Oslo

No 4. er nominert til Årets osloborger: – Gøy at vi får noe igjen for at vi bare vil være her i Oslo

Med enkle, lekne og spissformulerte strofer om livet, kjærligheten og hverdagen i hovedstaden har No. 4 sjarmert seg inn i mangt et Oslo-hjerte.

– Er vi nominert til en sånn pris allerede? Det høres kanskje teit ut, men jeg føler at man må leve litt lenger først, sier Emilie Christensen (t.v.) og ler. No. 4 er blant dem som kan bli Årets osloborger i Aftenposten. På bildet sitter Ingeborg Marie Mohn i midten og Julia Witek til høyre.
  • Maria T. Pettrém
    Maria T. Pettrém
    Journalist

– Så utrolig uventet og hyggelig at vi er nominert til årets osloborger! En stor ære, sier Ingeborg Marie Mohn.

Sammen med Emilie Christensen og Julia Witek utgjør hun den Oslo-baserte poptrioen No. 4, som så dagens lys i 2007.

Mye har skjedd siden da. Bandet har med sine enkle og treffende hverdagslinjer om livet, kjærligheten, familien og hjembyen blitt beskrevet som arvtagere til deLillos. I sommer åpnet de lørdagen på Øyafestivalens hovedscene, og i starten av desember spilte de for fulle hus på Parkteatret fem kvelder på rad.

Aftenposten møter de tre musikerne bak scenen i Oslo Domkirke, der de få minutter senere skal spille på generalprøven til den årlige TV-sendte julekonserten Desembertoner.

  • Les også: Disse kan bli Årets osloborger 2018

En hyllest til alle under pallen

No. 4 fant hverandre på musikklinjen på Foss videregående skole. Alle tre er født og oppvokst i Oslo. Mohn og Christensen på Frogner, Witek på Nordberg.

I sommerferien etter videregående tok Mohn og Christensen med seg en liten gitar og reiste på interrail gjennom Europa med den utopiske drømmen om å lage én låt i hver by. Så langt kom de aldri.

– Jeg er egentlig veldig glad vi ikke gjorde det. Tenk så uinteressant! «Strasbourg er en fiiiin by», synger Mohn lattermildt.

Da de kom hjem, fikk de to med seg Witek og startet bandet Samkjørt.

– Vi synes det var like flaut å si hva bandet het hver gang, så vi måtte bytte navn. Det var OL det året, og vi har en forkjærlighet for alle som kommer på fjerde plass. Så da ble det No. 4, forteller Mohn.

– Men med en gang du får et forhold til byen, oppdager du at Oslo har absolutt alt. Flotte gater, ulike bydelsfølelser og ikke minst Marka og fjorden. Det føler jeg er helt unikt, sier Ingeborg Marie Mohn (t.v.)

Hjemmekjære

«Her lærte jeg å gå, det gjorde pappa òg/her har man vokst opp og bodd i over tusen år/en storby i en skog, innerst i en fjord, nesten seksti grader nord.»

Slik lyder deler av åpningsverset i låten «Oslo forteller» fra den nyeste platen Hva nå. Forkjærligheten for hovedstaden er blitt et av bandets signaturtrekk, noe som gjør nominasjonen ekstra stas.

– Gøy at vi får noe igjen for at vi bare vil være her i Oslo, sier Christensen.

Da alle vennene reiste på ryggsekktur eller søkte seg inn på universiteter i andre byer og land etter videregående, ble de tre musikerne værende i hjembyen.

Torsdag hadde No. 4 generalprøve for den årlige TV-sendte julekonserten Desembertoner i Oslo Domkirke.

– Et utrolig fint sted å vokse opp

Christensen forteller at låten «Jeg har aldri sett elg», der refrenget lyder «Marka er eksotisk nok for meg, der kan jeg kanskje se elg», handler om nettopp denne følelsen.

– Hva er det beste og verste ved Oslo?

– Jeg synes det er veldig fint at det er så mange trær her. Ironisk, siden jeg synger at jeg er mer glad i mennesker enn i trær, men jeg føler at det er mye grønt i Oslo. Det er deilig, sier Christensen.

– Det verste ved Oslo er at de river historisk viktige bygninger. Leve Y-blokken! sier Julia Witek.

Christensen opplever at mange som kommer utenbysfra, ikke forstår hvordan det er mulig å vokse opp i hovedstaden.

– Jeg føler kanskje låtene kan være en måte å formidle at Oslo er et utrolig fint sted å vokse opp.

Her kan du stemme på Årets osloborger 2018:

Klassisk

Nyhetsbrev Annenhver uke deler Maren Ørstavik anmeldelser, tips og nyheter fra den klassiske musikkens verden, både i inn- og utland.

Les mer om

  1. Musikk
  2. Oslo
  3. Årets osloborger 2018