Oslo

Her vil Ruter legge T-banen

Ruter vil ha T-bane til Bislett og Olaf Ryes plass, men vil utsette Homansbyen.

Foto: Fjellestad Anders Holtbu

  • Anders Fjellestad

Les også:

Les også

Ruter ble et effektivt ess

Om en måned legger Ruter AS frem sin strategiplan K2012, men allerede nå presenterer selskapet sine anbefalinger for et fremtidig metronett i Oslo sentrum. Realiseres planene, får sentrum to nye tunneler og fire nye stasjoner som knytter Bislett og Grünerløkka til T-banenettet.

– Kapasiteten er sprengt, og vi trenger en ny tunnel gjennom sentrum. Vi foreslår dette for å kunne møte befolkningsveksten og få en mest mulig smidig trafikkavvikling, sier infosjef Gry Isberg i Ruter AS.

I første omgang vil Ruter bygge en ny tunnel mellom Majorstuen og Stortinget. Tunnelen skal gå via Bislett og St. Olavs plass til Stortinget. Derfra skal en ny tunnel til Tøyen betjene Hammersborg og Olaf Ryes plass.

Skyver på Homansbyen

– Stortinget blir knutepunktet i vår anbefaling, stasjonen vil betjene alle tog, sier Isberg.

Ruter vil også utsette byggingen av Homansbyen stasjon mellom Nationaltheatret og Majorstuen og heller prioritere de to tunnelstrekningene fra Stortinget.

– Vi har sett på hvilke prosjekter vi mener er viktigst og mest gjennomførbare, og da er strekningene via Bislett og Grünerløkka de beste, sier informasjonssjefen.

Selskapet anslår at tunnelene og de fire stasjonene, samt ombygging av Stortinget vil koste rundt åtte milliarder kroner.

Ferdig til 2025?

Nå skal Ruter overbevise politikerne og Oslo kommune om at prosjektet må realiseres.

– Kommer pengene på bordet, snakker vi om at prosjektet kan gjennomføres i løpet av 10 til 14 år, sier hun.

En direkte tunnelforbindelse mellom Bislett og Grünerløkka er ikke aktuelt for Ruter. Passasjerene må via Stortinget og bytte bane der.

Ombyggingen og eventuell flytting av Majorstuen stasjon er et eget prosjekt, og derfor ikke omfattet av K2012.

Flere artikler

  1. OSLO
    Publisert:

    Hvor vil du at Oslos nye T-banestasjoner skal ligge?

  2. DEBATT
    Publisert:

    Noe må vi da ha lært av fadesene med planlegging og utvikling av Fornebubanen?

  3. OSLO
    Publisert:

    Foreslår nye T-banestasjoner på Bislett og Grünerløkka

  4. OSLO
    Publisert:

    Statsministeren støtter alternativ T-banetunnel

  5. OSLO
    Publisert:

    Bruker 19 mrd. på ny tunnel. Men de to viktigste stasjonene får ikke flere avganger.

  6. OSLO
    Publisert:

    Høyre trekker i nødbremsen, vil ha omkamp om ny T-banetunnel