Knut Arild Hareide om kritikk av Statens vegvesen: – Lettvint politisk utspill
Knut Arild Hareide (KrF) går i rette med Oslo-politikerne som langer ut mot Statens vegvesen. Han var inntil nylig samferdselsminister.
Statens vegvesen får hard medfart av byrådspartiene i Oslo i Aftenposten tirsdag. De mener etaten motarbeider ønsker om grønn byutvikling og mål om å kutte utslipp. Det er Ap, SV og MDG som fremmer kritikken.
Ikke alle deler Oslo-politikernes synspunkt. Knut Arild Hareide (KrF) er grunnleggende uenig.
– Dette fremstår som et lettvint politisk utspill, sier han.
Hareide var samferdselsminister fra januar 2020 til oktober 2021. Han har også ledet transportkomiteen på Stortinget.
– Vitner ikke om stor kompromissvilje
Hareide legger til:
– Mitt klare inntrykk er at veidirektør Ingrid Dahl Hovland har dokumentert en offensiv tilnærming til klima og miljø – i tråd med politiske føringer.
Høyre-politiker Helge Orten er tidligere leder av transportkomiteen på Stortinget. Han anbefaler Oslo-byrådet heller å søke samarbeid. Han mener Statens vegvesen tar oppdraget fra storting og regjering, på alvor.
– Utspillet fra Oslo-politikerne vitner ikke om stor vilje til kompromiss og å finne gode løsninger. Det ser mer ut som et forsøk på å kamuflere egen manglende vilje til å samarbeide, sier han.
– Statens vegvesen har ingen interesse for byen
Oslo-politikerne får støtte av Ulrik Eriksen. Han skriver om bilkultur i Morgenbladet, og har også skrevet den bilhistoriske boken «Et land på fire hjul». Eriksen mener Statens vegvesen syn på transportpolitikk hører 1980-tallet til.
– Deres syn er at en by ikke fungerer uten trafikk. Deres perspektiv tar ikke innover seg at vi kan oppnå mye ved å begrense trafikken, sier han.
– Statens vegvesen har ingen interesse for byen. De burde ikke drive byutvikling. Deres interesse er å utvide bo- og arbeidsmarkedet. Det er i direkte konflikt med god utvikling av byer, sier han.
Eriksen har dykket ned i 100 års historie med bilpolitikk. Han mener Statens vegvesen historisk har vært en svært mektig etat på grunn av deres sterke fagmiljø. Det har vært lite vilje blant samferdselsministre til å utfordre etaten, mener han.
Varskoet fra Oslo-politikerne er et tegn på endring, ifølge Eriksen. Mens politikere får mer «pondus» i spørsmål om transport og byutvikling, har etatens posisjon blitt stadig svakere etter større omstruktureringer og etablering av det statlige selskapet Nye Veier.
– Deres jobb er å stille spørsmål
Hareide er uenig i at Statens vegvesen ikke bryr seg om byen.
– All min erfaring viser at de leverer det de blir bedt om. Både på det grønne skiftet og på byutvikling. De har kunnskap, kjennskap og forståelse, sier han.
– Deres jobb er å stille spørsmålet om ulike prosjekter kan forsvares, for samfunnet som helhet, sier Hareide.
Orten i Høyre følger opp:
– Mange av Norges store transportårer går gjennom Oslo-regionen. Grunnlaget for mye av den byutviklingen vi i dag ser, er et resultat av at mye av denne infrastrukturen er blitt lagt i tunnel, sier han.
Ap-veteran: Mer opptatt av klima nå
Aps Sverre Myrli har lang erfaring som transportpolitisk talsperson og har møtt fast på Stortinget siden 2005. Han mener Oslo-politikerne bommer.
– De hadde truffet med kritikken hvis det var for 15–20 år siden, sier Myrli.
– Etter min vurdering er Statens vegvesen nå mye mer opptatt av helhetlige transportløsninger, byutvikling og klima, legger han til.
– Men det kan selvsagt bli bedre, sier han. Der har byrådspartiene i Oslo et poeng, mener Myrli.
Myrli peker på det han mener er et stort problem: Staten har et veivesen og -direktorat med ansvar for vei, samtidig som jernbanedirektoratet og Bane Nor har ansvar for jernbane.
– Med et transportdirektorat hadde vi fått ett direktorat og én etat med det fulle ansvaret for både vei, bane og øvrig kollektiv, sier han.