Oslo

«Hva Oslo er? MMM!»

  • Oslo by er tre ting for meg. De begynner alle på M, skriver redaktør Knut Olav Åmås.
  • Knut Olav Åmås
    kultur-, debatt- og forskningsredaktør

Hva , har ikke Oslo noen identitet? Vel, det er egentlig to spørsmål: Har Oslo en identitet for folk som bor her – og har den det for tilreisende?

Les også

«Expensive, cold, stunning, oil, alcohol, blond»

Mangel på én klar identitet er kanskje noe av det som kan gjøre byen inkluderende og varm for oss som bor her. Jeg flyttet selv til Oslo fra Bergen sommeren 1996 og ble slått av følgende: Oslo var en rotete og ustelt by. Vanskjøttet og sjuskete. Samtidig var det en ikke altfor stor by med en rekke ulike og fascinerende bymiljøer. Oslo er mange byer i én. Det siste er Oslo definitivt ennå. Det første har byen så smått begynt å gjøre noe med: Den blir bedre tatt vare på, får stadig flere attraktive gater og plasser.

Hvordan markedsføre?

Over til spørsmålet om hva Oslos identitet kan være for tilreisende: Hvordan markedsføre og skape interesse for Oslo for besøkende?

Les også

«Oslo er en fremtidsby»

Det er klart mer trøblete å selge byen utad hvis den mangler en klar identitet. En opprydning i bruken av grafiske uttrykk er derfor en enkel og OK idé. Men det er bare i denne forstand det kan sies å være "for mange Oslo'er".Det er nå innpakningen . Men ikke alle byer jeg kommer på i farten, har én identitet å markedsføre seg med i innhold . Stockholm? Nei. København? Nei. Hamburg? Tja, havnebyen. Wien? Historien. Helsingfors? Kanskje arkitekturen. St. Petersburg? Definitivt kunsten.

Liten og dyr by

Men er det overhodet mulig å si at Oslos identitet er det ene eller det andre? Her er inntrykkene jeg tror tilreisende får i dag:

• Liten storby.

• Lavt tempo.

• God shoppingby.

• Sterk restaurantby.

• Alt er rådyrt.

Innbyggerne liker å fremheve Marka, så hva med den? Nei, tilreisende drar ikke primært ut i skogen når de er i landets hovedstad. Natur reiser de andre steder i Norge for å se. Slik sett er Oslo et utgangspunkt for å reise videre – til Lofoten, Flåmsbanen og vestlandsfjordene. Det er disse stedene som gjør Norge virkelig unikt for besøkende.

Det unike Oslo

Men Oslo som by har selv sine unike sider.

Les også

Hvordan skal vi selge Oslo?

Da jeg en kveld denne uken spaserte gjennom vinterhvite gater fra Tjuvholmen til Nationaltheatret, langs den nye, vakre aksen fra Astrup Fearnley-museet med Rådhuset der fremme og fjorden samt Akershus slott og festning på høyre side, slo det meg: Mer nærkontakt med sjøen, enkelte førsteklasses kulturinstitusjoner, mange meget gode restauranter – det bør bli Oslos identitet sett utenfra.Tre ting på én gang, det er mulig. Ja, tre M-er:

• Maritim – Fjordbyen med bl.a. Operaen og Tjuvholmen.

• Munch – alle hans viktigste verker i én by.

• Mat – høy standard og god (svensk) service.

Så altså: Hva Oslo er? MMM!

Les også

Slik beskriver utlendingene Oslo

knut olav åmås.jpg