Oslo

Alarm: Køhelvete avlyst!

Trafikantene grudde seg som hunder til kø og kaos på Ring 3 i Oslo. Aud Tennøy gledet seg som et barn.

Køhelvete, dommedag og uutholdelige tilstander ble varslet før stengingen av to felt i Smestadtunnelen. Fasit etter en uke viser at trafikksituasjonen i Oslo, spesielt på Ring 3, knapt har vært bedre. Trafikkforsker Aud Tennøy er bare litt overrasket. Foto: Monica Strømdahl

  • Hilde Lundgaard
    Hilde Lundgaard

— Har det vært en bra uke for en trafikkforsker?

— En utrolig spennende uke. Vi har jo vært veldig spente på hvordan kapasitetsreduksjonen i Smestadtunnelen ville slå ut. Og nå har vi sett det.

- Men for oss mediefolk er moroa ødelagt. Køhelvetet vi kulle fråtse i, har rent bort i tidenes trafikkidyll.

— Hehe. Ja, men for oss er det fantastisk. Her er det jo utvilsomt mange som har endret måten de reiser på. Og vi har et stort prosjekt der vi skal undersøke nettopp hvilke tilpasninger folk gjør når slike endringer i transportsystemet skjer. Vi skal følge alle de ti tunnelene og fler andre prosjekter og holde på helt til 2021. For oss er dette bare begynnelsen.

- Et drømmeprosjekt?

— Ja, vi kunne selvsagt aldri rigget opp et tilsvarende eksperiment. Vi får til og med muligheten for å følge nye tunneler og se på hvorfor noe skjer ett sted og ikke et annet. Det ville vært skammelig om vi ikke hadde kastet oss på.

- Fint at forskerne er fornøyde. Men for folk flest blir jo dette en pest og en plage?

— Ja, vet vi egentlig det. Det er blant de tingene vi skal finne ut. 6 – 7000 mennesker i områdene som blir berørt vil bli spurt før og etter endringen. Om de har endret reisene sine, om det er blitt bedre eller verre, om endringene har hatt konsekvenser for dagliglivet. Faktisk finne ut hva konsekvensene ble for folk og ikke minst næringslivet.

- Mangelen på problemer denne første uken har i hvert fall nærmest kommet som et sjokk på mange. Er du overrasket?

— At det har vært lite kø og lett å påvirke har faktisk overrasket også meg. Det betyr jo at flere har gode alternativer til bil enn vi hadde trodd. Og det er veldig gode nyheter for alle, uansett hva man ellers måtte mene. Men at det har gått bra har nok overrasket meg mindre enn mange andre. Jeg vet at slikt har skjedd før, og at det har gått bra hver gang.

- Ikke i Oslo, vel?

— Jo da. I Bjørvikatunnelen ble ett felt i hver retning fjernet i 2009. Da sa Veivesenet med store bokstaver at det ville bli kø og kaos. Men det har aldri vært mindre kø og kaos. Det samme skjedde da ett felt på Ring 2 ble omgjort til kollektivfelt. Og to av fire felt i Trondheim.

- Men hvorfor vet du at det går bra, mens Veivesenet tilsynelatende ikke gjør det?

— De vet det. Men hadde de ikke gått hardt ut, ville det blitt kaos.

- Enkel psykologi?

— Ja. De spurte meg, og jeg bekreftet at sånn er det.

- Hva vet vi om hvordan folk faktisk har kommet seg på jobb? Arbeidsplassene har jo ikke vært tomme?

— Det vet vi ikke enda. Men det meste har nok vært tatt på kollektivtrafikken. Det er jo tross alt en relativt liten andel som reiser med bil til jobb i Oslo. Når du sprer de som nå lar bilen stå over hele kollektivsystemet i Oslo, så blir det ikke krise av den grunn. Kollektivsystemet er mer robust enn bilsystemet, så lenge de ikke sporer av.

- Så egentlig var ikke dette så spennende?

— Jo. Det kunne fort blitt krise. For biltrafikken kan øke jevnt og trutt, mens hastigheten holder seg, helt til man plutselig når en terskel, systemet kollapser og alt står. Det blir kjempegøy når vi får masse data og får se akkurat når disse kollapsene skjer.

- Prøver du å si at køhelvetet kommer likevel?

— Om ikke et helvete, så kommer vi tilbake til normal køsituasjon etter hvert. Veiene vil fylles opp så det blir omtrent like mye forsinkelser som det var før. Folk prøver seg litt frem vil jeg tro. Ser litt an. Kanskje har noen også funnet ut at jammen var det deilig å sykle til jobben.

- Hvis tunnelene forblir stengt, ville trafikken holdt seg like lav som denne uken?

— Ja. Hvis man fjerner kapasitet så stabiliserer trafikken seg på et lavere nivå. Akkurat som hvis vi øker kapasiteten, så stabiliserer den seg på et høyere nivå. Med mindre kapasitet blir det ikke mindre kø, men færre mennesker som bruker tid på å stå i kø.

- Når elbilene nå er jaget ut av kollektivfeltet, kommer bussene mye raskere frem. Er det på tide å hive dem ut for godt?

— Hvis man vil sikre at kollektivtrafikken kommer raskt frem og blir et best mulig alternativ, så er det bedre at det ikke er elbiler der.

- Er det et paradoks at det som ikke er mulig å få til med all verdens kampanjer og argumenter går glatt bare vi blir skremt nok?

— Ikke at det har vært så mange kampanjer. Men vi har gjort en del forskning på hvordan de virker, og det har ikke sånne effekter, nei. Vi må nok kjenne det på kroppen. Men som byplanlegger og forsker mener jeg at måten vi planlegger og bygger byene og transportsystemet i stor grad påvirker hvordan vi reiser, og hvor mye biltrafikk det til slutt er pr. person.

- Men hvorfor skulle dette skremme alle dem som frivillig holder ut å sitte i kø fra Asker til Oslo hver dag?

— Det er et veldig interessant fenomen for oss å undersøke. Men ikke så uventet som man skulle tro. Folk er jo ikke så superrasjonelle når de gjør valgene sine. Men en del folk nå har nok tenkt seg om en gang til og faktisk funnet ut at de har andre alternativer likevel.

- Nå er det helg, fint vær og alt har gått supert denne uken. Kommer køhelvetet på mandag?

— Det blir veldig, veldig spennende å se. Og jeg kommer i hvert fall til å følge nøye med. Vi skal telle og telle, og i oktober, november når vi har rapportene våre klare, vet vi hva som har skjedd. Hehe. Og da er det like før Granfosstunnelen stenger, så da er det godt å vite, for å si det sånn.

- Mer forskermoro?

— Ja den blir veldig spennende. For der kan du få tilbakeblokkering til E18 før du vet ordet av det. Og det blir det moror!

LES OGSÅ

Tunnelstengingen kan gi oss et spark bak

Det kan ta fire timer fra Sinsen til Smestad

Om seks uker starter tidenes trafikkaos

Relevante artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Nå skal det gå raskere å kjøre buss på E18 ut av Oslo

  2. OSLO
    Publisert:

    Ny regel for elbiler i Oslo fra fredag: Får ikke kjøre i kollektivfelt uten passasjer

  3. KOMMENTAR
    Publisert:

    For en gangs skyld er Frp veldig opptatt av klima. Det kan utløse regjeringskrise.

  4. NORGE
    Publisert:

    Planlegger for full trafikk på E18 under hele byggeprosjektet

  5. OSLO
    Publisert:

    På Filipstad skal Oslo få ny motorveitunnel med seks felt på toppen.

  6. OSLO
    Publisert:

    For mye bompenge-synsing, mener Venstre