Oslo

Bruker Strava til å finne Oslos sprekeste syklist

Aktivitetslogging er kanskje blitt like viktig som sykkelen selv. Disse ivrige syklistene husker knapt livet før Strava.

Stian Tveit (med blå briller) logger alt med Strava. Er det ikke der, så har det ikke skjedd, mener han.
  • Charlotte Karlsen
Dette bildet viser de mest populære sykkelrutene som er logget med appen Strava. Jo tydeligere blåfarge, desto mer populær. Turen fra Sandvika til Oslo ligger på topp.
Samles på bunnen og samles på toppen - ivrige syklister som konkurrerer om bakkerekorder og samtidig etablerer nye vennskap og bekjentskaper. Kim van Oorschot (nr. 2 f.v.) var eneste kvinne på denne fellesturen, men hevder skjev kjønnsfordeling hører til sjeldenhetene. – Vi har mange kvinner i Bærum og omegn cykleklubb, forklarer hun.
– Vi er høflige og flytter oss for bilene. Del veien – det gjelder både syklister og bilister, sier de ivrige landeveissyklistene.
Syklistene snakker varmt om Tryvann, som i miljøet har rykte på seg for å være landets mest prestisjefulle bakke. – Det er Østlandets flotteste utsikt. Helst burde alle økter hatt en tur opp her, mener Atle Rømo og Jørn Haanæs.
10.000 høydemeter er en solid økt – og en milepæl i Strava. Martin P. Hoff syklet Tryvann opp intet mindre enn 27 ganger på rad for å oppnå dette.
Fra venstre Stian Tveit, Atle Rømo, Jørn Haanæs, Henning Lund og Rune Melhus har alle gått til innkjøp av GPS som festes til sykkelstyret.
strava10.jpg
strava12.jpg
strava4.jpg
strava5.jpg
strava13.jpg
Director of International Marketing i Strava, Gareth Nettleton.

Bruker du under 18 minutter opp Holmenkollveien, er du å anse blant Oslos 100 sprekeste syklister. Bare spør Strava.

— Før Strava? Da var det vel ingen vits i å sykle, spøker Stian Tveit og Marius Therkelsen.

Kjemper om å bli best i Oslo

Appen som registrerer og sammenligner løpe- og sykkeløkteropplever stadig økt popularitet, og i Oslo er kampen om å bli kongen på haugen enorm (se faktaboks) .

Brukerne snakker om at «dersom det ikke er på Strava, så har det ikke skjedd».

Fra venstre Stian Tveit, Atle Rømo, Jørn Haanæs, Henning Lund og Rune Melhus har alle gått til innkjøp av GPS som festes til sykkelstyret.

— Selvsagt er det å ødelegge andres rekorder som gir mest kred. Men det går an å logge økta og samtidig nyte turen, påstår Jørn Haanæs.

Facebook for treningsinteresserte

Gjengen som tråkker sammen opp Holmenkollveien denne solfylte ettermiddagen er langt på vei Strava-venner. Det vil si at de har møttes via den digitale aktivitetsanalytikeren som samtidig er et forum for de aktive.

- Strava er en slags Facebook for treningsinteresserte, og jeg mener det er det sosiale aspektet, selvsagt kombinert med konkurransen, som gjør det så populært. Jeg har møtt mange venner og treningskamerater gjennom Strava, forteller Martin P. Hoff.

All-time record: 13 minutter og 31 sekunder

Klatreetappen Tryvann fra Gressbanen er 5,5 seige kilometer lang, med en gjennomsnittlig stigning på 7 prosent. Veien er den samme som bilene kjører på - asfalten fra Gressbanen og opp Holmenkollveien til Tryvannstårnet.

Totale høydemetre som klatres er 372, og løyperekorden innehas av Carl Fredrik Hagen.

I september i fjor syklet han opp på 13 minutter og 31 sekunder med en snittfart på intet mindre enn 28,4 kilometer i timen. Han hadde da en snittpuls på 191 slag i minuttet.

— Jeg skal ikke forsøke å sette årsrekord nå, nei, ler Hagen to dager før fellesstart i NM, i det 182 kilometer lange rittet hvor han ender som nummer nipå plassen foran Alexander Kristoff.

I 2015 er det foreløpig proffsyklisten Lars Petter Nordhaug, som ble nummer fire i nevnte NM-ritt, som innehar rekorden med 13 minutter og 55 sekunder.

Syklistene snakker varmt om Tryvann, som i miljøet har rykte på seg for å være landets mest prestisjefulle bakke. – Det er Østlandets flotteste utsikt. Helst burde alle økter hatt en tur opp her, mener Atle Rømo og Jørn Haanæs.

«Tour de Finance» mest brukte løype

Teamet bak Strava kan i tillegg til segmenter fiske ut hele ruter som er særlig populære.

Et såkalt «heat map» de har hentet ut for Aftenposten viser hvor det sykles mest — ikke overraskende er transportetappen Oslo-Sandvika mest brukt. For løping er Sognsvann og langs Akerselva de klart mest populære.

