Oslo

Derfor havner du i togtrøbbel når det er signalfeil

Når ting stopper opp for Jernbaneverket, blir det ofte tett med folk på perrongen. Her er et bilde fra Oslo S tidligere i år. Foto: Monica Strømdahl

Hvert år har Jernbaneverket rundt 2500 signalfeil. Mange av disse kommer på grunn av et utdatert sporingssystem.

  • Karl Martin Jakobsen

I går førte en tømmerstokk på avveie til røde lys og togstans over hele Oslo. Signalfeil er en fellesbetegnelse og mye kan ligge bak. Det kan være alt fra jordingsfeil, til vann som trenger inn i ett av systemene hos Jernbaneverket.

Sporingsfeil fører til rødt lys

— Den aller vanligste årsaken til signalfeil er feil på sporingssystemet vårt, sier Miguel Carazo i Jernbaneverket.

Kommunikasjonsrådgiveren forteller at de bruker strømlinjer langs skinnene for å spore hvor de enkelte togene er, og at disse signalene kan avledes av vann og løv. For dem som sitter med oversikten kan dette se ut som tog ute av kontroll. Dermed må trafikken stoppe opp.

— Dette er et system vi jobber med å skifte ut. Blant annet så har vi en målsetning om å få etablert et nytt system mellom Ski og Sarpsborg innen sommeren 2015, fortsetter Carazo, og legger til at denne teknologien for tiden testes ut på Østfoldbanens østre linje.

Kaos i signalsystemet

Mange av forsinkelsene kommer av en stor variasjon av typer signalsystemer landet over. I flere år har Jernbaneverket oppdatert strekninger litt etter litt, og bestilt signalsystemer fra forskjellige leverandører. Disse snakker ikke nødvendigvis sammen, og bare mellom Drammen og Oslo er det fem ulike systemer som opererer langs strekningen.

— Det kom ingen teknologisk standard på disse systemene før ERTMS (European Rail Traffic Management System) kom for rundt ti år siden. Dette er et stort problem for mange europeiske land, sier Carazo.

Skifter ut gradvis

Han legger til at målet er å skifte ut de mer gammeldagse systemene med det databaserte ERTMS over hele landet innen 2030. Ellers er forsinkelsene på jernbanen preget av et kappløp mellom vedlikeholdsarbeidere, og slitasje på foreldet materiale.

— Det hender at sikringer og lys på signalanlegg ryker. En annen årsak er at sporvekslene, som gjør at togene kan bytte spor, ikke fungerer. Dette kan ofte komme av at en stein kiler seg mellom sporene, sier Carazo.

Les også

  1. Tømmertog skapte togkaoset på Oslo S

  2. NSB og Jernbaneverket med ny satsing mot forsinkelser