Oslo

Overskudd og energi fra Dagny

Rundt 2000 så Dagny spille på Øyafestivalen torsdag. Foto: Monica Strømdahl

Tromsø-væringen Dagny har en imponerende tilstedeværelse på
scenen.

  • Malin Kulseth
    Malin Kulseth

Vår vurdering:

4 av 6

Dagny på Øyafestivalen

Vindfruen, 14.15

Publikumstall: 2000

Terningkast: 4+

Den London-baserte Tromsø-væringen Dagny Norvoll Sandvik dukket opp litt ut av intet med singelen «Backbeat» høsten 2015. Låten hadde premiere i radioprogrammet til den anerkjente Zane Lowe og har blitt strømmet over 13 millioner ganger.

Denne våren signerte hun kontrakt internasjonalt med Republic Records, her hjemme er hun signert til Propeller.

Tidligere i år imponerte hun publikum på Bylarm og hun har også spilt på den nederlandske bransjefestivalen Eurosonic, samt flere konserter i England.

Dagnys vokal er upåklagelig, men låtene mangler allikevel noe særegenhet, skriver vår anmelder. Foto: Monica Strømdahl

Sterk vokal

På scenen har Dagny en imponerende tilstedeværelse fra første sekund, og man skulle ikke tro at hun var såpass fersk i spillet.

Andre låt ut er singelen «Fools Gold». I likhet med debuten «Backbeat» har denne også et veldig profesjonelt popsound, med fengende hooks og refrenger.

Dagnys vokal er upåklagelig, men låtene mangler allikevel noe særegenhet. Det høres ut som ganske standard moderne britisk gitarpop, et sound som tidvis føles litt utdatert og generisk.

Musikken synes allikevel perfekt for det som må sies å være kjernen av Norges konsertentusiaster, det unge P3-publikummet.

Les også

Motespesial: Slik unngår du å dumme deg ut på Øya

Dagny fremstår som blid og sunn med masse energi og et solid overskudd, og det føles som om alle låtene kommer fra et positivt sted. Foto: Monica Strømdahl

Mister piffen av balladene

Den helt ferske låten «Dancing Around» introduseres og min over gjennomsnittet Michael Jackson-elskende konsertpartner rykker til når hun hører det «Smooth Criminal»-inspirerte gitarriffet.

Jeg mister litt piffen av to ballader. Bandet spiller fortsatt bra og Dagnys vokalprestasjon er det lite å si på, men låtene er ikke gode nok til å holde på oppmerksomheten min.

«Fight» fra den kommende EP-en hennes er en groovy poplåt med et godt refreng. Dagny koser seg på scenen og på neste låt ut spiller hun med på trommene.

Les også

Matanmeldelse: Kun én Øya-servering får toppkarakter

Overlegen avslutning

Dagny fremstår som blid og sunn med masse energi og et solid overskudd, og det føles som om alle låtene kommer fra et positivt sted. Hun har knukket koden til en popformel som ikke er så vanlig i Norge. Istedet for å være bra til å være norsk er hun bare bra, og det er ikke noe mysterie at låtene hennes har bred apell og strømmes mye.

Hun avslutter med «Backbeat» som er helt overlegen alle de andre låtene som har blitt spilt, og som kan høres fra et entusiastisk syngende publikum på festivalområdet etter at konserten er ferdig.

Flere anmeldelser fra Øyafestivalen:

Les også

  1. Nesten klinisk perfeksjon fra Massive Attack

  2. Ane Brun briljerte med enestående vokalkunst

  3. Skjør aften med Aurora

  4. The Last Shadow Puppets: Grumsete lyd, sjarmløst og elendig vokal

  5. «Hvorfor starte Øyafestivalen med et smell når man har Bratland til å varme oss mykt i gang?»

Nyhetsbrev Annenhver uke deler Maren Ørstavik anmeldelser, tips og nyheter fra den klassiske musikkens verden, både i inn- og utland.

Les mer om

  1. Øyafestivalen
  2. Musikk
  3. Anmeldelse