Oslo

Abid Raja (V) lovet 20 prosent rabatt på månedskort i storbyene. Men regnestykket går ikke opp.

Det blir ikke billigere månedskort i Oslo. Ola Elvestuen (V) avlyser Abid Rajas (V) månedskortrabatt.

105 millioner kroner er ikke nok til å redusere prisen på månedskort med 20 prosent i Oslo og Akershus, slik Abid Raja (V) har hevdet. Lørdag skrev han denne meldingen på Twitter.
  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Lørdag kveld presenterte Regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF avtalen som sikrer flertall for budsjettet.

I den ligger 105 millioner kroner, som skal brukes til å redusere hvor mye penger kollektivselskapene i Oslo og Akershus, Bergen, Trondheim og Stavanger betaler til NSB.

Abid Raja (V) lovet redusert pris på månedskort

I mai i år varslet Regjeringen at månedskortprisene for reisende utenfor storbyene vil bli redusert. Senere sa Abid Raja (V) at det manglet hundre millioner kroner for å få dette også i storbyene.

Ifølge Raja betyr de 105 millionene på neste års budsjett at det blir 20 prosent rabatt på månedskort i Oslo, Akershus, Bergen, Trondheim og Stavanger. Dette opplyste Raja på telefon til Aftenposten lørdag etter at budsjettforliket var lagt frem.

Ola Elvestuen (V) mener det er feil

Aftenposten ba tidligere samferdselsbyråd i Oslo og nå nestleder og stortingspolitiker i Venstre, Ola Elvestuen, forklare hvordan det rent praktisk skal skje.

Han er ikke enig med Raja i at det blir 20 prosent rabatt på månedskortet i Oslo og Akershus.

– Prisene er det Oslo og Akershus som setter, sier Elvestuen, og viser til at Venstre i Oslo bystyre fikk gjennom en kraftig reduksjon av månedskortprisen i Oslo i 2007.

Hvert år justerer Ruter prisen etter prisveksten. Elvestuen sier det er en prisøkning ut over dette man nå skal hindre.

– Det er ikke snakk om å redusere prisen på månedskort i Oslo og Akershus med 20 prosent. Vi reduserer overføringen fra Ruter til NSB, sier Elvestuen.

  • Statsbudsjettet: Dette er de største kamelene partiene måtte svelge

Senket pris på månedskort i 2008 – kostet 170 millioner kroner i året

Reduksjonen den gang førte til en økning i antall reisende, men den gjorde også at billettinntektene til Ruter sank.

Oslo kommune måtte betale 140 millioner kroner årlig for å kompensere for dette. Det er mer enn potten som nå skal fordeles mellom storbyer i hele landet.

Senere viste det seg at summen var for lav. I 2010 måtte overføringen økes til 170 millioner kroner, ifølge Ruter.

Det var bare for å redusere månedskortprisen i Oslo. For å inkludere Akershus og ta høyde for den store økningen i antall reisende vil prisen for Rajas månedskortrabatt trolig bli langt høyere.

NSB-avtale koster Ruter dyrt

De 105 millionene i statsbudsjettet vil komme blant annet Ruter til gode. I Oslo og Akershus gjør en samarbeidsavtale at prisen du betaler for å reise med NSB er den samme som Ruters priser. Avtalen gjør også at de reisende kan gå fra toget til bussen på samme billett.

Prisene til Ruter er langt lavere enn NSBs priser. Derfor betaler Ruter over hundre millioner kroner til NSB hvert år for å kompensere for prisforskjellen. Nå beholder Ruter mer av pengene selv.

Abid Raja sto fast på månedskortrabatten

Konfrontert med Elvestuens uttalelse søndag, valgte Abid Raja (V) å stå på sitt: Pengene skal gi en 20 prosent rabatt på månedskort i storbyene.

– Vær så god, ta imot pengene og gi det tilbake til borgerne i form av en prisreduksjon alle i landet får. Det kan ikke være slik at Oslo og Akershus ikke får den prisreduksjonen. Det er min oppfordring til MDG. Om dette slår feil er det på deres kappe.

Videre lovet han å ta en prat med Elvestuen for å oppklare misforståelsen.

Elvestuen står på sitt

Elvestuen har ikke endret syn etter å ha snakket med Raja søndag.

– Da sier du vel samtidig at Abid Raja tar feil?

– Vi satte ned billettprisene utenfor takstsonene (storbyene, red.anm.) med 20 prosent i oktober. Nå gir vi områdene innenfor takstsonene den samme fordelen, men prisene her ligger uansett lavere fordi det er et prissamarbeid. Det gir ikke den samme effekten på billettene til den enkelte. Men det gjør at prisene forblir lave, sier Elvestuen.

I en SMS mandag kveld skriver Raja følgende til Aftenposten:

«Jeg er nesten helt sikker på at vi spurte finansdepartementet hva det vil koste med en tilsvarende rabatt for NSB i Oslo, Bergen, Stavanger, Akershus og Trondheim. Svaret var 105 millioner. Dersom beløpet ikke stemmer må vi se om vi kan løse dette i komitémerknader, omrokkeringer på beløp. Dersom alle av disse byene likevel ikke får denne rabatten må vi se hvordan dette kan løses i revidert budsjett i mai. Venstre har fått til 20 prosent rabatt som ble gitt alle andre steder fra i år, og vi ønsker å få til dette også hvor det er et eksisterende kollektivsamarbeid. Det er mitt mål.»

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap), her fotografert på T-banen i forbindelse med en annen artikkel, mener det ville kostet flere hundre millioner kroner å innføre rabatten Abid Raja (V) har lovet.

– Abid Raja fører folk bak lyset

– Abid Raja og Venstre fører folk bak lyset når de hevder at dette vil gi 20 prosent rabatt på månedskort. Det ville i så fall kostet flere hundre millioner kroner. Dette er bare tull fra Abid Raja, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Han ønsker ikke å kommentere uenigheten mellom Raja og Elvestuen, utover dette:

– Når den ene har beinet i kaldtvann og den andre i varmtvann, blir det kanskje lik temperatur.

Han sier byrådet pr. nå ikke har noen planer om å øke billettprisene, utover det som er vedtatt i Oslopakke 3-avtalen. Der står det blant annet at månedskort i størst mulig grad skal skjermes.

– De store pengene er det vi som har bevilget selv, med 1,8 milliarder kroner i neste års budsjett. Det at vi nå får kompensert noe, slik at vi slipper å betale så mye penger tilbake til staten for et sømløst kollektivtilbud, er positivt, sier Johansen.

Les mer om

  1. Abid Raja
  2. Ruter
  3. Ola Elvestuen
  4. Kollektivtransport
  5. Statsbudsjettet