Oslo

Litt raskere i Marka

Visst er vi født med ski på bena, men vi vil på kurs likevel. For å knipe sekunder i skisporet.

Siri Halle (helt til høyre) arrangerer teknikkurs for voksne i regi av Learn2ski. - Vi i hjelper hver enkelt til å forbedre sitt tekniske utgangspunkt, sier hun. Foto: Hilde Bjørhovde

  • Hilde Bjørhovde
    Hilde Bjørhovde
    Journalist

Trenden er klar. Stadig flere voksne melder seg på skikurs. De vil gå fortere og lære bedre teknikk.

Les også

Halvveis til Holmenkollmarsjen

For å imøtekomme etterspørselen, har Skiforeningen satt opp ny kurstype, "Rask i Marka", myntet på alle de habile skiløperne som vil ha bedre flyt i sporet.Learn2ski merker også at gode skiløpere vil lære mer og tilbyr elitekurs for folk som har gått aktivt og vil friske opp teknikken.— Vi ser økende interesse for å gå på kurs, sier kommunikasjonssjef Mette Øinæs Habberstad i Skiforeningen.

1500 på kurs

— I 1983 hadde vi 170 voksne på kurs. I fjor godt over 1000. Denne sesongen kan vi få 1500 påmeldte. De som allerede er gode, vil lære å gå enda litt fortere med bedre teknikk. Målet er kanskje å gå renn, og da er det viktig å knipe noen ekstra sekunder, sier Habberstad.

Les også

Vær forsiktig med treningen i sprengkulden

— Vi arrangerer over 300 kurs over 12 uker, der vi hjelper hver enkelt til å forbedre sitt tekniske utgangspunkt. Målet er at folk skal føle mestring og forbedre seg.Siri Halle i Learn2ski bekrefter den store interessen for skikurs blant voksne.

- Interessen er like stor blant kvinner og menn, og 90 prosent melder seg på klassisk for viderekomne, mens noen vil på elitekurs. Det er en ny trend, sier Halle, selv tidligere eliteskiløper.

Hvorfor er det så trendy å gå på ski? "Alle" hiver seg jo ut i løypene?

Helsebringende

— Skiløping er positivt for helsen. Du bruker så mange muskler, at selv ved å gå en rolig tur, kommer du opp i puls som gjør at du har god effekt av treningen. Langrenn er en mildt belastende treningsform, ikke heseblesende, som mange opplever løping, og effekten er like god. Naturopplevelsene ute på ski er balsam for sjelen, sier Siri Halle.

— Vi har noen fine rollemodeller i skiidretten, og så har vi hatt noen veldig fine vintre. Fjorårets sesong var kort, men vi har hatt lange vintre med Blå Extra-føre. Skikursarrangørene bidrar også. Det snakkes mye om kurs og ski. Folk som har gått på kurs, opplever at de får mer skiglede, at de flyter på ski istedenfor å dra dem med seg, sier Halle.

- Det skal ikke så mye til å lære å time frasparket. Når man "flyter", gir det en aha-opplevelse og er noe man snakker om. Dette har gjort at den vanlige mosjonisten, som alltid har tenkt at han kan gå på ski, har lyst til å lære.

Begge forteller at det har skjedd mye innen skiteknikk de siste årene, særlig staketeknikken har utviklet seg. Nå jobbes det mer med magemuskler og rygg, i korte intensive staketak.

— Mage og ryggmuskulatur får kjørt seg når man går på ski, og derfor er det viktig å ikke glemme styrketreningen når skisesongen er i gang. sier Habberstad.

Som kursansvarlig for voksne i Skiforeningen, har Anders Øen vært vitne til en skiinteresse som har tatt fullstendig av i Oslo. På tre år har Skiforeningen doblet antallet deltagere på sine kurs. Han har satt opp treningsprogram for deg som vil komme i form til Holmenkollmarsjen eller andre skirenn i vinter og gir gjerne råd.

Bruker hele kroppen

— Å gå på ski stiller krav til utholdende muskelstyrke i hele kroppen. Vi bruker ben, armer, mage og rygg, derfor er det fint å drive generell styrketrening på årsbasis. Rulleski er beste aktiviteten for å trene mot skisesongen, en god treningsform for å slippe støl og stiv muskulatur, sier han.

— Er du ute og løper, ta med stavene. Det gir samme bevegelse som når man går på ski. Løper du opp en bratt bakke med staver, belastes hjertet på helt annen måte enn hvis du bare går. Dette kan alle gjennomføre sommer, vår og høst. Man kan bruke de samme stavene som på ski.

Anders Øen anbefaler å starte sesongen litt forsiktig: - Ikke stress av gårde. Start rolig og avpass turen etter form. Ta det med ro, og nyt å være ute!

Relevante artikler

  1. SPREK

    Her er elleve vanlige tabber skimosjonister gjør

  2. SPREK

    Hold løpeformen i bassenget: Da Fanny (32) skadet ankelen, begynte hun å jogge i vann

  3. SPREK

    Slik gjør du skituren til en effektiv treningsøkt

  4. SPREK

    Slik trener du effektivt med lav intensitet: – Du får både kondisjon og styrke

  5. SPREK

    Jonas (42) droppet løpingen og begynte å sykle. Dette er nøklene for å komme i form på sykkelen.

  6. A-MAGASINET

    I fremtiden kan du måtte legge skituren hit