Gatelangs: Østfoldbanen - Den viktige banen mot sør
I 1878 åpnet kong Oscar 2. en jernbane med få stopp til Sverige. På 1920-tallet ble dette også en lokal Østfold-bane med ubetjente stoppesteder, som Holmlia og Rosenholm.
Holmlia og Rosenholm er ubetjente stopp. Derfor kalles de bare «holdeplasser», ikke «stasjoner», på jernbanespråket. Siden vi absolutt ikke skal gå i togsporet, vil vandringen fra Holmlia til Rosenholm følge de nærmeste veiene. Uten å nevne dagens arbeid med å lage dobbeltspor til Ski.
Vi går av toget på Holmlia holdeplass, der antall av- og påstigninger er omtrent som på stasjonene Lysaker og Drammen. Det flotte overbygget ble tegnet av arkitekt Arne Henriksen ved NSB Arkitektkontor og åpnet i 1982. Tog stoppet på Holmlia allerede fra 1932. Da man i mellomkrigstiden skulle sørge for at strekningen fikk lokale stoppesteder, ble det anlagt et stopp ca. 350 meter lenger mot sør enn dagens.
Les hele saken med abonnement