Oslo

Lovet elbiler fordeler til 2019 - nå kan Høyre, MDG og Ap bryte valgløftet

Alle Oslo-partiene – unntatt Frp – lovet å frede elbilfordelene til etter 2019. Nå kan bommen gå ned også for nullutslippsbilene.

Før valget lovet samtlige partier i Oslo, med unntak av Frp, at bompasseringer for elbiler ville være gratis frem til etter valget i 2019. Nå kan partiene ha brutt valgløftet.
  • Thomas Olsen
    Journalist
  • Olav Eggesvik
    Journalist

Med politikernes velsignelse har elbileiere i årevis fått kjøre i kollektivfeltet, sluppet å betale for både bompassering, parkeringsplass og lading.
I klimaforliket på Stortinget, ble man enige om å se på fordelene i 2017 eller når det var blitt solgt 50.000 elbiler i Norge. Det tallet ble passert i april.

Men før valget i fjor var Oslo-politikerne unisone i å love å beholde elbilfordelene i Oslo.

Høyre og Venstre, som da satt i byråd, skrev i en pressemelding til Aftenposten at de garanterte å beholde elbilfordelene fram til 2019 – og at de skulle jobbe for det i opposisjon.

  • Gratis parkering for elbiler
  • Gratis passering i bomringen
  • Kommunale ladestasjoner
  • Støtteordninger til bedrifter, borettslag og sameier som vil tilrettelegge for lading av elbiler

Samtlige partier, med unntak av Frp, ville ikke være noe dårligere og lovet det samme.

Partene fra Akershus, Oslo og Staten har forhandlet i mange uker om Oslopakke 3. Søndag kveld ble de endelig enige.

Dette lovet Oslo-partiene i bystyreperioden 2015-2019:

Den nye Oslopakke 3-avtalen innebærer at elbilene vil måtte betale 10 kroner i bompenger i rushtiden fra 2018. Fra Oslo er det Høyre, MDG og Arbeiderpartiet som har sittet i forhandlinger.

Etter at avtalen var i boks søndag kveld ønsket ingen av politikerne å kommentere innholdet i den før den legges fram på en pressekonferanse mandag klokken 11. Men samferdselsbyråd Berg bekreftet før møtet at det vil bli bompenger for elbiler.

– I rushet vil elbilene betale 10 kroner fra 2018 hvis vi lander på dette her i dag. Og det mener jeg er naturlig når bompengene øker for alle de andre trafikantene, sier hun til Aftenposten.
Avtalen skal godkjennes i bystyret før den trer i kraft. De tre forhandlingspartiene vil ha flertall sammen.

Frederic Hauge: – En skummel taktikk

Elbilentusiasten Frederic Hauge synes det er skummelt at byrådet vil kreve bompenger for elbiler.

Bellona-lederen kjører selv en Tesla og er ivrig forkjemper for den elektriske sportsbilen. Nå synes han byrådet er vel ivrig etter å avgiftsbelegge nullutslippskjøretøyet.

– Det er en skummel taktikk å ilegge elbilene bompenger allerede neste år. Elbilandelen i Norge er fortsatt under tre prosent, og salget har dessverre stagnert i det siste. Politikerne burde gi miljøvennlig transport all hjelp den kan få, ikke øke prisene, sier han til NTB.

Dette sa de da løftet kom

Flere av politikerne reagerte på utspillet fra Høyre og Venstre da de lovet å frede elbilfordelene. Ordfører Marianne Borgen (SV), som da ledet Samferdsels- og miljøkomiteen, mente dette var helt ukontroversielt.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) mente at de borgerlige partiene slo inn åpne dører.

– Her slår byrådet inn vidåpne dører. Jeg vil si til byrådspartiene at det ikke holder å bare sette seg mål, man må faktisk nå dem. En illustrasjon er målet deres om å få på plass 200 ladestasjoner i 2013, men greide kun å få på plass 50 ladestasjoner, sa Johansen til Aftenposten.

Miljøpartiet De Grønne roste byrådsgarantien.

– Det er mye bra å si om elbilsatsingen i Oslo, og dette er bra av byrådet. Vi er også entusiastiske over den veksten vi har hatt i elbilparken de senere årene. Om man skal klare å møte den folkelige viljen, må man øke takten. Jeg synes det er bra at de gir et så klart signal, sa partiets eneste representant i forrige periode, Harald A. Nissen.

Frp ville ikke love noe

Frps gruppeleder Carl I. Hagen var den eneste som ikke vil gi noen garantier før valget. Hagen mente at elbilene begynte å bli et problem for busstrafikken, og snakket nesten varmt om bensinbilavgifitenes rolle for velferden:

– Det er også blitt slik at man må se på kostnadene dette har for det offentlige, som etter hvert er blitt betydelige, om man sammenligner elbiler med vanlige bensin- og dieselbiler når det kommer til avgifter til staten. Det går til å finansiere skoler, eldreomsorg og helsevesen.

Les mer om

  1. Elbil
  2. Oslo
  3. Klimapolitikk
  4. Miljø
  5. Oslopolitikken
  6. Oslopakke 3
  7. Carl I. Hagen