Oslo

«Hvis man ikke bygger ut sykkelveinettet blir det ikke flere syklister»

Politikerne fikk klar beskjed: Det nytter ikke å få bilister over på sykkel hvis de må bevege seg i gangfart.

Sluggerne fra samferdselskomiteen hadde invitert en rekke aktører til å komme med innspill til hvordan Oslo kan bli en god sykkelby før de skal vedta Sykkelstrategi 2015–2025- Man får ikke bilister til å velge sykkel hvis de må sykle i gangtempo, forklarte prosjektleder Dagmar Hoyer (nærmest til høyre) fra Statens vegvesen til samferdselspolitikerne. Aftenpostens Sykkelpatrulje ved journalist Astrid Løken var representert for å fortelle hva leserne ønsker seg av forbedringer. Foto: Jan T. Espedal

  • Astrid Løken
    Astrid Løken
    journalist

Aftenposten og Osloby vil gjøre sykkelbyen Oslo bedreGå inn på vårt digitale kartog fortell oss hvor du føler deg utrygg på sykkel. Følg sykkelpatruljen på Facebook HER!


Denne uken inviterte samferdselskomitéen i Oslo kommune både hverdagssyklister, sykkelveibyggere og Oslobys egen sykkepatrulje til høring for å få få innspill til hvordan Oslo kan bli en skikkelig sykkelby.Syklistene må ha brede, gode og separate sykkelveier, fastslo representanten fra sykkelveiutbyggeren Statens vegvesen overfor samferdselssluggerne:

— Hvis man ikke bygger ut sykkelveinettet blir det ikke flere syklister. Også gamle damer kan sykle på en sykkelvei eller et sykkelfelt. "Shared space" er ikke noen god løsning for syklister, og bør derfor ikke brukes for ofte. Man får ikke bilister til å velge sykkel hvis de må sykle i gangtempo, forklarte prosjektleder Dagmar Hoyer i Statens vegvesen til samferdselspolitikerne på den andre siden av bordet

Birgitte Bjørnøy savner tilrettelegging, og spesielt i store kryss, som her i Carl Berner. - Det er vanskelig når sykkelveien plutselig forsvinner. Kryssene er ofte vanskelig å forstå, sier Birgitte Bjørnøy.

Derfor var det ikke plass til syklister p å Carl Berner

På spørsmål om hvorfor syklister i store kryss som Jernbanetorget og Carl Berner ikke har fått en egen plass, svarte Veivesenets Jon Øyvind Johannesen dønn ærlig:

— På Jernbanetorget ble det sagt at en gruppe måtte ut fordi andre grupper var viktigere. På Carl Berner fant vi ikke plass til syklistene. Poenget er at sykkel må inn tidlig i planleggingen.

Sender ikke barna ut på sykkel

De to hverdagssyklistene i møtet, som begge bruker sykkel for å komme seg rundt i byen, ønsket seg tryggere tilrettelegging.

- Hadde Majorstuakrysset hatt tilrettelegging for sykkel kunne barna mine syklet til skolen, som ligger på den andre siden av krysset, forklarte Hilde Lea Næss.

Næss bor på Majorstuen med mann og tre barn; familien har valgt bort bilen. I stedet bruker de sykkel og T-bane når de skal komme seg rundt.

Mira Hahn er student og sykler til og fra studiene gjennom Oslo sentrum. Hun forklarte hvordan det var å sykle med hjertet i halsen med grønne busser i hælene, og etterlyste flere separate sykkelveier.

Trenger forutsigbarhet

Sykkelprosjektet har satt i gang en rekke tiltak det siste året, deriblant røde sykkelfelt. Direktør Rune Gjøs var opptatt av å formidle at sykkel måtte være et tema fremover også.

- Vi har en unik mulighet nå til å bygge en sykkelby av Oslo. Vi ønsker oss forutsigbarhet i bevilgninger så vi kan planlegge prosjekter, så det ikke blir opp, slik det er nå, og så rett ned igjen, påpekte Gjøs.

Bymiljøetatens representant var bekymret for alt som skal settes i gang i 2015.

— Vi er avhengig av å få bestilling på de ulike tiltakene, slik at vi får satt dem i gang, sa seksjonssjef Gunhild Bøgseth fra Bymiljøetaten.

Hvordan få flere til å sykle?

afp000845837.jpg Foto: Jan T. Espedal

Komitéleder Marianne Borgen (SV): — Det viktigste er å skape økt trygghet. Det handler om å prioritere plass for syklistene. Syklister og bilister må skilles. Sørg for bedre vedlikehold på sykkelveiene enn i dag, spesielt om vinteren.

afp000845836.jpg Foto: Jan T. Espedal

Abdullah Alsabeehg (Ap): — Bygg flere trygge sykkelveier. Og det skal være et sammenhengende nett, ikke stykkevis og delt. Og flere trygge parkeringsplasser for syklister.

afp000845834.jpg Foto: Jan T. Espedal

Odd Einar Dørum (V): — Det viktigste er at vi skaffer sykkelveier som oppleves som trygge. Også viktig at vi gjør det trygt for de aller minste, slik de kan sykle til og fra skolen.

afp000845832.jpg Foto: Jan T. Espedal

Annelise Høegh (H): — Lag gode sykkelfeier slik at folk føler at det er trygt å sykle i byen. Det betyr jo at vi må fjerne bilparkeringsplasser her og der, og gi dem til syklistene. Det kan selv en Høyre-dame som meg si.

afp000845831.jpg Foto: Jan T. Espedal

Harald Nissen (MDG): — Det ene er å bygge ut infrastrukturen. Det andre er å ta på alvor alle forslag som går på trygghet for syklister. Skal man få grupper som innvandrerkvinner, barn og eldre til å sykle må man ha trygge rammer.

PS: Aftenpostens Sykkelpatrulje ved journalist Astrid Løken var representert for å fortelle hva leserne ønsker seg av forbedringer.

  1. Les også

    10 punkter som gjør Oslo til en bedre sykkelby

  2. Les også

    Oslo havn dropper eget sykkelfelt på Akershusstranda

  3. Les også

    Syklistene kan få egen trasé på Akershusstranda likevel

  4. Les også

    Til våren skal det bli enklere å sykle til butikken

Les mer om

  1. Byutvikling
  2. Kollektivtransport
  3. Samferdsel
  4. Sykkelpatruljen

Relevante artikler

  1. OSLO
    Publisert:

    Sykkelturen til Oslo sentrum er blitt et hinderløp: – Dessverre må syklister benytte fortauet forbi Oslo Spektrum i en periode

  2. OSLO
    Publisert:

    Tre av ti mener Oslo er en god sykkelby

  3. OSLO
    Publisert:

    Undersøkelse: Oslo er fortsatt en dårlig sykkelby, men den er blitt bedre

  4. SPORT
    Publisert:

    24 norske byer regnes som bedre på sykkel enn Bergen

  5. KRONIKK
    Publisert:

    «Det er ikke bilen som ødelegger byene våre»

  6. OSLO
    Publisert:

    Syklister og fotgjengere skvises når det bygges i Oslo