Oslo

Hard kioskkrig, 7-Eleven sa opp 7

Kampen om Oslos attraktive kioskhjørner hardner til. På Grønland kom oppsigelser hos 7-Eleven etter at Deli de Luca åpnet butikk i nabolaget.

  • Forf>
  • <forf>per Annar Holm <

Der det før lå reisebyrå, skobutikk eller barnetøy, rykker nå hurtigmaten inn. Kampen om Oslos beste hjørner er knallhard. I romjulen fikk 7-Eleven ved Grønlands torg nye eiere. Dagene etter ble flere av de ansatte sagt opp.— Begrunnelsen var svikt i omsetningen etter at Deli de Luca etablerte seg like ved for et halvt år siden. Med heltids- og deltidsansatte er syv blitt sagt opp, sier Khaldoon Mahmoud, som jobbet for den forrige eieren i to år.Sabri Barut overtok storkiosken sammen med Adem Demir 29. desember. - Om vi skal tjene penger, må vi begge være på arbeid 20 timer i døgnet. Vi klarer oss med tre timer søvn. Konkurransen er hard, men jeg har ingen kommentar om Deli de Luca, sier Barut.Torstein Schroeder leder Reitan Servicehandel, som omfatter 540 Narvesen-kiosker og 7-Eleven.- Dette høres ikke veldig bra ut, er Schroeders første reaksjon. - Riktignok er dette selvstendige drivere, men ingen skal behøve å være på jobb 20 timer i døgnet for å få virksomheten til å gå rundt. Og sies noen opp, vil vi selvsagt prøve å hjelpe folk med arbeid i noen av våre andre kiosker.- Taper dere terreng i forhold til Deli de Luca?- Konkurransen i Oslo er hard, men de 17 søndagsåpne Bunnpris-butikkene har tatt et tre ganger større jafs av markedet enn Deli de Luca. Og i fjor tror jeg vi vant like mange hjørner som vi tapte, sier Schroeder.

Satser videre.

Mens 7-Eleven i år planlegger fem nyåpninger i Oslo, kommer Deli de luca med åtte. De fire første er alt under bygging på Karl Johan, Aker Brygge, Grensen (ved Norrøna) og i Th. Meyers Gate på Grünerløkka. Deli de luca startet i 2003, da fem kamerater brøt ut fra 7-Eleven. Etter en negativ pengestrøm på 3,5 millioner kroner i startåret, ble det i fjor en pluss på fem millioner.- Vi vil fortsette å vokse i Oslo, og neste år etablerer vi oss også utenfor Ringveien. Det er vanskelig å få til lønnsom drift i en by uten minst 10 storkiosker. Derfor er bare Stavanger, Bergen og Trondheim interessante for oss i tillegg til Oslo, sier gründer Adriano Capoferro.

Les også

  1. Høyglanset forfall

  2. Vi fråtser i dyr hurtigmat