Ja, vi elsker elbilen

... men feriebil er det ikke

Den typisk norske elbileieren kjører en Nissan LEAF.
  • Magne Johansen

De aller fleste elbileiere bor i Oslo, Asker eller Bærum og de aller fleste av dem elsker bilen sin! De fleste har også en «vanlig» bil på lur, som de bruker på langtur.

Å kunne kjøre i kollektivfeltene frister mange elbilkjøpere.

Elbileierne fryder seg bak rattet i bilen. Hele 91 prosent av de spurte svarer «svært fornøyd» på spørsmålet «Hvor fornøyd er du med å være elbilist?». Dette går frem av en undersøkelse Norsk Elbilforening har foretatt. 1858 elbileiere deltok i undersøkelsen. Bare syv av de spurte, svarte at de er «mindre fornøyd» eller «misfornøyd».Det store flertallet tok nesten helt av i begeistring over elbilen. «Aldri mer fossilbil!», «Er så utrolig fornøyd med at vi valgte elbil», «Min familie og jeg elsker vår elbil», «Elbilen innfrir mer enn forventet», «Løp og kjøp», «Jeg storkoser meg i Elbil og skulle ønske at flere foretrakk Elbil», «Vi kan aldri mer kjøpe noe annet enn elbil», «Elbil er beste investeringen vi har gjort!», «Jeg er stolt av å være elbilsjåfør!», «Skulle kjøpt for lenge siden», «Jeg bare elsker bilen min», var noen av svarene i undersøkelsen.

Den typisk norske elbilisten er en familiefar i sin beste alder med høyere utdanning og inntekt. Han kjører en Nissan LEAF til daglig, men har en vanlig bil i tillegg for lengre turer.

En rekke nye elbiler er på vei til det norske markedet. BMW i3 kommer til høsten.

Mer enn åtte av ti elbileiere har to biler. Det store flertallet har altså en bensin eller dieseldrevet bil i tillegg, som de bruker på lengre turer. Bare 217 av de 1858 spurte svarte at de bruker elbilen til ferieturer. 15 prosent av de spurte svarte at elbilen er familiens eneste kjøretøy. Elbil-familien består av to eller flere personer i husholdningen.

Til og fra jobb

De aller, aller fleste har skaffet seg elbil for å kjøre til og fra jobb. Mange bruker også elbilen til handleturer og for å komme seg på ulike fritidsaktiviteter. Ifølge pressemeldingen fra elbilforeningen, kjører de fleste elbileiere nesten like langt som en vanlig bil i året, altså rundt 12 000 kilometer.

Bare en av ti spurte svarte at de nå bruker bilen fremfor å reise kollektivt. Noen ytterst få svarte at elbilen har overtatt for sykkelen.

Men hvorfor?

Ifølge pressemeldingen fra elbilforeningen sier undersøkelsen ikke noe om motivet de mange elbilkjøperne har hatt for å kjøpe en eldrevet bil.

Flere skeptikere hevder at alle frynsegodene ved å kjøpe elbil, er avgjørende for mange. Ikke minst har de kjøpt elbil for å kunne kjøre i kollektivfeltene til og fra jobb. Dette kan langt på vei bekreftes når man ser hvor elbilkjøperne bor. Et stort flertall bor gjerne på et sted hvor det er kollektivfelter til og fra byen, og gjerne en eller flere bomstasjoner. Asker og Bærum er elbil-kommunene fremfor noen.

Elbileierne slipper som kjent å betale ved bompassering, og de har fritt frem i kollektivfeltene.

Les også

- Talte 800 elbiler på en time på E18