Oslo

Slik kan du takle togkaoset

Til helgen bryter det sedvanlige sommer-kaoset ut på Oslo S. Denne gangen varer det i seks uker, men det bli verst i den første og siste uken. Her får du hjelp til å takle det.

Det kan gå mot en het tog-sommer i områdene rundt Oslo S. Foto: SVEND OLE KVILESJØ

  • Charlotte M. S. Karlsen
Les også

Varsler nytt togkaos i Oslo til sommeren

Les også

Sykkelhotellene ruller inn på togstasjonene

Vi begynner med lyspunktet. Vestover fra Oslo går togene som normalt i sommer. Med noen unntak den første uken i august hvor det blir noen færre avganger i timen mot Skøyen og Stabekk.

Mot øst blir det ikke normalt. Derimot blir det buss for tog, T-bane for tog og noen ekstra meter å gå.

Det høres ikke så ille ut, men det kan det bli.

Den beste måten å slippe unna kaoset på, er å komme seg vekk. Har du muligheten, så skyv på på arbeidsdagen og/eller ferien.

Lørdag 25. juni stenges togtrafikken mellom Oslo og Ski/Ås/Vestby og Kråkstad helt eller delvis i seks uker, og i uke 31 er det også stengt fra Oslo S til Bryn, Lillestrøm og Grefsen.

I perioden mellom – i fellesferien – holdes ett spor åpent slik at trafikken går som normalt de fleste steder, med unntak av Østfoldbanens Østre linje.

NSB: Utsett ferien

Vær forberedt på at det kan ta tid med tog i sommer. Foto: SVEND OLE KVILESJØ

– De som tar toget i rushtidene, må regne med ekstra lang vente- og reisetid. Vi forstår at mange må på jobb denne uken, men oppfordrer alle som kan til å unngå å reise på de berørte strekningene i rushtidene i uke 31.

– Det er en stor utfordring å flytte alle over på buss fra Oslo S, sier Gina Scholz, kommunikasjonsrådgiver hos NSB.

NSB oppfordrer sine reisende til å vurdere ferie eller hjemmekontor, endre arbeidstider og belage seg på venting og forlenget reisetid i innspurten av arbeidene hvor blant annet spor og strømforsyningsanlegg på en tredjedel av Oslo S byttes ut.

Ferdig i 2017!

Kjell Bakken i Jernbaneverket sier at det er den siste tredjedelen av sporene på Oslo S som skal rustes opp i år:

– Etter at vi har rustet opp sporene fra 12 til 19, gjenstår fortsatt arbeider inne på stasjonen, det kan blir stengninger også neste sommer, men i løpet av 2017 er vi helt ferdig - på Oslo S. Vi kommer til å bruke 500 millioner kroner på disse arbeidene som vi gjør for å redusere antall feil og for å gjøre stasjonen mer fleksibel slik at trafikkavviklingen kan gå enda bedre.

– Arbeidene med oppgradering og nybygging er helt nødvendige, men de krever at kundene i perioder må reise på andre måter enn med tog, melder NSB.

Oslo S, som har vært mer eller mindre sommerstengt fra 2009, skal nå inn i de siste rundene med oppgradering. Samtidig starter de forberedende arbeidene for å koble inn Follobanen (se nederst i saken).

For mange kan dette bli sommerens ikke-så-populære-slager. Men det er ingen vei utenom, jernbanen må rustes opp, og før det blir bedre blir det verre. Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Follobanen neste. Og Østfoldbanen.

– Ja, for så kommer arbeider med innføringen av Follobanen som skal stå ferdig i 2021, opprustningen av Østfoldbanen og andre prosjekter. Det kommer til å skje mye, og noe av det vil selvfølgelig påvirke trafikkavviklingen og publikum. Men alt gjøres for at det skal bli bedre etter at det i en overgang blir verre, sier Bakken.

NSB, Jernbaneverket og Ruter jobber sammen for å løse utfordringene på en så smidig måte som mulig. Å erstatte tog fullt og helt med busser fra sentrum er ikke mulig; vegnettet klarer ikke å ta den trafikken i tillegg til eksisterende trafikk.

Scholz forteller at avstigning i Oslo ikke er på Langkaia - som Aftenposten skrev forrige uke – men ved Tollbukaia ved Børsen, rundt 250 meter fra Oslo S.

– Vi vet at dette gir ulemper for dere som reiser, men det er den beste løsningen for å få til en god trafikkflyt, sier hun.

Les også

«Er du togkonduktør? Er ikke det et helvete?»

Les også

Rekordtall for NSB

Slik kan du tilpasse deg utfordringene

1. Reis via Brynseng. NSB benytter t-bane til å frakte reisende ut av sentrum og videre til buss og tog. Ruters busstilbud og T-banesystem til Brynseng blir en nøkkel for å komme seg til og fra Oslo S når togene ikke går. T-banene 1, 2, 3 og 4 går alle til Brynseng. I tillegg skal de reisende til Kolbotn benytte Ruter sine ordinære busser til og fra Oslo.

2. Hjemmekontor, fleksitid eller ferie: Har man mulighet til å jobbe hjemmefra eller flekse arbeidsdagen, så er uke 31 den rette tiden å gjøre det på. En myk start på arbeidshøsten om man kommer rett fra ferie, også. Slik får de som må være fysisk på jobb, for eksempel sykepleiere, bedre rom og tid til å være på plass i tide. Enda bedre er det å skyve ferien slik at man ikke skal jobbe i uke 31.

3. Skyv jobbmøtene: Møte 08.30 er dårlig deal hvis togene står og bussene er fulle. Det kan være lurt å skyve møtene til litt utpå formiddagen og heller ta et senere tog. Eventuelt tidligere, for morgenfuglene.

4. Ikke ta bilen: Å sette seg i bilen når toget ikke går hele veien vil bare forverre situasjonen. Hvis én buss ekstra pr. minutt skal ut fra sentralstasjonen og ut i Dronning Eufemias gate, og man i tillegg får flere biler i den allerede belastede veien, snakker vi alvorlig kaos. Det er dessuten Norway Cup i uke 31, noe som legger ekstra belastning på veinettet, så å sette seg i bilen når toget ikke går helt frem er i beste fall en dårlig løsning.

5. Legge inn ekstra reisetid: Buss tar lenger tid enn tog, og overgang tar også litt tid. Kombineres reisen av flere transportmidler, som T-bane, vil også det ta noe mer tid.

NSB oppfordrer kundene til å sjekke reiseplanleggeren på nett og NSB-appen.

Les også

NSBs nye tilbud i sommer: Spasering fra buss til tog

Les også

Alle liker NSB

  1. Les også

    Nå prøver NSB å tenke som et selskap som aldri har kjørt tog i Norge

  2. Les også

    Oppgradering gir sommertrøbbel for NSB-kunder ved Oslo S

Les mer om

  1. Vy
  2. Oslo
  3. Ski
  4. Bane NOR
  5. Buss
  6. Ruter