Oslo-byrådet vil samle trikk og T-bane i ett selskap
Byrådet i Oslo vil slå sammen selskapene Sporveien og Oslo Vognselskap, og dermed samle all trikk- og T-banetrafikk i ett selskap.
Trikkene og T-banen i Oslo skal samles til ett selskap. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
- NTB
Det vil gi mer kollektivtrafikk for pengene og bedre tilbud til de reisende, mener byrådet.
– Vi får utnyttet kompetansen bedre, og det blir bedre økonomi. Samlet sett betyr det et bedre kollektivtilbud, sier fungerende miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) til NRK.
Vognselskapet ble dannet i 2006 for å eie byens T-banevogner og trikker. Materiellet blir igjen leid ut til Sporveien.
Politikerne i byrådet kritiserer samtidig regjeringen for å dele opp ansvaret for jernbanen på en rekke ulike selskaper.
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier at regjeringen har skapt et flerhodet troll der alle skylder på hverandre hvis toget er forsinket.
Både statseide og private selskaper som Bane Nor, Mantena, Norske Tog, Togservice og Vy drifter jernbanen, i tillegg at private operatører som britiske Go Ahead er på vei inn.
- Les også
Kommunalt selskap leier PR-hjelp for å snakke med kommunen
- Les også
PR-byrå skrev samferdselsbyrådens hyllest til kommunalt selskap. Faktura: 30.000,-
- Les også
Oslo Vognselskap svarer: Vi har ikke leid inn PR-byrå for å påvirke kommunen
- Les også
Ap-politiker: Ikke Oslo Vognselskaps oppgave å kommunisere med befolkningen
Flere artikler
Trikk og T-bane samles i ett selskap i Oslo
Høyre snur om kommunale barnehager i Oslo. Ber Ap gjøre det samme om private.
Oslo bruker åtte milliarder på trikk, og nå står snorklippingene i kø. Dette går pengene til.
Trikken mellom Storo og Kjelsås tilbake etter halvannet år
Bare flaks har hindret sammenstøt mellom syklister og anleggsmaskiner denne våren
Oslo går mot milliardunderskudd på grunn av koronautbruddet