300 beboere på Sinsen uten vann i tre dager

Folk sto i lang kø for å fylle vann fra en vannpost på gaten. Nim Janthagul hjalp kjæresten og hennes baby med vann.

Nim Janthaguls kjæreste er alene med et spedbarn og bor i en av blokkene som er uten vann. Han har kommet for å hjelpe henne.
  • Mari Lund Wictorsen
    Mari Lund Wictorsen
Tre blokker på Sinsen har vært uten vann siden fredag.

I tre hele dager har beboerne i tre blokker i Sinsenveien på Sinsen vært uten vann. Først søndag kveld ble feilen funnet.

Til Aftenposten fortalte de om en fortvilet situasjon søndag morgen.

— Jeg har ikke kunnet trekke ned på toalettet eller fått dusje siden fredag, sier Anders Fure Ledezma i 14-tiden på søndag.

De siste dagene har det vært ned mot - 15 grader, noe som gjort det ekstra ille. Lørdag ble det satt opp en vannpost utenfor blokkene. Her strømmer beboerne til, for å hente vann i bøtter og flasker.

- I dag tidlig var det lang kø for å få vann til morgenstellet. Det høres komisk ut, men det er helt tragisk, sier Nim Janthagul.

Han er kjæresten til en kvinne som bor i en av de berørte blokkene. Hun er alene med et spebarn.

Ingen tok ansvar

Det viste seg at ansvaret lå hos kommunen, men dette ble ikke klart før søndag morgen. Søndag kveld fant Vann- og avløpsetaten feilen, og beboerne fikk vannet tilbake i kranene og ikke minst toalettcisternene igjen.

Janthagul er en av flere beboere som forsøkte å finne ut hvem som har ansvaret for at vannet er borte. Da han ringte vaktsentralen til eiendomsselskapet Fredensborg, som eier boligene, fikk han beskjed om at ansvaret lå hos Oslo kommune.

Men da han ringte vann- og avløpsetaten, fikk han beskjed om at feilen ikke lå hos dem.

- De skylder på hverandre. Det eneste vi vet er at vi ikke har vann, sa Janthagul.

Da Aftenposten kontaktet vakttelefonen til vann- og avløpsetaten søndag formiddag, sa de at de hadde fått henvendelser om saken, men at ansvaret lå hos noen andre enn dem.

Aftenposten ringte derfor eiendomsselskapet Fredensborg.

— Mange ringer hit og er frustrerte, det forstår jeg. Vi prøver å finne ut av det, sa Jarle. Han ville ikke ut med etternavnet sitt, men jobber for Fredensborg.

Fant feilen søndag kveld

Vann- og avløpsetaten hadde to rørleggere og en lytter ute søndag for å finne lekkasjen.

- Det er veldig leit at folk har vært uten vann så lenge. Jeg kan ikke huske sist det tok så lang tid, uten at årsaken ble funnet, sier Lars Erik Berger, overodnet vakt i vann- og avløpsetaten.

Til sammen anslår han at over 300 har vært uten vann siden fredag.

Årsaken til at det tok så lang tid å finne feilen, var blant annet at vann fra lekkasjen ikke kom opp på bakkenivå. Dessuten forsvant det ikke helt.

— Vi trodde ikke vi hadde en lekkasje fordi det var vann i rørene, men det viste seg at det ikke var nok vann. Trykket var for dårlig, sier Berger.

Vann- og avløpsetaten har gjort endringer i forbindelse med veiarbeider på Ring 3 ved Aker sykehus, og det har gjort systemet ekstra sårbart for lekkasjer.