Oslo

Sporveien trenger over to milliarder kroner til nye trafikklys

Passasjermengden vokser, det blir trangere i tunnelene og signalanlegget blir eldre. Noe må gjøres. Pris: 2,278 milliarder kroner.

T-banesjef Thor Georg Sælid ser på et av Oslos eldste signalanlegg, basert på relé-teknologi. Det er fra 60-tallet, og har passert normal levealder.
  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Andreas Kamvissis (32) står på Hovseter stasjon. Det er minusgrader, banen er forsinket og han er på vei til jobben. Noe fungerer ikke som det skal, og han må fryse litt ekstra.

— Det er ikke så ofte det er forsinkelser. I snitt tror jeg at jeg merker det én gang i måneden, sier han.

— Om noe skulle blitt bedre, kunne det vært litt mindre driftsforstyrrelser. Men jeg er fornøyd med tilbudet, særlig etter at det ble åtte avganger i timen.

Opptil en fjerdedel av alle forsinkelsene på T-banen i Oslo skyldes et eldgammelt signalanlegg. Det styrer trafikklysene på T-banen og regulerer hvor tett togene kan kjøre.

Endelig kommer T-banen, ti minutter forsinket. Andreas Kamvissis (32) er likevel fornøyd med tilbudet.

— Det kan alltids diskuteres når, men systemet vi har nå vil være ubrukelig på et tidspunkt, sier konserndirektør for infrastruktur Per Magne Mathisen i Sporveien.Allerede nå er det vanskelig å skaffe folk til vedlikehold, og produsentene slutter snart å produsere reservedeler. Antall feil vil bare øke i årene fremover.

Vil bytte ut

For at det skal bli flere avganger og færre driftsforstyrrelser, må hele signalanlegget byttes ut, mener Sporveien. Oslo har i dag flere forskjellige anlegg, der det eldste er fra 1966.

Les også

Skylder på hastverk, automater og bikkja

Foreløpig er prisen for prosjektet beregnet til 2,278 milliarder kroner. Første tog og strekning skal oppgraderes i 2019, og i 2023 skal alt være på plass.Men før det skjer, er det mye som må gjøres. Prosjektet skal kvalitetssikres eksternt i to omganger, politikerne må bestemme om prosjektet skal gjennomføres og pengene må sikres. Foreløpig ønsker de seg midler gjennom Oslopakke 3.

Kan bli halvautomatisk

Om Sporveien får viljen sin, kan T-banen i Oslo bli halvautomatisk. Togene skal kjøre av seg selv mellom stasjonene, og det eneste føreren skal gjøre er å trykke på en knapp for å lukke dørene og la toget kjøre videre. Togene styres trådløst av en sentral datamaskin. Det gir Sporveien muligheten til å programmere hvordan de skal kjøre.

— En vil kunne programmere dem til å kjøre raskt eller for å spare energi. I Dubai kjører de økonomisk utenom rushtiden, noe som gjorde at de kuttet strømforbruket mellom 10–20 prosent, sier Mathisen.

Det ligger også en mulighet for at T-banen i fremtiden kan kjøre helt av seg selv, men dette er ikke noe Sporveien vurderer på nåværende tidspunkt.

Les også

  1. Brant nær t-banens signalanlegg

  2. Venstre vil gi Ruter ansvar for togtrafikk på Østlandet

  3. Sperringene får stå