Ny kollektivsatsing: En rød horde av selvkjørende biler skal innta Oslo

Med en toppfart på 80–90 km/t kommer en ny generasjon førerløse biler inn i kollektivtilbudet i Oslo.

Slik kan en ny førerløs Ruter-bil bli seende ut.

De første test-kjøretøyene putret langs fjorden i raskt joggetempo i 2019. Siden har mer eller mindre matboks-lignende farkoster vært synlige på ulike steder i Oslo og Viken.

Men nå gires satsingen på en førerløs fremtid i kollektivtransporten opp.

For Ruter har prøvd, feilet og lært, og snart ruller de ut sitt hittil mest omfattende opplegg med selvkjørende kjøretøy.

Plukk opp-tjeneste

I løpet av 2023 skal en helt ny kollektivtjeneste lanseres i Groruddalen. Målet er å få 15 selvkjørende biler ut i trafikk, som du selv kan bestille via en app på mobilen.

I prosjektets første fase må kundene nøye seg med 50 faste hentepunkter.

Men etter hvert blir tilbudet mer fleksibelt, som gjør at du kan booke inn en tur fra der du er til hvor du måtte ønske å reise.

Men du er ikke garantert noen solotur.

– Dette er vanlige personbiler med kapasitet til å kjøre tre-fem personer om gangen, sier prosjekteier i Ruter, Vibeke Harlem.

– Hvis andre skal samme vei, sitter de på, legger hun til.

Bilene har bagasjerom, men storhandelen på Ikea får du neppe plass til.

Toppfart på 90 km/t

De første bilene fra den kinesiske fabrikanten Nio skal ut i testkjøring uten kunder ganske raskt. Parallelt må Ruter sikre seg nødvendige tillatelser fra myndighetene.

Teknologi, «smartness», kraft og kapasitet har kommet et godt stykke videre siden Ruters første selvkjørende minibusser tøffet langs Akershusstranda i 2019. Disse hadde en makshastighet på 18 km/t.

Den nye serien Ruter nå har bestilt kan kjøre i «normal» fart – opp til 80/90 km/t.

– Men det kommer jo an på hva vi får tillatelse til, understreker Harlem.

Håpet er at tjenesten er i gang til våren. Gradvis vil flere biler settes inn i trafikk. I den første fasen vil det være en såkalt «sikkerhetssjåfør» om bord.

– Vedkommende sitter og følger med. Skulle det skje noe, tar føreren over, sier Harlem.

Vil nå bredt ut

Det er ikke tilfeldig at Groruddalen er valgt som testområde. Her er det relativt stor privatbiltrafikk på tvers.

– Vi tror at dette tilbudet vil nå en bred målgruppe. At fra jobbreisende til skoleelever, eller folk som skal ut og handle, sier Harlem.

Og prisen for en tur?

– Vi starter med vanlig kollektivpris. Så vil vi teste ulike prismoddeler underveis, sier Harlem.

Og prisen for Ruter?

Utprøvningen i Groruddalen vil koste et sted mellom 100 og 150 millioner over en femårsperiode, ifølge Harlem

Enova og EU bidrar med betydelige midler.

– Ruter søker i tillegg andre eksterne finansieringskilder for prosjektet, sier Harlem.