Oslo

Da dieselbilen ble fremstilt som klimavennlig, gikk salget til himmels

Dieselbilen ble fremstilt som en klimavenn. Nå stenges dieselbilene ute fra Oslo sentrum. – Jeg forstår at folk kan bli frustrerte over at de ikke får lov til å bruke en bil som de ble anbefalt å kjøpe, sier Ap-politiker.

Nybilsalget av dieselbiler økte voldsomt da avgiftene ble endret i 2007. Ti år senere blir det som den gang var klimavennlige biler, stengt ute av Oslo sentrum. Foto: Federico Rostagno / Shutterstock

  • Kjetil Hanssen
  • Olav Eggesvik
    Journalist

«Omlegging av bilavgiftene for et bedre miljø» er tittelen på pressemeldingen fra den rød-grønne regjeringen om avgiftsendringen som sendte dieselbil-salget til himmels.

Målet var å motivere til å kjøpe biler med lavere CO2-utslipp, ved å innføre en CO2-komponent i engangsavgiften på kjøp av bil.

Siden dieselbiler slipper ut langt mindre CO2 enn bensinbiler, ble dieselbiler 1. januar 2007 mye rimeligere, og salget skjøt i været.

Nå stenges de «miljøvennlige» bilene ute fra Oslo sentrum.

  • Politiet vil ikke ha ekstraberedskap, men det vil bli kontroller i Oslo tirsdag.

I 2009 og 2010 ble CO2-delen av engangsavgiften skrudd ytterligere til. I 2011 valgte mer enn tre av fire nybilkjøpere dieselbil.

Men var dieselbilen så grønn som de rødgrønne mente? Allerede før avgiftene ble lagt om, kom advarslene. En rapport fra Transportøkonomisk institutt slo i 2011 fast at en dieselbil slapp ut like mye av den giftige gassen NOX som 15 bensinbiler til sammen.

Lokal miljøversting

Og lave temperaturer gjør det verre: På vinteren slipper dieselbilene ut 4–10 ganger så mye NOX som oppgitt, ifølge rapporten.

Resultatet ble at de rødgrønne i 2012 innførte en NOX-komponent i engangsavgiften, som skulle bidra til å dempe favoriseringen av dieselbiler i avgiftspolitikken.

Nysalget av dieselbiler falt umiddelbart etter avgiftsendringen, og har fortsatt å falle i takt med at NOX-delen av avgiften er skrudd ytterligere til.

Forbrukerne sitter igjen med svarteper

– Politikere og organisasjoner snakket dieselbilene frem. Senere fant man ut at disse bilene slipper ut mer partikler og lokal forurensning. Da gikk avgiftene opp og nå sitter forbrukerne igjen med svarteper, sier Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilklub.

Han påpeker at dieseltettheten i byene ble så stor at det ble et problem for luftkvaliteten.

Skiaker sier det var røster - forhandlere - som tidlig advarte mot den store dieselsatsingen, men at disse ble avvist som partiske fordi de selv hadde få dieselbiler i sitt utvalg.

Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund påpeker at debatten om diesel mot bensin kan føre til markedsendringer, men at også avgifter påvirker bilsalget.

– Det har vært endel snodige utslag og uheldig vingling i avgiftspolitikken. Vi ønsker oss en stø kurs på dette feltet, sier Steinsland.

Ap-politiker: - Jeg kan forstå at folk er frustrerte

Da den rødgrønne regjeringen varslet dyrere dieselbiler høsten 2011, sa daværende samferdelsminister Magnhild Meltveit Kleppa at lavere dieselavgift var «godt ment». Tidligere finansminister Kristin Halvorsen har ikke besvart Aftenpostens henvendelser.

Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Terje Lien Aasland sier idag han kan forstå folks frustrasjon.

– Jeg forstår at folk kan bli frustrerte over at de ikke får lov til å bruke en bil som de ble anbefalt å kjøpe. Selv om jeg ikke var inne i alle debattene den gangen, så var argumentet at dieselbiler er snillere mot klimaet enn bensin. Og det gjelder fortsatt, sier Terje Lien Aasland (Ap.) som har sittet på Stortinget siden 2005.

– Likevel er det dieselbiler som forbys?

– Ja, for selv om deres utslipp gjør mindre skade på klimaet, så er utslippene mye mer skadelige helt lokalt enn bensinutslipp. Derfor har det vist seg at det kan være lurt å begrense dieselbilbruken på dager hvor luftkvaliteten er dårlig. Selv om det kan gjøre hverdagen vanskeligere for mange, jeg må selv la bilen stå i Skien i morgen siden jeg ikke kan kjøre i Oslo, så må førsteprioritet være å ta vare på folks helse, sier Aasland.

Les mer om

  1. Dieselforbud
  2. Diesel
  3. Bil
  4. Luftforurensning
  5. Dieselforbud