Containere skal vise vei langs den nye havnepromenaden
Skal være som fyrtårn for gående langs byens sjøside.
Seks til tolv meter høye containere skal hjelpe folk å nyte en av verdens lengste havnepromenader. Flere steder ligger strekningen ferdig, som foran Havnelageret og forbi Sørenga. Men flere steder må turgåere følge en midlertidig rute, som bort til Vippetangen fra Langkaia.
Seks kommunale etater har tenkt på hvordan folk både skal få lyst til å gå tur langs den nye Havnepromenaden, og hvordan de skal finne frem.
— Dette er jo en turvei. Vi tok utgangspunkt i de røde T-ene på fjellet og den røde og blå merkingen i skogen, sier seksjonssjef for byrom i Bymiljøetaten Cathrine Carlsen.
Foreløpig er det ikke bare å følge sjøkanten for å finne veien. Først i 2030 skal promenaden stå helt ferdig.— Enkelte steder kommer du ikke videre langs sjøen. Alt er jo ikke ferdig, sier Carlsen.
Som fyrtårn langs løypa
Det er da containere skal lede turgåere forbi for eksempel Danskebåten og Stena Lines terminalbygg, og videre til Akershusstranda.
- Containerne skal være som fyrtårn, orienteringspunkter som synes på ganske lang avstand. Du skal også kunne se dem på tvers av vikene og fra sjøen, sier Carlsen.
Containerne skal også funger som informasjonspunkter. Den prisbelønnede tegneserien Krüger & Krog dekorerer også containerne med illustrasjoner av hvordan Oslo var på 60-tallet. For å hjelpe turgåere enda mer skal fortauet markeres med termoplast, en form for veimerking, og med oransje bånd på stolper.
Containerne endret Oslo havn
På 60-tallet kom containerne og endret havnen. Før sto lastekranene tett i tett langs store deler av kaikanten i Oslo.
Skribent Beate Muri har skrevet flere bøker om Oslos historie. Hun sier at havnen så annerledes ut før containerne kom. Da var kom varene i kasser og tønner, eller bananer som kom i store klaser.
- Noen ganger revnet kassene og eskene, og av og til fikk de litt hjelp til å revne. Det var en del av frynsegodene for bryggearbeiderne at du fikk tilgang til varer, forteller Muri.
Containere som kjøres av skip med trucker, er indirekte med på å gjøre havnepromenaden mulig. Hadde det ikke vært containere, ville hele havnen vært full av lastekraner.
Bymiljøetaten har fått tillatelse til å ha skiltcontainerne stående i to år i første omgang, men det kan hende at de får stå lenger og flyttes etter hvert som den permanente havnepromenaden står klar.