Oslo

Gøy å shoppe, men sport er best

  • Forf>joronn Engen Sagen (foto)
  • Vi er midt imellom. Ikke barn. Snart ungdom, mener 11-åringene Maria, Mia, Hanna og Adine fra Stabekk i Bærum.

Sport. De gjør det helt klart at de er aller mest opptatt av å drive med sport på fritiden. Håndball, fotball og turn. Men innrømmer raskt: — Klart det er gøy å shoppe også! Prøve klær. Gjerne vindusshopping ... Mammaene står ikke høyt i kurs når det gjelder klessmak. - Hun hater alt jeg liker, sier en. Pappaene er betydelig greiere å ha med å gjøre på shoppingtur.De fire rundt bordet er helt klare på hva som er kult for tiden. - Sånne gensere, sier de og drar litt i klærne. - Olabuksene kan godt ha oppbrett. Og sånne strømper - de bretter opp buksene og viser frem lange, fargeglade og stripete knestrømper. Det skal være sterke farger i høst, opplyses det veslevoksent. Og så beltene, da. Alle har hvert sitt spesielle, et stykke nede på hoftene. De er temmelig enige om hvilke butikker det er best å handle i, og hvilke de ikke liker.Tre av de fire har mobiltelefon, enda foreldrene egentlig mente at de skulle ha ventet til ungdomsskolen. Og inne på rommet til Maria er det store plakater av Britney Spears og Mary Kate og Ashley Olsen. - Tror dere reklamen påvirker dere?- Nei, ikke noe særlig, egentlig, svarer elvisene i kor, før de raser inn på badet og begynner å sminke hverandre foran speilet. Men de er ikke for store til å hoppe i sengen heller.- Kjærester, da? - Nei, det har vi da ikke tid til!

Les også

  1. Små "tenåringer" - men bare utenpå

  2. Ettertraktet målgruppe for merkevareprodusenter

<b>Strømpeballett. </b>Maria Falsen (f.v.), Adine Wenner, Hanna Haavi og Mia Toft er enige om at stripete strømper er tøft.