Oslo

Oslo 2070: Syklistene har fått 64 kilometer med sykkelvei oppe i luften.

Fremtidsvisjonen for Oslo ble presentert under konferansen "Byen i Fjorden"

På sykkelbanen oppe i høyden har syklistene fire felt å boltre seg på. To i hver retning. -Det ene feltet kan brukes av dem som vil sykle fort. Det andre kan brukes av dem som vil ta det litt roligere, forklarer Nyman. Foto: Ill.: Sweco

  • Astrid Løken
    Astrid Løken
    journalist

Studenter har tegnet Oslo anno 2070 for Sweco: Menneskene fraktes rundt i elektriske kjøretøyer som går på bane noen meter over bakkeplan. Syklistene har også fått egne baner over gateplan. Foto: Ill.: Sweco

afp000786487.jpg Foto: Ill.: Sweco

Studentene Sigrid Hauglin (t.v.) og Sofia Nyman har sammen med åtte andre studenter laget en fremtidsvisjon for Oslo for Sweco. Her sammen med Trond Kjølhamar, administrerende direktør i Sweco, utenfor Operaen. Foto: Astrid Løken

Aftenposten og Osloby vil gjøre sykkelbyen Oslo bedreGå inn på vårt digitale kartog fortell oss hvor du føler deg utrygg på sykkel.


Hovedstaden vokser. Over 1 million innbyggere bor i hovedstaden. Veinettet er presset. Hvordan skal alle menneskene komme seg rundt?På oppdrag fra rådgivningsselskapet Sweco har ti studenter laget sin visjon for Oslo mot 2070. Etter å ha vært i kontakt med blant andre Statens vegvesen, Ruter, Oslo Havn, Jernbaneverket og Bymiljøetaten har de kommet med et oppsiktsvekkende forslag: Studentene valgte å gjøre Oslo bilfritt innenfor Ring 3.

Studentene Sigrid Hauglin (t.v.) og Sofia Nyman har sammen med åtte andre studenter laget en fremtidsvisjon for Oslo for Sweco. Her sammen med Trond Kjølhamar, administrerende direktør i Sweco, utenfor Operaen. Foto: Astrid Løken

— Vi fant ut at det måtte bygges en 38 felts motorvei på E18. Det ble for mye. Da måtte vi finne et annet system som kunne transportere alle innbyggerne rundt, forteller Sigrid Hauglin, som studerer landskapsarkitektur på NMBU i Ås.Da de studerte transportplaner fant de ut at det handlet mest om vei og kollektivtrafikk.

— Så vi fant ut at vi måtte lage et system som gjør sykkelen attraktiv som transportform, forklarer Sofia Nyman, ingeniørstudent ved Høgskolen i Oslo.

Skiløype i sykkelbanen

Og slik ser de for seg Oslo i 2070:

Hovedstaden har sykkelveinett både på gateplan og oppe i luften. 64 kilometer med sykkelbane i høyden for ordinære sykler og elsykler. Om vinteren skal et felt i hver retning settes av til skigåere. - Man må føle seg trygg når man sykler. Med egne baner over bakken kan man ha planfrie overganger, som jo er sikrere, forklarer Hauglin.

Siden det er bilfritt innenfor Ring 3 er det også tryggere å sykle i gatene.

— Når bilene forsvinner kan man sykle i gatene også, sier studentene, som ser for seg at syklingen i gatene skal foregå i et litt mer rolig tempo enn på sykkelbanen oppe i luften.

Segway som bysykkel?

De har også tenkt på dem som ikke liker å slite seg frem på sykkel, derfor legger de til rette for mer bruk av elsykler og ståhjulinger.

Bysykkelordningen er også utviklet med elsykler og ståhjulinger i studentenes fremtidensvisjon. De vil gjøre de lette transportmidlene tilgjengelige for alle grupper.

Elektriske kjøretøyer, eller såkalte "Podcars", kjører rundt i Oslo sentrum. De førerløse vognene har plass til åtte personer hver. Vognene skal hektes på sykkelbanene oppe i luften.

Ladestasjoner og parkeringsplasser er plassert ved kollektivknutepunkter og ved parkeringshus utenfor bykjernen, slik at man lett kan hoppe på sykkel, T-bane eller en pod der. I 2070 skal det være en smal sak å ta med seg sykkelen på T-banen og i "podene".

Varetransport inn til butikkene skal heller ikke være noe problem med et bilfritt sentrum.

— Podene skal brukes til varetransport om natten, forklarer studentene.

Målet er å presentere planene for politikere og byutviklere i Oslo og få i gang en debatt om hvordan Oslo skal utvikles i fremtiden.

- Syklistene trenger et "signalbygg"

Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby applauderer innspill som løfter frem nye ideer for Oslo.

— Oslo kommune har jo også gått offentlig og bredt ut og bedt folk komme med innspill til nye ideer. Så vi ønsker oss innspill på alt fra konkrete små ting som at Majorstukrysset bør utbedres for syklister, til mer langsiktige ideer, som bilfrie byer og sykkelbane oppe i luften, sier Melby.

— Gjennom Sykkelprosjektet, som jobber med å løfte Oslo som sykkelby, og Bymiljøetaten, har vi et apparat til å ta imot ideer som dette.

Guri Melby vil be Sykkelprosjektet vurdere en bysykkelordning med elsykler. Foto: Rolf Øhman

Hun har merket seg at direktøren i Bymiljøetaten Hans Edvardsen uttalte seg positivt om forslaget fra Eystein F. Husebye, om en svevende sykkelbane langs E18 fra Asker til Skøyen, som Aftenposten skrev om i forrige uke.— Den beste måten å følge opp slike innspill på er at Bymiljøetaten og Sykkelprosjektet ser grundig på dem, og så vurderer hvordan det kan bli en del av Oslo kommunes planer.

Husebye har foreslått sykkelbane oppe i luften. Også studentene ser for seg en sykkelbane oppe i luften.

— Begge forslagene er spektakulære. Å lage spektakulære signalanlegg for syklistene har jeg tro på. Sykkelslangen som København har fått er en praktisk og god løsning. Samtidig gir den et signal om at det er positivt å sykle. Derfor tror jeg det er på tide at Oslo får et signalanlegg for sykkel.

Husebye og studentene foreslår også bysykkelordning med elsykler.

— Det må vi se nærmere på. Det koster kanskje litt mer enn en ordinær bysykkelordning. Jeg vil be Sykkelprosjektet vurdere det, sier hun.

Les mer om

  1. Sykkelpatruljen

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET
    Publisert:

    «For en fin start på dagen», skrev Karine Wang. Da småbarnsmoren skulle sykle hjem, ble hun påkjørt og drept.

  2. OSLO
    Publisert:

    Advarer syklister mot å jage på to hjul

  3. OSLO
    Publisert:

    Byrådet vil ha enda flere til å sykle raskere

  4. OSLO
    Publisert:

    Sykkelbyråden forberedt på bråk når hun fjerner parkeringsplasser

  5. OSLO
    Publisert:

    Vippetangen kan få helårs badeanlegg eller akvarium

  6. OSLO
    Publisert:

    Asfaltfabrikken på Ormsund er stoppet