Sender barna vekk fra A- og B-gjengen

Foreldre frykter at ungene skal bli kriminelle i Norge. De fleste mener at barna lærer mer i Pakistan.

Pappa Iftikhar Raja (54) er glad for at han sendte Ramiz Raja og Sahar Iftikhar Raja (nærmest) til hjemlandet for å gå på skole.

— Selv om mange foreldre ikke er direkte negative til norsk skole, så er de bekymret for dårlige resultater for minoritetsspråklige elever på norsk skole. I Pakistan går elevene på engelskspråklige eliteskoler, og får privat leksehjelp ved siden av, sier Sissel Østberg, dekan ved lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo.587 norsk-pakistanske barn bodde i skoleåret 2005/2006 i Pakistan. En fersk rapport utgitt av Høgskolen i Oslo, som intervjuet over 50 barn og deres foreldre over en 6 måneders periode i Pakistan, har kartlagt årsaker til og effekter av norsk-pakistanske barns skolegang i Pakistan. Østberg understreker at foreldrene oppgir flere motiver som går litt over hverandre når de skal forklare hvorfor de vil at ungene skal gå på skole i deres hjemland. Disse er blant annet:* Fare for at barna skal havne i kriminelle miljøer i Norge.* Klasser med få norske elever, og dermed dårlig integrering.* Syke besteforeldre som trenger omsorg, slik at foreldrene flytter dit.* Bedre forutsetninger for å lykkes på skole i Pakistan.* Undervisning i urdu og engelsk.

Sliter med å komme tilbake

Veldig mange av elevene har tidligere gått på norsk skole, og savner sine norske lærere. Når disse flytter tilbake til Norge etter noen år, sliter de med å komme i gang med norsk skole på nytt.- Mange foreldre er klar over at oppholdet i Pakistan blir midlertidig, og tror at ungene skal kunne ta høyere utdannelse i Norge når de er tilbake. Der undervurderer foreldrene hvor vanskelig det er å ta høyere utdannelse her, sier Østberg