Oslo

Nå får Oslo et nytt øl

Sagenepilsen vil utfordre bryggerigigantene

- Vi tror Sagenepilsen kan gjøre noe for profileringen av Oslo som by i utlandet, og gjøre folk stolte av byen sin her hjemme, sier Henning Thoresen, daglig leder i Sagene Bryggeri (til høyre). Her med Moten Øvland, økonomiansvarlig og Knut Johannessen, arbeidende styreleder.
  • Sol Sigurjonsdottir

— Det handler om å tørre å være litt gæren, mener ølgründer Henning Thoresen.

Thoresen har jobbet med prosjektet i tre år. Neste uke blir det til virkelighet når «Sagenepilsen» inntar dagligvarebutikker og utesteder over hele byen.

Bryggeriet som holder til på Hjula Væveri trekker på tradisjonene fra de gamle lagerbryggeriene i Oslo for 150 år siden.

— Det er mye historie i dette området. Vi vil ta noe av den historien tilbake ved å bli den moderne industrihistorien, sier Thoresen.

Tappes i Arendal

De siste årene har det vært en eksplosiv vekst av mikrobryggerier i Oslo, så vel som resten av landet.

Henning Thoresen, daglig leder i Sagene Bryggeri (til venstre). Her med Moten Øvland, økonomiansvarlig og Knut Johannessen, arbeidende styreleder.

Sagene Bryggeri ønsker ikke å være et mikrobryggeri, men et større bryggeri som tar opp konkurransen med de store, utenlandske, aktørene. Selv beskriver de det som et slags David mot Goliat.— Jeg synes det er moro. Jeg tror vi skal greie å konkurrere på utvalg, smak og pris. Vi vil etablere et mellomstort bryggeri midt i hjertet av Oslo. Enhver hovedstad må ha sitt eget bryggeri, sier Thoresen.

Foreløpig tapper de øl på boks i Arendal, men etter hvert vil de tappe flaskeøl selv i den gamle fabrikkhallen i bygget over Månefisken ved Akerselva.

Bryggeriet tar sikte på å selge 500.000 liter øl i løpet av 2015. Først og fremst i Oslo-området, men de vil utvide både nasjonalt og internasjonalt etter hvert.

De er i forhandling om distribusjon i Statene, og håper å lansere ølet der i løpet av andre halvår 2015.

— Vi begynner i det små, og bygger stein for stein. Kan Brooklyn-øl selges i Oslo kan Sagene-øl selges i New York. Det handler om å tørre å være litt gæren.

- Lokalt er positivt

Norges første ølsommelier, Amund Polden Arnesen, mener det kan være marked for et nytt Oslo-øl.

— Jeg er Oslogutt selv, men har reist en del og ser at det er sterkere lokalpatriotisme knyttet til for eksempel Hansa i Bergen eller Mack i Tromsø enn vi Oslofolk har til Ringnes eller Frydenlund. Jeg tror vi har mistet litt av det. Mikrobrygget øl føles mer lokalt enn de store aktørene. Om noen klarer å knytte den lokale identiteten til et øl er det positivt, sier han.

Les også

Tøyen-Cola? Hva er det?