Oslo

- Bli kjent med kunstlivet på en annen måte!

Omtrent 350 kunstnere åpner sitt atelier for publikum vårhelgen 16. og 17. april.

Bilverksted og billedverksted. Fredrik Berberg og Eirik Senje er to av tolv kunstnere på Malerhaugen 15. De bruker campingvogn til giftige jobber.
  • Edel Bakkemoen
    Edel Bakkemoen
    Journalist
-De skal være litt maleriske, men også skulpturelle, sier Eirik Senje om gipsrelieffene han jobber med til en fellesutstilling i Kunstnerforbundet.
-Dette er første skulptur i en serie jeg holder på å utvikle i gips og tre, og som ennå er på idéstadiet, sier Fredrik Berberg.
På gulvet hos Linda Lerseth ligger begynnelsen på en collage som støpes inn i epoxy.
-Oslo Open Kunstfestival er gratis og åpen for alle, sier prosjektmedarbeider Marthe Elise Stramrud.
Fruktformer i plast dekket med blader av edelt metall og fruktformer frest inn i tre, laget av Anders Holen til en påskeutstilling i Bergen.

— Dette er en fin anledning til å bli kjent med byens kunstliv på en annen måte, og det kan by seg muligheter til å kjøpe kunst direkte fra kunstnerne uten fordyrende mellomledd, sier prosjektmedarbeider Marthe Elise Stramrud.

  • LES OGSÅ: - Norsk kunst må ut i verden
    Den kunstnerstyrte festivalen er gratis og åpen for alle. Den arrangeres for åttende gang som et alternativ til den kommersielle og institusjonelle del av kunstlivet. Alt er gratis og åpent for alle. Kart og katalog fås i Rådhuset. GPS-kart over atelierene på mobil gjør det lett å komme fra sted til sted, og det blir ca. 15 guidede turer.
-Oslo Open Kunstfestival er gratis og åpen for alle, sier prosjektmedarbeider Marthe Elise Stramrud.

Campingvogn

I en solid industribygning på Ensjø, som ellers rommer et bilverksted, skapes det nå billedkunst.I sommer flyttet et dusin unge kunstnere inn i et atelierfellesskap med adresse Malerhaugen 15.

-Dette er første skulptur i en serie jeg holder på å utvikle i gips og tre, og som ennå er på idéstadiet, sier Fredrik Berberg.

— Vi overtok store, røffe lokalene etter Oslo vaktmesterselskap samt en oransje campingvogn etter Det norske solistkor. Det er en fordel at det ikke er for fint her, så slipper vi å være redde for å søle. Men vi har strenge rydderutiner, forteller Fredrik Berberg og Eirik Senje.

Fellesverksted

De er to av tolv kunstnere som deler kjøkken og pauserom, et redigeringsrom med mye teknisk utstyr samt et stort fellesverksted.

— Det mest grisete arbeidet foregår i fellesverkstedet. Der begynner vi å få et relativt komplett treverksted med alle typer sager. Båndsagen er arv fra Nasjonalmuseet. Campingvognen er stedet for løsemidler; dit går vi når vi må spraye og bruke giftige saker, sier Fredrik Berberg og Eirik Senje.

På gulvet hos Linda Lerseth ligger begynnelsen på en collage som støpes inn i epoxy.

Alle kunstnerne på Malerhaugen har eget atelier med egen dør. De kommer og går og arbeider når det passer dem.— Vi kan si at kjernetiden er fra klokken 12 til 20, men før utstillinger kan det bli sene kvelder. Og tidlige morgener. De fleste er relativt nyutdannet. Døgnrytmen er forskjellig, og noen har andre jobber i tillegg. "Tidens krav"-gjengen fra Skippergata er samlet her, og de fleste kjente ellers til hverandre, eller hadde felles venner, forteller de.

- Er det ok å ha et arbeidsfellesskap?

Linda Lerseth bygger opp motivet av ulike materialer og støper det inn i epoxy.

— Det er virkelig flott å kunne snakke sammen, dele idéer med kolleger og hente impulser fra dem, sier Eirik Senje.- Det er mye kunnskap og ulik ekspertise her, og vi har lav terskel for å be noen om hjelp. Det blir mye kaffedrikking med drøfting, sier Fredrik Berberg.

- Hvilke kunstgrener er representert blant dere tolv?

— Vi arbeider vel alle med litt av hvert og har et ganske bredt interessefelt; maleri, skulptur og videokunst. Vi jobber gjerne idébasert. Det er ingen rene kunstmalere her. De fleste begrenser sitt kunstnerskap, men ingen låser seg i en genrefordypning, sier Fredrik Berberg.

- Det lyder nesten som en programerklæring at "ingen låser seg i en genrefordypning". Dere jobber tverrfaglig?

Detalj fra et arbeid av Anders Holen; freste, fargede former på tre. Fra en installasjon til en påskeutstilling i Bergen.

— Ingenting er galt, og vi ser ingenting galt i det, svarer Berberg.- Det er mange som jobber idébasert og ganske åpent. De blander gjerne kvaliteter fra forskjellige medier. Det er en kvalitet, mener Senje.

- Lager dere av og til noe sammen?

— Vi lager ikke konkrete kunstneriske prosjekter sammen, men utelukker ikke at det kan skje. Stor sett gir vi hverandre heller tips og feedback. Jeg gjorde forresten et prosjekt for visningsstedet 1857, som atelierkollega Stian Eide Kluge er med på å drive, sier Eirik Senje.

Les også

  1. "Kjente mennesker har gitt meg barndomsgardinene sine. Jeg maler dem."

  2. Jørn Mortensen: "Kunstnere bør tilføre samfunnet noe annet enn andre kan gjøre"

Les mer om

  1. Kunst