge T-banen til Ahus

Det kommer frem i Ruters langtidsstrategi M2016, melder NRK.

Skal du ta T-banen til A-hus, kan du måtte vente en stund. Ruter anbefaler å skrinlegge prosjektet og heller forlenge Furusetbanen med en stasjon til Visperud, skriver NRK. Her fra plattformen på Jernbanetorget.

Ifølge NRK, er en forlengelse av Furusetbanen (linje 2 og 1) til Visperud på grensen mellom Lørenskog og Oslo, en av anbefalingene i Ruters strategidokument. Det er kun ett stopp fra dagens endestasjon, Ellingsrudåsen.

Det betyr at Ruter anbefaler å droppe planene om en forlenging til Ahus.

Ahusbanen man har snakket om lenge, vil ha en prislapp på 6,9 milliarder kroner. Det viser en hemmelig utredning, ifølge NRK. Styreleder Bernt Stilluf Karlsen sier til kanalen at prosjektet skårer dårlig på beregningene av samfunnsøkonomisk nytte.

Vil koble Visperud til busstrasé

For å betjene Nedre Romerike ønsker Ruter å lage en egen bussvei, kalt Romeriksbanen. Planen er at den først kun skal være tilgjengelig for busser, og at det deretter skal bygges T-bane på veien.

Den skal gå fra Stovner, via Høybråten stasjon, til T-banestasjonen på Visperud, Ahus, Lillestrøm og Kjeller, skriver NRK.

Fylkesordfører er negativ

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akerhus sier til NRK at fylkestinget har vedtatt at T-banen skal gå til Ahus. Hun er positiv til Romeriksbanen, men ønsker seg bane helt frem.

— Men å ikke bygge Ahusbanen frem til Ahus er en dårlig idé. Da blir en baneløsning skutt langt ut i tid. Det ene utelukker ikke det andre, sier Solli til NRK.

Ruter er eid av Oslo kommune (60 prosent) og Akershus fylkeskommune (40 prosent).

Skulle blitt lagt frem før sommeren

Strategidokumentet til Ruter skulle blitt offentlig før sommeren, men ble stanset av Samferdselsdepartementet som mente Ruter hadde brukt for mye av utredningene som er gjort i et felles prosjekt med staten.

De mente også at Ruters dokument i for stor grad gikk inn på jernbaneløsninger.

Avlysningen kom på en tekstmelding fra statssekretær Tom Karlsen i Samferdselsdepartementet, på vegne av samferdselsministeren, kvelden før det var kalt inn til en pressekonferanse der dokumentet skulle legges frem.