Oslo

Dødsulykkene i Norge har skjedd på private elsparkesykler. Det bekymrer politiet.

Oslo-politiet sier det er enkelt å manipulere elsparkesykler til å kjøre ulovlig fort.

Politiet har gjennomført kontroller av privateide elsparkesykler. De er blitt svært populære i Norge. Her fra en kontroll i fjor høst.
  • Nils Christian Mangelrød
    Journalist

Mandag døde en 68 år gammel mann av skadene han pådro seg i en elsparkesykkelulykke på Vollebekk i Oslo lørdag formiddag. Politiet har foreløpig ingen vitner i saken og vet ikke om høy fart var en faktor i dødsulykken med den private elsparkesykkelen.

Knut Nandrup, avsnittsleder ved spesiallovgiving i Oslo-politiet, opplyser til Aftenposten at det er tatt beslag i elsparkesykkelen etter dødsulykken i Oslo og at det skal foretas en teknisk kontroll av denne.

Les også

Første dødsfall på elsparkesykkel i Oslo

Tredje dødsfall

Dette er den tredje dødsulykken med elsparkesykkel i Norge. De tre fatale ulykkene har skjedd på private elsparkesykler.

  • I september i fjor døde en mann i 40-årene. Det skjedde etter en ulykke med en privat elsparkesykkel i Finnfjordbotn i Troms 8. september. Politiet på Finnsnes opplyser til Aftenposten at elsparkesykkelen hadde svak bremsevirkning, og at den hadde en makshastighet på 30 kilometer i timen. Det vi si 10 kilometer i timen over tillatt makshastighet i Norge. Men det ble ikke avdekket om høy hastighet eller dårlige bremser forårsaket ulykken. Den avdøde brukte ikke hjelm.
  • I november i fjor omkom en mann i 60-årene i Bærum. Det var også en ulykke med en privat elsparkesykkel. Politiet i Oslo opplyser at hastighet ikke hadde noe med denne ulykken å gjøre.

Disse to ulykkene skjedde på natten. Ulykken i Oslo skjedde lørdag formiddag. Og her vet vi altså lite om omstendighetene inntil videre.

Ikke unormalt med raske sparkesykler

Det økende antallet ulykker med elsparkesykler og utleiemarkedet i Oslo er blitt et svært hett tema i sommer. Men dødsulykkene har skjedd i en periode der salget av elsparkesykler også har hatt en voldsom økning. I fjor ble det ifølge Stiftelsen Elektronikkbransjen solgt 180.000 elsparkesykler, ståhjulinger og hoverboards.

Politiet i Oslo er bekymret etter dødsulykkene.

– Enhver dødsulykke er uønsket. Vi jobber ut fra en nullvisjon. At det skal være null drepte og null hardt skadede i trafikken. Det er urovekkende når man ser dødsulykker på elsparkesykler, enten det er lovlige eller private elsparkesykler som er manipulert til å gå fortere, sier Frode Andreassen til Aftenposten.

Han er seksjonsleder for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt. De har gjennomført kontroller sammen med Statens vegvesen for å måle hastigheter på de private elsparkesyklene.

– Vi har gjort beslag i flere elsparkesykler som går ganske fort. Det er ikke unormalt med sparkesykler som går i 50–60 kilometer i timen, sier Andreassen.

Han advarer om at det er ekstremt farlig å kjøre fort på elsparkesykler, fordi de er vanskelige å manøvrere og har små hjul.

– Det er en god del elsparkesykler der ute, og mange er enkle å manipulere elektronisk, slik at de kan gå raskere enn den lovlige fartsgrensen på 20 kilometer i timen. Dette er lovlig å selge, men ikke lov å bruke, sier Andreassen.

80 kilometer i timen

Reglene for syklene er klare i Norge:

  • Makshastigheten skal være 20 kilometer i timen på en elsparkesykkel.
  • Det er forbudt å manipulere elsparkesykkelen til å gå fortere enn 20 kilometer i timen.
  • Elsparkesyklene kan ikke være lengre enn 120 centimeter.
  • Det er ikke lov med fastmontert sete på elsparkesykkelen.

Flere steder i landet er det blitt beslaglagt førerkort og elsparkesykler etter råkjøring de siste årene.

Sør-vest politidistrikt publiserte i 2019 en video av en elsparkesyklist som kjørte i 80 kilometer i timen på fortauet uten hjelm. Politiet i Oslo har også tatt folk med elsparkesykler med makshastighet på 58 kilometer i timen.

Lisa Mari Løkke, politiinspektør ved felles kriminalenhet i Oslo-politiet, forteller at de ikke kan hente ut statistikk på beslaglegging av elsparkesykler uten å gjøre en manuell gjennomgang.

– Anmeldelsene er av veitrafikkovertredelser som omfatter flere kjøretøygrupper, for eksempel sykkel, sier Løkke.

Hun opplyser at ulykker på elsparkesykler vil kategoriseres etter det trafikklovbruddet som er begått. Det finnes ikke statistikk på om det er et økende problem med elsparkesykler som går over 20 kilometer i timen.

Men Andreassen i trafikk- og sjøtjenesten har sett at private elsparkesykler er blitt et økende marked.

Frode Andreassen, seksjonsleder for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt. Her under en kontroll i fjor høst.

Salget har eksplodert

Tallene for totalsalget av elsparkesykler i første halvår i 2021 er ikke klare ennå. Men veksten har vært stor de siste årene.

Første halvår i 2019 ble det solgt 30.000 såkalte mikromobilietsprodukter. Gjennom hele 2020 ble det solgt 180.000 elsparkesykler, ståhjulinger og hoverboards.

– Jeg forventer at elsparkesykler er lovlige når man går i en anerkjent butikk og kjøper elsparkesykkel der, sier Andreassen.

Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen sier de er opptatt av at bransjen følger gjeldende lover og regler.

– Ofte er det lagt inn en digital sperre på syklene som begrenser farten. Det er litt forskjellig fra modell til modell. Det er viktig at det ikke legges begrensning på motorkraft. En person på 120 kilo trenger mer drahjelp opp en bakke enn en lettere person, sier Ottemo.

Elkjøp opplyser at de har solgt 23 prosent færre elsparkesykler i år sammenlignet med samme periode i fjor. Men de ser at kundene investerer i dyrere sykler enn tidligere.

Les også

  1. 105 år uten elektrisk sparkesykkel

  2. Litterært skråblikk: Det gode med å gå

  3. Raymond Johansen i full ordkrig om nye sparkesykkel-regler. Utleieselskaper slår tilbake.

Les mer om

  1. Elsparkesykler
  2. Ståhjulinger
  3. El-sparkesykkel
  4. Samferdsel