Oslo

Oslos taxisentral vil kjøre i Bergen

Christiania Taxi har 300 biler i Oslo. Nå er selskapet klart for å frakte bergensere fra A til B.

Christiania Taxi er Oslos tredje største taxisentral, og er nå klare til å kjære i Bergen. Om de får tillatelse til dette, blir avgjort i løpet av januar. Foto: ROLF ØHMAN

  • Osloby

— Det er ingen reell konkurranse i Bergen slik som i Oslo. Både forkundene og løyvehaverne. Det forundrer meg hvis vi ikke fårkonsesjon, sier Hasnat Ahmad til bt.no.

Han inntrer som daglig leder iChristiania Taxi Bergen, gitt at fylkeskommunen gir dem grønt lystil å etablere sentral om knappe to uker.

Christiania Taxi startet med 50 løyver i Oslo i 2005, og fikk etter hvert flere løyvehavere over til sin sentral. Akkurat nå ligger søknaden om å etablere sentral i Bergen hos Hordaland fylkeskommune.

— Vi var førstevalget til 300 drosjeeiere i Oslo. Får vi lov til åstarte sentral i Bergen, har vi ambisjoner om å tilknytte oss 50drosjeløyver innen 2014, sier Ahmad til bt.no.

Usikker priseffekt

Men ifølge Forbrukerrådet er det langt fra sikkert at etablering av Christiania i Taxi i Bergen vil gi lavere priser for bergenserne.

Fagdirektør Anne Rygg varsler i stedetmotsatt priseffekt.

— Jeg skulle ønske at dette ville kunne gilavere priser og mer konkurranse, men underlig nok er effektenomvendt i taximarkedet. Etter at fri prissetting ble innført ibyene, førte det til en langt høyere prising. Det er ekstraordinærtsammenlignet med andre markeder, sier Rygg til avisen.

Vil være billigst

Christiania-direktør Ståle Krabset har som målsetting å være billigst også på Vestlandet.

— I Oslo er vi billigst på bestillingspris ogkonseptet med å være billigst vil vi videreføre i Bergen. Menhvilket område det blir på i Bergen, må vi se nærmere på, sier han til bt.no

  1. Les også

    Knallhard kamp om drosjekundene

  2. Les også

    Sjåfør nektet å kjøre 91-åring til døren

  3. Les også

    Prishopp i baksetet

Relevante artikler

  1. OSLO
    Publisert:

    «Nå er jeg 60 år gammel. Istedenfor å trappe ned kan jeg bli nødt til å jobbe 14 timer daglig»

  2. NORGE
    Publisert:

    Slutt på krav om kjentmannsprøve for å kjøre taxi i Oslo og Akershus

  3. NORGE
    Publisert:

    52 drosjesjåfører får ikke kjøre pasienter i Oslo

  4. OSLO
    Publisert:

    «Hvis ikke kommunen gjør noe nå, vil taxiprisene gå til værs»

  5. OSLO
    Publisert:

    Mener taxi-mafia hjalp falske sjåfører

  6. DEBATT
    Publisert:

    Etter at drosjeeierne fikk styre drosjemarkedet på 2000-tallet, har det meste gått galt