Dette bildet viser de mest populære sykkelrutene som er logget med appen Strava. Jo tydeligere blåfarge, desto mer populær. Turen fra Sandvika til Oslo ligger på topp.

— Vår lidenskap er å motivere, underholde og koble sammen våre medlemmer ved å bedre deres sportsopplevelse både før, under og etter aktiviteten, sier Director of International Marketing i Strava, Gareth Nettleton.

Han mener det å planlegge trening økt for økt og ved langsiktige mål gir en ekstra oppløftning av treningen.

— Vi forsterker opplevelsen ved å informere dem om real time-segmenter og aktive venner. Det er langt mer enn en registreringsapplikasjon, det er et sosialt samfunn for atleter, sier Nettleton.

2,7 milliarder kilometer syklet med Strava i fjor

Firmaet frigjør ikke medlemstall og kan følgende ikke gi detaljerte figurer for Norge og Oslo.

— Men vi har millioner av mennesker over hele verden, og vi får rundt 100.000 nye medlemmer hver uke.

7​8 prosent av deres publikum er utenfor Nord-Amerika hvor det hele startet, og Europa vokser mest. I fjor ble 2,7 millliarder globale sykkelkilometre opplastet til Strava.

— Strava appellerer til hele spekteret av atleter, fra noen som nettopp har startet med løping eller sykling, via den dedikerte helgekrigeren til verdens beste profesjonelle. Alt handler om å motivere atleter, så Strava kan brukes enten du trener sju ganger i uken eller én gang hver 14. dag, hevder Nettleton.

Strava ligger under Fusion Media, som har en unik rolle som medieaktør hva gjelder sykling. Det London-baserte firmaet samler plattformer som vil nå ut til sykkelpublikummet, med Strava som storaktør, under én paraply.

Samler de beste

Carl Fredrik Hagen sykler gjerne fem økter per uke. I fjor vant han bakkesyklingkonkurransen «Klatrekongen», som supermosjonisten Martin P. Hoff er initiativtaker til. Den startet han for å samle de beste mosjonistene i Oslo.

— Det begynte med at jeg noterte de beste tidene og regnet ut snittet i Excel. Da broren min, som er dataprogrammerer, laget et datasett som regnet det ut automatisk med oppdateringer hver time, begynte interessen å øke, sier den selverklærte overivrige mosjonisten.

Konkurransen er nå en løpende oversikt over knivingen mellom syklistene om rekorder i landets bratteste bakker.

Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand er alle registrert med tre prestisjefulle bakker hver, og alle data er hentet fra Strava. I september, når sesongen går mot slutten, samles 300 ivrige Oslo-syklister på ulike nivåer til finale.

— Man må ikke ha syklet de aktuelle bakkene for å melde seg på, men det er puljestarter basert på seeding fra disse, forklarer Hoff.

Finale i Oslo

Selv forventer han ikke å knive i toppen, da han i syklistverdenen er relativt «stor og tung».

— Min favorittbakke er over Steinshøgda til Bærums verk, den er noe slakere og passer meg bedre, sier Hoff som har registrert over 1.000 Strava-økter siden starten i 2010 (se grafikk).

– Vi er høflige og flytter oss for bilene. Del veien – det gjelder både syklister og bilister, sier de ivrige landeveissyklistene.

Flere 1.000 syklister er registrert på klatrekongens hovedlister. Finalen starter ved Bogstadvannet, og løypa går derfra inn i en sløyfe inn til Skansebakken i Sørkedalen, før Tryvann bestiges via Ankerveien og Holmenkollveien.

— Dette er Norges mest prestisjefylte bakke å sykle, historisk sett. Det har vært arrangert Norgescup der mange år tilbake i tid, og Johan Kaggestad referer ofte til Tryvann når han kommenterer Tour de France, sier Hoff.

Rittet arrangeres av Sagene IF Sykkel, og sykkelklubber i andre byer er i planleggingsfasen for å arrangere lokale finaler også der.

De mest populære i Oslo

Selv om det altså er Tryvann som omtales som den mest prestisjefulle, er det en rekke segmenter som har langt flere registrerte syklister på seg. Mange av disse er distanser som er del av transportetapper til og fra hjem og arbeids- eller studiested.

— Konkurransen er vesentlig mindre her, selv om det helt sikkert er mange som liker å sette personlige rekorder på vei til og fra jobb, mener Hoff, som begrunner det med at det ikke er helt trygt å gi bånn gass når man sykler blant biler og fotgjengere.

Her er et utvalg av Oslo og omegns populære ruter:

Tour de finans har 71,400 forsøk

Opp på lokketved Lysaker har 65,000 forsøk

Grefsenkollenhar 53,400 forsøk

Møkkabakkenved Slependen har 38,400 forsøk

Kongsveienhar 33,600 forsøk

Gjelleråsenhar 22,400 forsøk

Steinshøgda(til tjernet) 15,400 forsøk

Les også

  1. NAF om Ring 3: - Tror vi får en smell utover høsten

  2. Snart kommer Oslos første batteridrevne buss

  3. I sommer kan du reise gratis med sykkel på T-banen