Oslo

Her står skakkjørte trikker parkert

Hver dag er det fire trikker for lite i kollektivtrafikken. Oslotrikken sliter med å skaffe deler til sporvogner som snart går ut på dato.

Derek Pierau og Steinar Skyttum har sin fulle hyre med å fikse på til dels tilårskomne trikker. På Grefsen jobber mekanikere dag og natt for å friskmelde sprovognene som har hopet seg opp. Foto: Dan Petter Neegaard

  • Bjørn Egil Halvorsen
    Bjørn Egil Halvorsen
    Journalist

"Innstilt. Innstilt. Innstilt". Det har vært refrenget i lang tid på linje 11, 12 og 19, med "buss for trikk" som vers. Og her ser du mye av årsaken.

Mange er rett og slett parkert på grunn av feil, mangler og trøbbel med å skaffe deler.

— Dette er svært beklagelig. Men kundene skal vite at våre folk står på hodet for å bedre situasjonen, sier kommunikasjonssjef Cato Asperud i Oslotrikken AS

Må bruke vogn som "delelager"

Selskapet har totalt 72 trikker i sin park. 59 må være i trafikk hver dag for å holde rutene - resten er inne til jevnlig vedlikehold. Men denne vinteren har de ikke hatt nok trikker. I gjennomsnitt har det manglet fire hver dag.

25 prosent av trikkeparken står nå parkert i verksted og vognhaller på Grefsen og Holtet til service og reparasjoner.

Asperud understreker at en del av frafallet er planlagt. Blant annet fordi det ettermonteres nødvendig utstyr, slik at trikkene kan kjøre på T-banens skinner fra Jar til Bekkestua (linje 13).

- Vi hadde egentlig planlagt for å takle dette. Men vi har fått inn en del kollisjonsskadede trikker som må repareres. I tillegg sliter vi med delemangel, sier Asperud.

Mangelen er så akutt at enkelte av de eldste trikkene på Grefsen nå fungerer som "delevogner", etter det Aftenposten forstår. Mekanikerne plukker deler av fra disse for å friskmelde andre.

I sum medfører det flere innstilte avganger og buss for trikk, spesielt på linje 11, 12 og 19. Leder i sporvognsklubben i Oslo Sporveier Arbeiderforening, Ola Floberg, liker situasjonen dårlig.

Fagforeningsleder Ola Floberg Foto: Halvorsen Bjørn Egil

Buss tar færre passasjerer

— Dette er utrolig uheldig. Det er passasjerene vi lever av. Dette gir en del frustrasjoner, sier Floberg. For selv om det settes opp busser som erstatning er dette sjelden nok. En full "Italiatrikk" (de nyeste trikkene med førerhus i begge ender) tar 212 passasjerer. En leddbuss har kapasitet på 90, mens såkalte singelbusser som vanligvis settes inn, bare kan ha 60 passasjerer om bord.

— Situasjonen er ikke bare ekstremt frustrerende. Det fører til forsinkelser og koster jo også enormt med penger, sier Floberg.

Les også

Er dette byens tregeste buss?

Som Aftenposten har skrevet tidligere, sliter både trikk og buss med forsinkelser. I 2011 var 2 av 3 trikker mer enn 3 minutter forsinket. Det er det dårligste resultatet siden målingene startet.

Skal kjøpe nye

På toppen av dette begynner de eldste trikkene, som ble satt i trafikk i Oslo på 80-tallet, å nærme seg slutten av sin levetid. Oslo kommune skal kjøpe inn nye trikker, men anskaffelsesprosesser er langdryge. Ingenting er ennå vedtatt.

— For de eldste trikkene er timeglasset i ferd med å renne ut, sier Asperud

Relevante artikler

  1. OSLO
    Publisert:

    Sjåfør «trodde det var lov» å parkere ved Nybrua - forsinket trolig noen tusen mennesker

  2. OSLO
    Publisert:

    Full stans og T-banekaos i Oslo

  3. OSLO
    Publisert:

    Lastebil sto fast i kryss i Oslo, sperret for trafikken

  4. OSLO
    Publisert:

    T-banen til jobb i dag? Vær forberedt på forsinkelser

  5. OSLO
    Publisert:

    Normal trafikk etter full stans på T-banen.

  6. NORGE
    Publisert:

    Etter seks uker med buss for tog: 2000 innstilte tog – massive forsinkelser