Oslo

Er lei av å vente på Fornebubanen - legger ut 50 millioner for å få fortgang

Det er ikke bare de reisende som er lei av å vente på bane til Fornebu. Også statsminister Erna Solberg er lei av ventetiden.

Statsminister Erna Solberg (H) sier at Fornebubanen er viktig for å få fortgang i boligbyggingen på Fornebu. Derfor bevilger hun og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) 50 millioner kroner ekstra for planlegging og forarbeid av banen. De ønsker nå at byrådet i Oslo setter opp tempoet, slik at byggingen kan starte.
  • Wasim Riaz
    Wasim Riaz
    Journalist

Statsminister Erna Solberg (H) har tidligere lovet å dekke 50 prosent av kostnadene til de største samferdselsprosjektene i Oslo-området. Fornebubanen er et av prosjektene der staten tar halve regningen.

Venter på reguleringen

Eneste problemet er at reguleringsarbeid og prosjektering har tatt mer tid enn antatt. Ifølge NRK blir banen forsinket med tre-fire år, og vil ikke være klar før 2024/2025. Dette holder ikke for regjeringen.

Nå varsler de i Aftenposten 50 millioner kroner for planlegging av banen i neste års statsbudsjett.

Det er første gang staten gir penger til planlegging av et lokalt samferdselsprosjekt.

– Vi viser gjennom bevilgningen at vi ønsker god fremdrift. Vi er klare til å betale pengene raskt. Nå er det ingen grunn til å sitte og vente. Fornebubanen er viktig for regjeringen og Oslos forrige byråd. Nå håper vi at dagens byråd i Oslo prioriterer byggingen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Aftenposten.

Statsminister Erna Solberg byr byrådet opp til dans ved å legge 50 millioner kroner for å få fortgang i forarbeidene til Fornebubanen. Her står hun ved det gamle flytårnet der en av stasjonene kommer.

– Det har vært noen runder i planleggingen som har forsinket prosjektet. Nå må det legges trykk på reguleringsarbeidet i Oslo. Her skal det bygges ut store boligområder og mange arbeidsplasser. Jeg har fått signaler om at endel bedrifter ikke ønsker å være her på grunn av dårlig fremkommelighet. Derfor trenger vi banen fort, supplerer statsminister Erna Solberg.

Klar oppfordring til byrådet

Mens Bærum har regulert sin del av traseen banen skal gå på, er ikke Oslo ferdig med sitt reguleringsarbeid.

* «Alle» har hørt om Oslopakke 3. Her er detaljene i pakken som politikerne godkjente i sommer.

Solvik-Olsen ønsker ikke å komme med en dato for når banen bør ha byggestart, men sier langt på vei at Oslos byråd må øke arbeidstempoet, slik at folk kan komme raskere til og fra Fornebu.

– Vi strekker oss langt for å realisere dette prosjektet. Nå må lokalpolitikerne jobbe med reguleringen, sier Solvik-Olsen.

Johansen: – Patetisk å skylde på oss

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) er glad for pengene, men kaller det «patetisk» at regjeringen forsøker å skylde på byrådet for forsinkelser.

– Vi har sittet i under ett år. På den tiden har vi fått gjennom finansiering og organisering av bygningen, sier Johansen.

– Kunne dere jobbet fortere med reguleringen?

– Der setter vi full fres nå. Det er viktig å minne om at vi har sittet i ti måneder. Høyre styrte byen i 20 år. Vi er takknemlige for at regjeringen gir 50 millioner kroner, men det er patetisk at de ønsker å skylde på oss, sier Johansen.

– Høyre har sittet med kontroll i både Bærum og Oslo. De har delt ansvaret fra 2008 da Ruter ble bedt om å bidra. Da er det forsøk på politisk trylleri å skylde på oss som har styrt noen måneder og i tillegg har fikset saken, legger Raymond Johansen til.

Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg, sitter selv i samferdselskomiteen. Han er redd for at Fornebubanen blir enda mer forsinket hvis ikke byrådet setter opp tempoet.

Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg, slår tilbake mot Johansen.

– Før vi gikk av, konkluderte vi med hvordan utbyggingen og organiseringen av banen skulle skje. Etter planen skulle saken til bystyret i 2016, men det nye byrådet brukte over et halvt år på å komme til samme konklusjon, sier Eirik Lae Solberg.

– Jeg tok dette opp i samferdselskomiteen i bystyret for et par uker siden. Da lå saken fremdeles hos Ruter. Reguleringsplanen skal nå til Plan- og bygningsetaten før den blir behandlet i bystyret. Jeg er redd for at dette vil ta lang tid. Det går allerede en buss i minuttet til Fornebu i rushtrafikken. Vi har ikke plass til flere, sier Lae Solberg.

* Fornebubanen og andre samferdselsprosjekter i Oslo og Akershus betyr mer i bompenger.

Solvik-Olsen legger til at han er særlig opptatt av kollektivsatsingen i storbyregionene.

– Bare i år får Oslo cirka 400 millioner kroner fra staten for samferdselstiltak. Dette er vesentlig mer enn fra den forrige regjeringen. Gjennom bevilgningene ønsker vi å vise at vi prioriterer dette feltet, sier Solvik-Olsen.

  1. Les også

    Bærumsordføreren om Oslopakke 3-avtalen: - For lenge å vente åtte år på Fornebubanen

  2. Les også

    Flere boliger skal gjøre Fornebubanen bærekraftig

Mest lest akkurat nå

  1. 1
    SPORT
    Publisert:

    Jakten på ungdomskilden

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5