Kelnerne må dele tipsen med kokkene

Etter tre års krangel om tipspengene på Theatercafeen, led kelnerne i går et knusende nederlag. De må betale en kvart million i saksomkostninger.

Konflikten blant de ansatte på Theatercafeen har vart i tre år.

— Jeg er meget overrasket. Jeg hadde aldri trodd at bedriften skulle vinne styringsrett over penger de ikke har eiendomsrett til, sa tillitsvalgt for servitørene, Svein Frode Pettersbakken, etter at dommen var falt i går.I tre år har servitører og kokker stått steilt mot hverandre på den ærverdige restauranten. Theatercafeens bestyrere har stilt seg bak kokkenes krav om å få del i tipspotten gjestene legger igjen ved endt måltid, og pålagt servitørene å gi 35 prosent av tipspengene til kokkene. I går gikk de seirende ut av første runde i Oslo tingrett. Servitørene, med Hotell- og restaurantarbeiderforbundet i ryggen, må betale 251 538,75 kroner i saksomkostninger.- De pengene er ikke akkurat det jeg bekymrer meg mest for i dag, sier Pettersbakken.

Anker

Han varsler at servitørene nå vil anke dommen. - Konflikten tar mye tid og krefter, men det er en prinsippsak for oss. Det er synd at vi blir misoppfattet som pengegriske av opinionen. Vi kan ikke godta at bedriften skal ha styringsretten til våre penger. Hvis det er underskudd når vi tar oppgjøret, er det vi som må dekke det. Vi deler gjerne med kokkene, men det må være våravgjørelse, mener Pettersbakken. I går var han glad han befant seg helt andre steder enn på jobb.- Jeg er på Gran Canaria. Det blir selvfølgelig en anspent stemning i en sånn situasjon, selv om vi alle prøver å være profesjonelle, tror Pettersbakken.

Glad

Daglig leder Børre Kleivan tilbragte derimot domsdagen på Theatercafeen. - Jeg er glad for at retten er enig med oss i at vi har lov til å pålegge fordeling av tipsen. Det er ukjent for meg at servitørene vil anke, men de har jo selvfølgelig anledning til det, sier Kleivan. Han håper nå å legge konflikten bak seg så fort som mulig.- Man ønsker aldri at en intern konflikt skal trekke ut. Det er mye følelser involvert, og det er klart at det går utover stemningen i restauranten, konstaterer Kleivan.