Oslo

Vil revolusjonere bildeling i Oslo med nytt forslag

I løpet av to år kan bildelingstjenestene få 600 faste parkeringsplasser til rådighet på gateplan. Det vil bety langt flere biler tilgjengelig der folk bor.

Nå innføres beboerparkering i mye av indre by. Andreas Halse (Ap), Siren Hellvin Stav (MDG) og Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) vil ha på plass løsninger som ikke gir bildelingstjenstene en ulempe på grunn av det.
  • Christian Sørgjerd
    Christian Sørgjerd
    Journalist

I fjor begynte Oslo kommune å rulle ut beboerparkering i indre by. Det innføres betaling for gateparkering alle steder. For beboere med bil betyr det 3000 kroner i året for P-bevis. Til gjengjeld blir det enklere for dem å finne parkering.

Nå har tre bystyrerepresentanter fra byrådspartiene stilt en rekke forslag som vil gjøre det lettere også for dem som deler bil.

Andreas Halse (Ap), Sunniva Holmås Eidvsvoll (SV) og Sirin Hellvin Stav (MDG) vil blant annet at kommunen skal stille 600 faste gateplasser til rådighet for bildelingsbiler fra de ulike aktørene i markedet. De ønsker også at kommunen skal stille P-plasser til rådighet ved kollektivknutepunkt over hele byen.

– Bildeling er en moderne løsning, som mange flere kan være interessert i hvis det blir så enkelt som mulig, sier Halse.

Halse viser til at mange bileiere i Oslo er «av-og-til»-bilister. De går, sykler eller reiser kollektivt til jobb, men har bil for å kjøre til hytta, besøke familie eller storhandle.

– Hvis du kjører under 10.000 kilometer i året, vil det høyst sannsynlig lønne seg å bruke bildelingsordninger i stedet for å eie egen bil, påpeker han.

Les også

LES OGSÅ: En av Oslos dårligste gater skal rustes opp. Da må 10.000 bilister finne seg andre veier å kjøre.

Delebiler får eget parkeringsbevis

De foreslår også at bildelingstjenestene skal kunne kjøpe beboerbevis som gjelder over hele byen. Slik vil brukere i fremtiden fortsatt kunne hente bil og parkere den der de bor, uten å betale for det.

– Nå er vi endelig i gang med å rulle ut beboerparkering, og vi merker at folk er fornøyd med det. Da er dette et naturlig neste skritt, sier Sunniva Holmås Eidsvoll.

SV-politikeren eier ikke bil selv, men er medlem av Bilkollektivet. Hun håper at flere nå vil vurdere det samme.

– Det er viktig å gjøre det lettere for folk å være del av ordningene. Noe av det viktigste da er å det finnes biler tilgjengelig der de bor, sier hun.

Sirin Hellvin Stav viser til at Oslo er relativt sett dårlig tilrettelagt for bildeling, sammenlignet med flere andre europeiske storbyer.

– En bildelingsbil erstatter mellom 5 og 10 vanlige biler. Så det gir færre biler i byen og bedre utnyttelse pr. bil, sier MDG-politikeren.

Les også

KOMMENTAR: «Nå skal også elbilene få svi i Oslo», skriver Andreas Slettholm

Vokser år for år

I dag baserer de ulike bildelingstjenestene seg i hovedsak på å leie eller låne private P-plasser, mange av dem ved kontor- og næringsbygg et stykke unna der folk bor.

– Disse forslagene lyder som musikk i mine ører. Vi har vært i dialog med kommunen rundt dette i et par år, og vi har vært litt frustrert over at det ikke har skjedd noe, sier daglig leder Arne Lindelien i Bilkollektivet.

Den ideelle organisasjonen er den klart største aktøren. For 20 år siden var de 120 medlemmer som delte 12 biler. I dag har de over 4000 husstander og bedrifter som medlem i Oslo, med cirka 6600 registrerte sjåfører.

– Dette vil gjøre at vi kan få plassert bilene der det er mest egnet for brukerne at de står. Vi vil slippe å måtte lete rundt etter P-plasser vi kan leie, sier Lindelien.

Selv om ulike private aktører har startet opp i senere år – Hertz, Avis og Move About – så har veksten til Bilkollektivet fortsatt. I fjor økte de med cirka 10 prosent i Oslo, og til sommeren skal de øke antall tilgjengelige biler fra cirka. 300 til 350.

– Vi ser det som gunstig at flere aktører bidrar, det øker interesseren generelt for bideling. Det potensielle markedet er stort, det er urealistisk at én aktør skal klare å få fange alle, sier Lindelien.

Les mer om

  1. Oslo
  2. Parkering
  3. Bildeling
  4. Samferdsel
  5. Bystyret
  6. Oslopolitikken