Oslo

Majorstuen skal fortettes, men får maks to høyhus

Det var stort engasjement da naboer, byråkrater og utbyggere var samlet på Majorstuen for å snakke om «nye Majorstuen». Her kan du se debatten.

  • Wasim Riaz
    Wasim Riaz

Oslo er en av Europas raskest voksende byer. For å løse boligmangelønsker politikerne å bygge tettere ved kollektivknutepunkter. Nåsom utbyggingen er i full gang, blant annet på Ensjø, har turenkommet til Majorstuen.

Derfor var det fullt hus og stortengasjement under byutviklingskonferansen om «nye Majorstuen» somAftenposten arrangerte på Norges musikkhøgskole tirsdag kveld. Nesten 350 personer var til stede.

Desiste dagene har Aftenposten skrevet flere artikler om planer rundthøyhus og lokk over T-banestasjonen på Majorstuen, særlig om M17 (Middelthuns gate 17) på65 meter som Veidekke og OBOS vil bygge. 65 meter tilsvarer cirka 18 etasjer.

Maks 30 meter

Tirsdag kunne Ellen de Vibe,direktør i Plan— og bygningsetaten (PBE), fortelle at etaten ikke ønskerat bygningen blir på mer enn 30 meter. Dette tilsvarer åtte-tietasjer.

Byplansjef Ellen de Vibe Foto: Privat

— Dette er vår faglige vurdering, men det er politikerne som bestemmer til slutt, understreker de Vibe.Emil Paaske representerte Veidekke, og mener at de allerede har endret på planene etter innspill fra naboer.

- Vi har allerede endret forslaget etter innspill fra naboer. Bygningen er blitt smalere, og så vil det være mer rom i plassen rundt, sier Paaske.

Han forstår at naboene er kritiske til 65 meter rett ved Majorstuen skole.

— Jeg skjønner at folk har lokalt engasjement. Å få M17 som nabo er en stor endring, sier Paaske.

Byggesaken er nå sendt PBE for behandling.

Fornebubanen klar i 2021?

Halvor Jutulstad, infrastrukturleder i Ruter, var også på plass for å fortelle om den nye T-banestasjonen på Majorstuen. Han legger ikke skjul på at dette er gamle planer. Planleggingen startet nemlig allerede i 1980.

— Det er noen dårlige løsninger for både kollektivtrafikken og de myke trafikantene. Det er potensiale for å gjøre noe med dette, sier Jutulstad.

Og når Fornebubanen er på plass, vil Majorstuen bli Oslos største T-banestasjon.

- Våre prognoser viser at Majorstuen blir stasjonen med flest påstigninger på T-banen. I dag er det Jernbanetorget, sier Jutulstad som sier at Fornebubanen kan være ferdig i 2021.

— Fornebubanen kan være ferdig i 2021. Det samme kan nye Majorstuen stasjon. Da kan man begynne å utvikle Majorstuen som bydel i 2022.

Han legger til at regjeringen har sagt ja til å dekke 50 prosent av kostandene. I tillegg vil det komme penger fra blant annet Oslopakke 3. De endelige bevilgningene er foreløpig ikke på plass.

Maks to høyhus på lokket

Byplansjef Ellen de Vibe ønsker heller ikke mer enn et-to høyhus på lokket som planleggesover T-banestasjonen. Der kan det komme 1500 leiligheter.

- Vi kan vurdere ett eller to høyhus på lokket over Majorstuen stasjon, men ikke høyere enn KPMG som er på 18 etasjer, sier Vibe.

Hun synes for øvrig at det er viktig med slike konferanser om byutvikling.

— Det er veldig fint med oppmerksomhet rundt områder der det skal skje byutvikling. Dette kommer i tillegg til vanlige prosesser i byggesaker, sier de Vibe.

Maks åtte etasjer

Byantikvar Janne Wilberg er derimot kritisk til nye høyder på Majorstuen.

- Store høyder betyr ofte dårlig bokvalitet. For da må mange bo i skygger, særlig i vinterhalvåret. På Majorstuen er områder med høyhus de minst trivelige, sier Wilberg.

Hun vil i utgangspunktet ikke ha mer enn åtte etasjer på lokket, altså under halvparten av det byplansjefen åpner for.

Byantikvar Janne Wilberg Foto: Nordby Carl Martin

— Vi anbefaler åtte etasjer i midten over stasjonen, men kan strekke oss litt mer. Det er viktig å forholde seg til bygningene som allerede er i området, sier Wilberg. - Hva synes du om et-to høyhus som KPMG-bygget der?

- Jeg forstår ikke hvorfor vi skal ha den type høyhus. Det er ingenting som heter slanke tårn. Høyhusene virker kjempestore for de som ser dem fra utsiden. Og sier man først ja til ett høyhus i et område, så er det vanskelig å argumentere for at man ikke skal bygge flere høyhus i området, sier Wilberg.

- Majorstuen er ikke Ensjø

Bystyrepolitiker Harald A. Nissen (MDG) sitter i byutviklingskomiteen, og var langt på vei enig med Wilberg.

Harald A. Nissen (MDG)

— Majorstuen er en bydel med betydelig karakter. Det er vanskelig å gjøre de store grepene her, som på Ensjø. Her må vi fokusere mer på særegenheten. M17 bryter med profilen til Majorstuen, sier Nissen.Også han er skeptisk til høyder på over åtte etasjer.

— Det viktigste er likevel å få flere nærområder som parker og torg, slik at man slipper å ta med barna til Frognerparken, sier Nissen.

Ja til høyhus

Kjell Beite og Grete Jarmund fra Frogner var blant de 350 som hadde møtt frem på Norges musikkhøgskole.

**-

Kjell Beite og Grete Jarmund fra Frogner er ikke kritiske til høyhus. Foto: Wasim

Det som er blitt tatt opp her i kveld er veldig kontroversielt, men også logisk. De logiske svarene med tanke på at Oslo skal vokse og fortette er høyhus. Vi er ikke fremmede for 18 etasjer, sier paret som til daglig jobber som arkitekter.**

Også Gunnar Vatnar, som er med på å drive Facebook-siden «Høyere grønnere Oslo» ønsker flere høyhus i byen.

— Å bygge i høyden er sosialt. Da får man flere leiligheter, slik at prisene kan gå ned, er hans argument.

Les også

  1. Strid om 65 meter høyt hus på Majorstuen

  2. Planlegger ny bydel over Majorstuen stasjon

  3. Vil ha banklokaler som kjempeskole på Majorstuen

  4. Lokk over Majorstuen stasjon har vært diskutert i over 30 år

Byutviklingskonferansen ble avsluttet med paneldebatt. Fra venstre: bynatikvar Janne Wilberg, statssekretær Per-Willy Amundsen (Frp), Karianne Bjellås Gilje fra Norsk Form og byplansjef Ellen de Vibe. Foto: Wasim Riaz