Oslo

«Jeg er litt sutrete og lat»

Regissør Marit Moum Aune sier sjelden nei. Ikke til ballett, ikke TV-satire, eller teater. Og så vil hun filme mer.

-Er du klar over hvor stor Nils Petter Molvær er? Sier Marit Moum Aune, tydelig begeistret for samarbeidet med komponisten og trompetisten. Kantienutsikten i Operaen klager hun heller ikke på.
  • Kristoffer Nordvik

Kaffepraten er en fast spalte i Aftenposten.

I sommer satte hun opp Spelet om Heilag Olav på Stiklestad, nå er det klart for Kampen for tilværelsen på NRK og Gengangere som ballett i Operaen. Du henger fortsatt sammen?

-Jeg grein riktignok på prøven akkurat nå, men jeg henger sammen, ja.

-Hva er hemmeligheten?

-Jeg har merket meg budskapet til forskere som snakker om lat ledelse. Jeg hviler meg på dem jeg har rundt meg, så får jeg rosen, he he. Du, jeg jobber mye, det er kanskje ingen bombe, men det er dette jeg liker.

-Men litt stressa?

-Jeg blir aldri stressa. Jeg er litt sutrete og lat. Men jeg sier som Liv Ullmann: De late får gjort mye, for de misliker sin egen latskap så sterkt.

-Så tittelen på TV-serien som har premiere 10. september, Kampen for tilværelsen , er ikke beskrivende for ditt eget liv?

-Nei, overhodet ikke. Mange ganger har jeg måttet si nei til tilbud, men nå er barna blitt voksne. Jeg sier ikke nei til å lage TV med folkene bak Kampen for tilværelsen . Og jeg sier selvfølgelig ja til å lage min første ballettforestilling i en alder av 50, selv om det skjer samtidig med for mye annet.

Erlend Loe, Per Schreiner og Bjørn Olaf Johannessen har skrevet Kampen for tilværelsen. Tøffe tak i Ullevål Hageby.

-Rekker du å få inspirasjon mellom forberedelser og øvinger?

-Når du har fått to barn i løpet av 13 måneder, er det ikke vanskelig å lage ballett og opera – selv om det skjer samtidig. Jeg treffer så mange spennende folk gjennom jobben at jeg ikke har behov for å være ute på byen. Det blir familie og jobb — og det er fint det.

Normalt og unormalt

-I humorserien, som er spilt inn i Ullevål Hageby, møter vi karakterer av den privilegerte sorten, som likevel har sine problemer?

-Bak det normale finnes det ofte noe unormalt, mens det bak det unormale gjerne finnes noe normalt. Sånn er det. Serien handler ikke om Ullevål Hageby, men om oss.

-Noe som betyr at de mest privilegerte av oss er misfornøyde?

-Om vi har det bra, handler om hva vi forventer oss. Skuffelse er en ekstrem kraft. Det går igjen i flere av de tingen jeg jobber med. Mennesket vil alltid hige etter noe bedre. For en som kommer utenfra, som polakkene i TV-serien, virker vi helt kokko. Vi har det som kalles en velferdsutfordring.

Det er innspurt før premieren på Ghosts - Ibsens Gengangere, her er Grete Sofie Borud Nybakken og Kristian Alm under prøvene.

-Har du et drømmeprosjekt?

-Jeg kunne tenkt meg å filme mer. Stort og stygt , som var et samarbeid med Olaug Nilsen, blir nå satt opp for fjerde gang på Det Norske Teatret. Stort og stygt kunne jeg gjerne filmet.

-Hva gjør du om fem år?

-Du kan være instruktør i 10 år fremover, sa mannen min for fem år siden. Han har riktignok åpnet for å forlenge, men det kan være lurt å tenke sånn. Det er ikke sikkert jeg får holde på så lenge som jeg vil. Det er litt carpe diem over det. Jeg er blitt veldig klok, vil jeg si.

Les også

Storbyliv, død og masse musikk på NRK i høst