Oslo

Ansatte reddet bedriften

De ansatte nektet å gi opp da IT-bedriften Mogul technology gikk konkurs i sommer. Alle ofret en månedslønn, kjøpte konkursboet og begynte på nytt. Nå går det så det suser.

  • Forf>jan Tomas Espedal (foto)
  • <forf>camilla Høyem <

— Situasjonen var hos oss som hos de fleste andre i IT-bransjen - for få oppdrag og for mange ansatte. Folk følte seg utrygge og fryktet nedbemanning, forteller avdelingsleder Tor Ivar Byrkjeland i Kantega AS i Oslo.Fredag 19. juni ble bedriften slått konkurs. De svenske eierne, Mogul AB, nektet å selge selskapet til de ansatte, som tilbød 3,5 millioner for eierandelene. - De mente beløpet var for lite, og valgte heller å slå seg konkurs, sier administrerende direktør Jan Øyvind Eriksen.Da konkursen var et faktum, bestemte de 40 ansatte seg for å kjøpe konkursboet. - Vi visste at det var en viss risiko, men vi hadde en følelse av at det kunne gå bra, sier Byrkjeland. For å få nok penger til oppkjøpet, ofret alle ansatte en månedslønn.I bostyret var man positiv, dessuten fulgte alle de gamle kundene med på lasset. Det gjorde overtagelsen lettere. Tre dager etter konkursen, åpnet bedriften igjen med nye eiere og nytt navn. Navnet ble endret fra Mogul technology til Kantega AS.Stemningen i bedriften er blitt mye bedre.- Hver enkelt ansatt har nå større interesse av at bedriften går bra. Så engasjementet er stort hos alle.- Men hvorfor er det så stille her nå? Hvor er alle sammen? - At det er stille her, betyr at vi har mange oppdrag. Da er de fleste ansatte ute hos kundene. Nå trenger vi faktisk flere ansatte, smiler en fornøyd avdelingsleder fra kontorstolen på Fornebu.IT-bedriften tilbyr konsulenttjenester og driver med systemutvikling. De har 18 ansatte i Oslo og 22 i Trondheim.

Les også

  1. Konkursbølgen i Oslo flater ut